Säkerhetsproblem äldre PellX
Säkerhetsproblem äldre PellX
Köpte en begagnad PellX från -99 som visade sig ha ett fel - pelletsskruven matade hela tiden även då brännaren stod i noll-läge.
Efter att ha mailat KMP/Ariterm och en återförsäljare fick jag förslag på att köpa ett nytt styrkort för närmare 3000kr.
Istället sökte jag runt lite på forumet och hittade en som haft ett liknande problem med PellX, nämligen att fläkten gick på högvarv konstant. Denna styrdes av en triac (BT139-800E), vilket jag såg att även pelletsskruven gör.
Jag bytte plats på dessa två då jag inte hade någon annan triac att testa med, och fick då en fungerande pelletsmatning men en fläkt som gick på högvarv.
I mina ögon är detta en konstruktionsmiss, där pelletsskruven kan tillåtas mata konstant genom att triac:en "hängt" sig. Detta ger att skruven även matar då flamvakten konstaterat fel och ger signal för driftstopp (driftstopp ger fortfarande ström till triac:en, och om den är hängd på detta sätt så fortsätter matningen trots driftstopp)
Nu är det ju himla käckt att det finns ytterligare två säkerhetsanordningar, det mekaniska skyddet i form av termostat på fallröret, samt den brännbara slangen, som då den brinner av, förhindrar att bakbranden tar sig vidare in i skruven.
Ponera då att triac:en går sönder under drift, pelletsskruven fortsätter mata, driftstopp inträffar, men branden fortsätter okontrollerat, och pelletsskruven fortsätter mata. När branden stigit till termostaten och denna utlöser, så kommer skruven att stanna, men det kan då finnas en avsevärd mängd pellets kvar i slangen, vilket i sig kan orsaka en större brand än man kanske kalkylerat för (inga brännbara material inom 1,5m från brännaren i pannrummet)
Hur som helst lär det kunna uppstå tillräckligt stor brand för att sota ner hela pannrummet som då måste saneras.
KMP/Ariterm anser inte att detta är något fel som måste åtgärdas från deras sida, utan hänvisar till att den testats hos SP och är P-godkänd, och har extra säkerhet.
Jag å min sida anser att man bör bygga bort problem som maskinen själv kan orsaka. Det är ju jättebra med skydd ifall någon yttre faktor orsakar en bakbrand, t.ex dålig pellets som smular och fastnar i röret.
KMP/Ariterm ville inte att jag skulle citera dem direkt här, men jag anser att deras kommentarer antyder att man ska köpa nytt, och att dom inte bryr sig om deras äldre grejor orsakar problem på grund av konstruktionsfel. Vill någon ta del av mailväxlingen, skicka ett personligt meddelande.
Hur som helst går PellX:en bra nu, men jag kommer att tillverka någon egen form av extra säkerhet utifall pelletsskruven skulle börja mata konstant igen.
Martin
Efter att ha mailat KMP/Ariterm och en återförsäljare fick jag förslag på att köpa ett nytt styrkort för närmare 3000kr.
Istället sökte jag runt lite på forumet och hittade en som haft ett liknande problem med PellX, nämligen att fläkten gick på högvarv konstant. Denna styrdes av en triac (BT139-800E), vilket jag såg att även pelletsskruven gör.
Jag bytte plats på dessa två då jag inte hade någon annan triac att testa med, och fick då en fungerande pelletsmatning men en fläkt som gick på högvarv.
I mina ögon är detta en konstruktionsmiss, där pelletsskruven kan tillåtas mata konstant genom att triac:en "hängt" sig. Detta ger att skruven även matar då flamvakten konstaterat fel och ger signal för driftstopp (driftstopp ger fortfarande ström till triac:en, och om den är hängd på detta sätt så fortsätter matningen trots driftstopp)
Nu är det ju himla käckt att det finns ytterligare två säkerhetsanordningar, det mekaniska skyddet i form av termostat på fallröret, samt den brännbara slangen, som då den brinner av, förhindrar att bakbranden tar sig vidare in i skruven.
Ponera då att triac:en går sönder under drift, pelletsskruven fortsätter mata, driftstopp inträffar, men branden fortsätter okontrollerat, och pelletsskruven fortsätter mata. När branden stigit till termostaten och denna utlöser, så kommer skruven att stanna, men det kan då finnas en avsevärd mängd pellets kvar i slangen, vilket i sig kan orsaka en större brand än man kanske kalkylerat för (inga brännbara material inom 1,5m från brännaren i pannrummet)
Hur som helst lär det kunna uppstå tillräckligt stor brand för att sota ner hela pannrummet som då måste saneras.
