framåt eller uppåtbrinnande CTC 265

Skriv svar
lange02
Entusiast!

framåt eller uppåtbrinnande CTC 265

Inlägg av lange02 »

Jag har en gammal CTC 265 panna som ska förses med pelletsbrännare.
Ser att jag inte är ensam om den pannan.
Om pelletseldningen verkar bra för oss tänker vi oss att skaffa en bättre panna senare.
Har kollat igenom allt jag hittat om brännare men blir inte riktigt klok.
Vilket är bäst att satsa på om man senare vill installera en bättre panna?
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Jag kör med Thermia(Ariterms)Bequem 20D i min 265B från -68 för mig så har det funkat mycket bra.
Idag så kostar en sådan brännare med installation plus intrimning och med ett pellets förråd + 2 meter extern skruv ca:26000 hos Mr Pellets.
Men det finns säkert många andra bra brännare.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag kör med en Janfire NH i en sådan panna, har fungerat perfekt sedan 2005-12-22.

Är nog den enda brännare som kan eftermonteras med lambdastyrning
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Hur litet jag än gillar att säga det: Om du senare skall "omplantera" den brännare du köper nu till en bättre panna, så bör du satsa på en uppåtbrinnande sådan. Jag vill varna lite för Ariterm eftersom detta är ett bolag som inte månar om sina kunder på något bra sätt. Däremot kan jag rekommendera CTC Bio som ju i princip är identisk med Ariterm BeQuem 15D, men som alltså saluförs under CTC's varumärke - och CTC månar om sina kunder så jag skulle inte alls bli förvånad om din nästa panna var grön med CTC logotyp på Bild - sannolikt då en CTC EasyFlex som ju denna brännaren är anpassad för.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Verkar som om man är mera måna om sin kunder i Finland än vad man är i Sverige
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

De flesta brännare funkar bra i den, uppåtbrinnande är snäppet bättre helt enkelt för att det är mera plats över än framför brännaren, med en framåt brinnande brännare kan du behövs distansstos för att få ut brännaren lite från pannan (detta rekommenderas exempelvis till Eurofire, men den har också en rätt lång del som sticker in i pannan).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vad gäller verkningsgrad tror jag inte det spelar någon roll vilken typ av brännare man väljer. Bör vara en brännare dä rman enkelt kan dra ned på effekten. Kör man full effekt i den här pannan så hamnar det mesta i skorstenen som då kan skadas.
När jag köpte brännare till min ctc265 tänkte jag på att uppgradera till en bättre panna senare. Billiga pelletspannor som Focus PE20 eller Nibe Pellux gick inte in i pannrummet så det fick bli en begagnad oljepanna.
Köpte därför en ny Viking B16 brännare och det har jag aldrig ångrat.
Roslagsbrännaren och Eurofire var också alternativ.
Ville ha en brännare som hade full garanti också vid självinstallation.

Framåtbrinnande passar i stort sett i alla pannor. Uppåtbrinnande passar inte i oljepannor utan passar bäst i pelletspannor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har testat en del och pannan är minst ineffektiv i området från 7kW till 12kW. Därför kör jag brännaren på 7kW om det räcker till.

Räcker det inte till är det bara att höja, min brännaren har en speciell mjukvara i som gör att den detekterar OM den fasta effekt räcker till, gör den inte det ställe den om automatisk.

Men det är bara i min brännare det finns...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Här har du en bra brännare som går fint i din panna. Automatisk uraskning inkluderat till ett mycket bra begagnatpris. Billiga reservdelar så är någonting som ex. roster utnött så kostar ett nytt inte mycket.
Underhållseld när det är kallt är en tillgång. Lätta inställningar på menyer i ståhöjd så du slipper kräla i askan på golvet.

Köp en kompressor för en tusenlapp på biltema eller jula så är du i gräddfilen.

http://www.blocket.se/alvsbyn/Komplett_ ... ?ca=10&w=3
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar