Jag har kört nu några veckor med byggmax pellets och det funkade bra sedan beställde jag 2 pall neova och det tuggar på bra och har inte haft något problem ännu utom lite mer aska att ta ur..
Men tittade lite och såg att SE har billig pellets och då jag behöver köpa en liten större laddning behöver jag vara orolig för att byta sort?. Läste i tråden om SE att det var problem här och där..
Nibe City ifrån1997.
Janfire Flex-a 2010
Tigex dragbegränsare.
Hus byggt -72, 165kvm boyta.
Skorsten 5.5 meter
Vissa har tydligen haft lite sintring med SE och jag tror jag vet varför.
Det är så att om pelletsen är usel med lågt smältpunkt kommer sintring som brev på posten men den SE jag kör har definitivt bra klass och är helt utan detta problem.
Men har man luftöverskott i förbränningen kommer temperaturen punktvis att bli så hög att bra kvalitet pellets' aska sintrar, alltså inte för att pelletsen är dålig men för att brännaren är justerat dåligt.
Och det kan man knappast klandra pelletsen för.
Jag har kört ett par pall SE igenom, helt och alldeles utan problem! Men den har en densitet på 650g/L och har man brännaren ställd till ett annat värde måste man ställa om den lite. Detta är definitivt inte unikt för SE, det gäller alla märken och faktisk varje leverans.
Så jag skulle utan tvekan rekommendera SE pellets, de har fungerat perfekt hos mig.
Sedan har jag ifs. en självjusterande brännare tack vara lambdastyrningen men en normalhändig kan ju enkelt reglera på de flesta brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ok ..
Men vad kan hända om jag inte ändrar något utan bara kör på som det är nu?.. Blir det tätare sotning mm för jag sotar idag en gång i veckan och det är inte mycket att ta ur..
Jag håller på och lär mig detta och försöker läsa allt vad jag kan men ibland hänger jag inte alltid med..
Nibe City ifrån1997.
Janfire Flex-a 2010
Tigex dragbegränsare.
Skorsten 5.5 meter
Vi kan likaväl avklara lite essentiellt till att börja med: i pelletsvärlden är själv bästa dräng!
Du kommer mycket långt på att kunde justera själv och även förstå din brännare så pass att du kan meka den om/när det blir något.
Men din fråga: Om du inte ändrar något kan det hända 1 av 3 saker:
1: Den kör magert, ger dålig ekonomi.
2: Allt passar, grattis!
3: Den kör fet, ger dålig ekonomi och ökat sotningsbehov.
Och ja, det är en del att hänga med i till man har lärt sig.
Grundläggande kan man säga att luften igenom brännaren bestämmer effekten, sedan ska doseringen anpassas till detta. Vissa justerar luften till att passa doseringen, det kan fungera också men det ändrar effekten likaväl.
En enkel intrimning man kan göra är spik-mätningen!
Jag har ett hål i mitt rökrör som sannolikt används till att ta rökgasmätning. Detta hål kan jag sticka in en spik i och sedan låta sitta kanske ett dygn.
På den tid ska det bildas ett sotlager som smittar av på fingrarna men inte mer än att det bara är åsarna i fingeravtrycker som blir svärtat, dalarna ska vara ganska rena.
Är det mindre sot än det kör den mager och doseringen bör ökas, är det mer kör den fett och doseringen bör minskas.
Det sliter mindre på brännaren att köra låg effekt, kör man full patte med kanske lite luftöverskott äts stålet snabbt och man får byta reservdelar ganska ofta.
Sedan är det ju frågan för hur hög effekt huset behöver som mest och vilken styrning man kan ha över effekten.
Min brännare kör t.ex. fullt modulerande och just nu är det -2°C varför det går åt 7,15kW. Vid -20°C behöver mitt hus 8,59kW och det betyder egentligen att jag kan nöja mig med en brännare som inte ger mer än 10kW, det ska räcka till allt men då kan den behöva en hygglig volym för att klara av dusch osv.
Är inte PK!
Ah.. nu hänger jag med lite bättre, tack så mycket.
Jag tror jag lyckats ratta lite rätt ännu då jag kör på läge1 (9kw) och det går nästan 2 säck om dagen nu när det är -5 ute. Men då jag inte kört allt en månad riktigt så passar jag på att beställa hjälp av en tekniker nu första gången så får jag lära mig under resans gång..
Tack igen.
Nibe City ifrån1997.
Janfire Flex-a 2010
Tigex dragbegränsare.
Skorsten 5.5 meter
2 säck slagit ut över dygnet ger ett snitt på 6,4kW och det verkar som en rimligt förbrukning med storleken på hus i tankarna.
Är inte PK!