KMP/Ariterm anser inte att detta är något fel som måste åtgärdas från deras sida, utan hänvisar till att den testats hos SP och är P-godkänd, och har extra säkerhet.
Jag å min sida anser att man bör bygga bort problem som maskinen själv kan orsaka. Det är ju jättebra med skydd ifall någon yttre faktor orsakar en bakbrand, t.ex dålig pellets som smular och fastnar i röret.
KMP/Ariterm ville inte att jag skulle citera dem direkt här, men jag anser att deras kommentarer antyder att man ska köpa nytt, och att dom inte bryr sig om deras äldre grejor orsakar problem på grund av konstruktionsfel. Vill någon ta del av mailväxlingen, skicka ett personligt meddelande.
Hur som helst går PellX:en bra nu, men jag kommer att tillverka någon egen form av extra säkerhet utifall pelletsskruven skulle börja mata konstant igen.
Martin
Senast redigerad av MartinL den mån 06 dec, 2010 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
Norrahammar Parca Norah 5000 -80 (olja/ved/el)
t.om 2010-09 Olja, Bentonebrännare
f.om 2010-12 PellX PX20 -99 med glödstift (beg)
1,5plan 60+40+60 källare byggt 1937 (dåligt isolerat)
Just detta problem kan man enkelt lösa om man har tillgång till mjukvaran i styrningen.
Jag har löst ett liknande problem vid att införa ett relä som bryter all ström till TRIAC-sektionen om vissa saker uppstår.
En sak är om programmet sluter "rulla", en annan är om den återmatning som finns från TRIAC'arna visar att status är vad den INTE ska vara en viss tid (tar lite tid att växla läge).
Skulle något fel uppstå släpper reläet och det kan enbart återställas om alla fel rensas och själva styrprogrammet kör på i normal takt.
En kortsluten TRIAC ger då ett fel via återmatningen (230Vac ut fastän det borde vara avstängd), en avbruten TRIAC ger fel för att återmatningen inte visar att det faktisk kommer ut ström och dessa fel (+ en del andra) får reläet att släppa inom 1 sek.
Men ska jag vara ärlig verkar många av styrningarna att vara snäppet över stenyxa och säkerhet samt kvalitet verkar inte vara på första plats.
Jag har löst ett liknande problem vid att införa ett relä som bryter all ström till TRIAC-sektionen om vissa saker uppstår.
En sak är om programmet sluter "rulla", en annan är om den återmatning som finns från TRIAC'arna visar att status är vad den INTE ska vara en viss tid (tar lite tid att växla läge).
Skulle något fel uppstå släpper reläet och det kan enbart återställas om alla fel rensas och själva styrprogrammet kör på i normal takt.
En kortsluten TRIAC ger då ett fel via återmatningen (230Vac ut fastän det borde vara avstängd), en avbruten TRIAC ger fel för att återmatningen inte visar att det faktisk kommer ut ström och dessa fel (+ en del andra) får reläet att släppa inom 1 sek.
Men ska jag vara ärlig verkar många av styrningarna att vara snäppet över stenyxa och säkerhet samt kvalitet verkar inte vara på första plats.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Min lösning blir någon form av relä som styrs från 5V från gaten på triacen. Då blir säkerheten iaf dubbel. Möjligtvis att man kan hitta nåt mer pålitligt relä som inte kan låsas annat än om gate-signalen förblir hög då..rod02 skrev:Har du nån lösning?
Kanske nån logik som känner av matarskruv, och kräver regelbundna pauser för att inte slå ut. Borde gå att skriva om processorn för pulsande startdos.
