Tjat om temp
Tjat om temp
Sotade ju söndags, då vart rökgas tempen före tigex 25:an 90 grader sänktes fån 100 grader! Enda chansen för mig att få upp tempen är att ÖPPNA förbigångs spjället 4 cm, ökar 15 grader är ju att elda för kråkorna.
Är pannan för effektiv eller tillför jag för lite syre till brännaren?
Har en öppning på 17 x 17 cm in för till luften.
Tacksam för tips
Mats
Är pannan för effektiv eller tillför jag för lite syre till brännaren?
Har en öppning på 17 x 17 cm in för till luften.
Tacksam för tips
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
Om förbränningen är OK, alltså inte speciellt med sot och ingen tjära är får förbränningen syre nog.
Sedan är det ju en fråga om vilken effekt brännaren kör, är den för låg kan du få svårt att få upp temperaturen på rökgasen.
Sedan är det ju en fråga om vilken effekt brännaren kör, är den för låg kan du få svårt att få upp temperaturen på rökgasen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Enda chansen att få upp rökgastemperaturen till normala 130-140 grader minimum är att öka effekten på brännaren till en effekt som passar ihop med pannan dvs. 17-18 kW effekt. Då får du bättre verkningsgrad på pannan och mindre pelletsåtgång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Biomaxpannan är ju avsedd för 15 kW minimums effekt, så 10,5 kW blir nog lite för lite. Finns möjligheten att ställa upp brännaren till åtminstone 15 kW, så gör det. Som Torsten säger, så blir det bättre verkningsgrad - och sannolikt bättre värmekomfort med 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Gåntiderna blir kortare eftersom pannan orkar upp i temperatur snabbare, men samtidigt, hur kontarintuitivt det än låter, får du bättre verkningsgrad eftersom du då kommer att röra dig in i pannans "sweet spot" - alltså det område där den har sin bästa prestanda. Summa summarum så kanske du kommer att få lägre pelletsförbrukning 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Öka matningen och öka luften är vad du måste göra.
Jag har fläktspjäll på min brännare. Ökar jag från 10-16 kW så får jag vrida på fläktspjället 3-4 mm. Gör det och så tittar du på röken om en stund.
Blir det svartrök så öka en mm till. Om inte svartrök så prova minska en aning.
Har man hittat rätt inställning här tror jag inte man behöver installatör för mätning.
Ökar effekt så tror jag också du får mindre förbrukning.
Jag har fläktspjäll på min brännare. Ökar jag från 10-16 kW så får jag vrida på fläktspjället 3-4 mm. Gör det och så tittar du på röken om en stund.
Blir det svartrök så öka en mm till. Om inte svartrök så prova minska en aning.
Har man hittat rätt inställning här tror jag inte man behöver installatör för mätning.
Ökar effekt så tror jag också du får mindre förbrukning.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En förusättning för att få det bra är att justera in bränsle/luftblandningen med instrument, Har inte själv lyckats justera in efter låga/rök o inte hos någon jag besökt med rökgasmätaren som försökt själ har lyckats heller..
Alla kör med för mycket luftöverskott/låg Co2 med ökad sintring som följd
Optimal är rätt nära då det börjar sota o brännaren går fet, Så man kan öka matning till rätt effekt sedan om det inte sotar så sänker man fläkten lite i taget tills det börjar sota då ökar man fläkten lite så att de slutar..
Då ligger man rätt bra till, Betydligt lättare att få det rätt än att kolla låga o rök iaf
Alla kör med för mycket luftöverskott/låg Co2 med ökad sintring som följd
Optimal är rätt nära då det börjar sota o brännaren går fet, Så man kan öka matning till rätt effekt sedan om det inte sotar så sänker man fläkten lite i taget tills det börjar sota då ökar man fläkten lite så att de slutar..
Då ligger man rätt bra till, Betydligt lättare att få det rätt än att kolla låga o rök iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Är precis min uppfattning oxå.
Jag hade kört med för mycket fläkt när jag ställde in efter låga/rök.
Efter att ha skaffat ett Testo 325 (kom över det billigt) så såg jag att jag kört med rätt mycket för mycket fläkt...
/johan
Jag hade kört med för mycket fläkt när jag ställde in efter låga/rök.
Efter att ha skaffat ett Testo 325 (kom över det billigt) så såg jag att jag kört med rätt mycket för mycket fläkt...
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Kollade termometern i dag, den sitter som orginal, 5 cm för tigex ca 5 cm efter pannan inskruvad i stosen.
Den visade 80 grader i kokande vatten
Alltså 20 fel, och jag som gått o pillat för att få upp rökgasen från 100 till 120 Allt pill i onödan
Mats

Alltså 20 fel, och jag som gått o pillat för att få upp rökgasen från 100 till 120 Allt pill i onödan
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu vill det till att du tänker på att 100 grader kokpunkt gäller vid havsytan. Bor du högre upp i tärrengen, så kan kokpunkten komma att ligga ner mot 90 grader. Vid den höjd över havet som till exempel Arvika ligger, vill typiskt kokpunkten för vatten ligga kring 93 - 95 grader - vilket avgörs delvis av huruvida det är hög eller lågtrycksbetonad väder eftersom det är trycket som avgör kokpunkten. Skall du kalibrera en termometer, måste detta göras i en kammare som håller precis 1 atmosfärs tryck. Där vill vattnet koka vid 100 grader prick. Men oavsett så är 80 graders kokpunkt en bra bit upp Mount Everest. På toppen där kokar vattnet vid 70 grader

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25