Martin
Norrahammar Parca Norah 5000 -80 (olja/ved/el)
All styrning till en elmotor måste ha en till/från-utrustning ( relä eller triac ). En triac måste även användas om motorn skall varvtalsstyras. Alla tillverkare av pelletsbrännare använder ofta en triac då den tar mindre plats, är tyst och säkert billigare än ett relä. Tyvärr blir resultatet av en kortslutning i kretsen till en triac att triacken leder hela tiden. Detta resulterar i att fläkten går på högsta varv så fort strömmen är på till kortet eller skruven matar kontinueligt. I en rörbrännare är det värsta felet att skruven matar för mycket. I en koppbrännare ( EcoTec ) är även bortfall av fläkten riktigt farligt. I varje fall EcoTec har löst det med en takometer på fläkten i nyare brännare. Vad betr. KMP så är även nya kort konstruerade på samma sätt som äldre versioner. Även om det gick att bygga in någon form av övervakning så finns inga garantier att det inte även på den kan bli fel. Jag tror att vi får leva med att en pelletsbrännare inte är kontruerad som ett kärnkraftverk betr. säkerhet.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Det är väldigt vad du gnäller på alla andra brännare, du har tjatat om detta åtskilliga gånger sista tiden, men är Janfire så fantatiska då menar du ?Men ska jag vara ärlig verkar många av styrningarna att vara snäppet över stenyxa och säkerhet samt kvalitet verkar inte vara på första plats.
Jag tycker Janfires elektronikkonstruktioner verkar vara minst lika usla i så fall om du frågar mig, displayer som slocknar eller ballar ur, styrkort som brinner upp, de flesta andra brännarna använder en PLC som är massproducerad, konstruerad för industriell miljö, väl beprövad och alla barnsjukdomar borta. jag försökte hitta styrkort som brinner upp men det är oftast Janfire som dyker upp om man söker på det2009 05 11
Nu är brännaren (NH) tillbaka, var inte 6A säkringen som man hade hoppats på. Var styrkortet som brunnit tydligen.
2300 fattigare nu då,, precis när man blivit arbetslös....
KLOCKRENT!!
2007 06 24
Under natten har min brännare (NH) bara dött. Crying or Very sad
Inga lampor lyser o säkringen har inte gått.
Har brytit strömmen o satt på den igen men det hjälper inte.
Är det någon som har haft samma problem?
2007 02 14
Hej!
Kom just hem från en vänta till Stockholm och gick då ner för att kolla till brännaren (NH).
Allt stod rätt till utom displayen, där stod det:
Ggggff"<""p'r"""
!pb2"2f"Ggggff"<
Tecknet < är egentligen en liggande 8 men jag hittade inte den symbolen.
Någon som har haft en urflippad display på sin NH?
2007 01 29
Tjenare!
Är det någon mer än jag som har det mycket irriterande problemet med
NH brännaren att displayen slocknar efter en stund som brännaren startat?
Bakgrundsbelysningen lyser men texten försvinner.
Bryter man strömmen och sätter på den igen så kommer texten tillbaka(norsk reset ni vet Razz )
Brännaren fungerar ändå som den skall men det är ju inget skoj om man skulle råka ut för någon drift störning eftersom man aldrig får reda på vad det är/var.
2008 10 10 (i och för sig pannan men en Janfire produkt)
Det sitter ett nytt styrkort ( à 1480 kr) i pannan sen några dagar. Det hade sagt upp sig.
Kan värmen i pannan ta ner hållbarheten? Installationskostnad tillkom, men det var den snälle installatören mkr billig på.
2010 09 10
Jag har en NH brännare och en Janfire Combifire panna, nu har brännaren dött. Servicekillen var här och bytte ut hela
databoxen samt automatsäkringen, då startade brännaren upp igen men nu vill den inte mer.
Brännaren startar upp om man startar om pannan men så fort den börjar värma så stänger den av sig, likaså när den har kallat på pellets via externskruven, så fort pelletsen är påfylld och nivågivaren slår ifrån så dör brännaren, den nya brännaren har v2.10. Är programvaran felaktig? Är det fel på pannans program??? Någon som har någon ide???

Men att hålla på att gnälla så in i h*****e på alla andra brännare är väl ingen större mening med ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det är sant, vissa display har "flippat", något som är fixat sedan länge. Det var en avkoppling som behövdes på displaykortet - som jag inte har designat.
Det har helt riktigt varit lite andra problem men den återmatning jag har på elektronikdelen visar att felprocenten är en del lägre än en del annan elektronik i andra typer enheter, runt hälften av den "normala" felprocent.
Detta beror på ett hyggligt design och det anser jag faktisk är bra kvalitet att halvera antalet fel med bra design!
Och jag "gnäller" inte mycket men jag förstår att du känner dig träffat, alltså är du inblandat i någon av dessa stenyxa-brännare eller hur?
PLC är definitivt ingen garanti för bra kvalitet - men man kan faktisk göra bra styrning med PLC, det beror enbart på programmet och kvaliteten i det samt hur väl man utnyttjar PLC'n och de möjligheter den har.
Detta kräver dock att man väljer en PLC med de funktioner som behövs, t.ex. att ha rätt sort sensor för att få stabil funktion osv.
Så jag står vid min åsikt, att du har kopierat lite inlägg från upp till 3 år tillbaka i tiden är "imponerande", leta lite bland de andra märken under samma period och du kommer att se att att det finns en del direkta konstruktionsfel där.
Vi kan nämna brännarrör som går sönder på många intressanta sätt, optiska sensorer som går sönder i parti och minut, doseringar som fungerar skitdåligt, pinnar som ramlar av (jag, jag vet att de numera erbjuder kedjedrift) osv.
Likaväl har min brännare kört utan problem sedan innan den kom på marknaden, jag har förvisso bytt den en gång men det var uteslutande för att få en version med alla sladdar utdragna enl. den nya version som medger enklare inkoppling av extra sensorer.
Brännkoppen på den gamla brännaren var som ny (efter en tur med stålborsten) då jag bytte liksom allt annat på den, dock var den generellt lite smutsig.
Det har helt riktigt varit lite andra problem men den återmatning jag har på elektronikdelen visar att felprocenten är en del lägre än en del annan elektronik i andra typer enheter, runt hälften av den "normala" felprocent.
Detta beror på ett hyggligt design och det anser jag faktisk är bra kvalitet att halvera antalet fel med bra design!
Och jag "gnäller" inte mycket men jag förstår att du känner dig träffat, alltså är du inblandat i någon av dessa stenyxa-brännare eller hur?
PLC är definitivt ingen garanti för bra kvalitet - men man kan faktisk göra bra styrning med PLC, det beror enbart på programmet och kvaliteten i det samt hur väl man utnyttjar PLC'n och de möjligheter den har.
Detta kräver dock att man väljer en PLC med de funktioner som behövs, t.ex. att ha rätt sort sensor för att få stabil funktion osv.
Så jag står vid min åsikt, att du har kopierat lite inlägg från upp till 3 år tillbaka i tiden är "imponerande", leta lite bland de andra märken under samma period och du kommer att se att att det finns en del direkta konstruktionsfel där.
Vi kan nämna brännarrör som går sönder på många intressanta sätt, optiska sensorer som går sönder i parti och minut, doseringar som fungerar skitdåligt, pinnar som ramlar av (jag, jag vet att de numera erbjuder kedjedrift) osv.
Likaväl har min brännare kört utan problem sedan innan den kom på marknaden, jag har förvisso bytt den en gång men det var uteslutande för att få en version med alla sladdar utdragna enl. den nya version som medger enklare inkoppling av extra sensorer.
Brännkoppen på den gamla brännaren var som ny (efter en tur med stålborsten) då jag bytte liksom allt annat på den, dock var den generellt lite smutsig.
Är inte PK!
Är inte PK!
Helt klart är bonnmeckets tid förbi. Om man idag inte använder en PLC för brännarstyrning är man ju rent utav dum.
Dessa enheter produceras i stora mängder och risken för hårdvarufel eller logikfel är mycket liten.
Programmering sker i högnivåspråk som gör att risken för buggar och fel i programflödet blir liten.
Om en brännare fungerar bra eller inte beror väl på konstruktörerna.
Janfire Flex och Viking Bioverkar väl fungera sämst av de som säljs idag.
Hade man köpt en sådan apparat hade den nog redan varit utbytt mot en värmepump.
Var väl också en del av de äldre styrsystemen som fick hus att brinna upp.
Dessa enheter produceras i stora mängder och risken för hårdvarufel eller logikfel är mycket liten.
Programmering sker i högnivåspråk som gör att risken för buggar och fel i programflödet blir liten.
Om en brännare fungerar bra eller inte beror väl på konstruktörerna.
Janfire Flex och Viking Bioverkar väl fungera sämst av de som säljs idag.
Hade man köpt en sådan apparat hade den nog redan varit utbytt mot en värmepump.
Var väl också en del av de äldre styrsystemen som fick hus att brinna upp.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Nja... PLC i all ära men ibland ska man upp på en ganska dyr version innan man kan få de funktioner som behövs.
Sedan är varje PLC inte speciell billig.
Precis som med så mycket annat kan en lösning som ska tillverkas i få exemplar inte betala utvecklingskostnaden för en egen lösning medan saken är annorlunda om det ska tillverkas många exemplar.
Och varför skulle en PLC vara så mycket bättre? Den är oftast väl beprövat och stabil men utgångar bränns av likaväl om det blir fel i resten, styrprogrammet som läggs in i PLC kan vara dåliga (eller bra) och exekveringshastigheten av programmet är en hel del lägre.
En PLC är en enhet som är designat precis som styrningarna i allmänhet, den är inte "bättre" eller "sämre" än annan väl designat elektronik.
Fördelen är att det finns många ganska likvärda på marknaden, nackdelen är att de är ganska generella i deras anpassning varför man kanske får kompromissa med vissa funktioner och/eller sensorer eller liknande.
Men att utveckla eget ÄR dyrt och det kräver ett visst minimum exemplar innan det är lönt men uppnår man detta antal (eller fler) kan det fint löna sig, det ger även vissa fördelar med anpassning till vad man vill ha och hur det ska se ut osv.
Så att kategorisk påstå att "PLC är det enda som duger" är inte helt sant faktisk men nu där pellets-boomen är över är det tveksamt till att det är lönt att utveckla speciellt mycket "själv".
Sedan är varje PLC inte speciell billig.
Precis som med så mycket annat kan en lösning som ska tillverkas i få exemplar inte betala utvecklingskostnaden för en egen lösning medan saken är annorlunda om det ska tillverkas många exemplar.
Och varför skulle en PLC vara så mycket bättre? Den är oftast väl beprövat och stabil men utgångar bränns av likaväl om det blir fel i resten, styrprogrammet som läggs in i PLC kan vara dåliga (eller bra) och exekveringshastigheten av programmet är en hel del lägre.
En PLC är en enhet som är designat precis som styrningarna i allmänhet, den är inte "bättre" eller "sämre" än annan väl designat elektronik.
Fördelen är att det finns många ganska likvärda på marknaden, nackdelen är att de är ganska generella i deras anpassning varför man kanske får kompromissa med vissa funktioner och/eller sensorer eller liknande.
Men att utveckla eget ÄR dyrt och det kräver ett visst minimum exemplar innan det är lönt men uppnår man detta antal (eller fler) kan det fint löna sig, det ger även vissa fördelar med anpassning till vad man vill ha och hur det ska se ut osv.
Så att kategorisk påstå att "PLC är det enda som duger" är inte helt sant faktisk men nu där pellets-boomen är över är det tveksamt till att det är lönt att utveckla speciellt mycket "själv".
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Pellets boomen må vara över i Sverige, Icecap, men utifrån det som postas på YouTube har den just börjat i Kontinental Europa - och mycket av den teknologi som börjar komma verkar vara bra - även om det också kommer en god del skräp
PLC? Nej tack. Det är skönt att slippa alla onödiga sladdar. Både Viking Bio och Janfire har ju styrningarna internt monterat, och de fungerar ju?

PLC? Nej tack. Det är skönt att slippa alla onödiga sladdar. Både Viking Bio och Janfire har ju styrningarna internt monterat, och de fungerar ju?

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Höh. När fredrik öppnar på stora elkranen till Europa så blir det väl som här.
Inte vill dom väl släpa på pelletssäckar när dom kan värma kåken med en burk stor som ett kylskåp till halva priset av vad pellets kostar.
De tyska och österrikiska pelletslösningarna har hittills sålts som statusprylar för fåfänga till fantasipriser.
Betänk att i Sverige skäms man över en vedtrave (fattigtecken), medan i Belgium ställer man vedtravarna vid infarten så att de ska synas.
Både Ulma och Janfire åkte väl till staterna för att gräva guld för två år sedan. Har inte hört något mer. Blev det någon pelletsboom där?
Inte vill dom väl släpa på pelletssäckar när dom kan värma kåken med en burk stor som ett kylskåp till halva priset av vad pellets kostar.
De tyska och österrikiska pelletslösningarna har hittills sålts som statusprylar för fåfänga till fantasipriser.
Betänk att i Sverige skäms man över en vedtrave (fattigtecken), medan i Belgium ställer man vedtravarna vid infarten så att de ska synas.
Både Ulma och Janfire åkte väl till staterna för att gräva guld för två år sedan. Har inte hört något mer. Blev det någon pelletsboom där?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Njä, en PLC är i princip ett programmerbart "relä" med lite in/ut-gångar i en färdig "förpackning" (vanligen DIN-kapsling).
Exempel på PLC
/johan
Exempel på PLC
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat