Temp och tryck i solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

I solfångaren eller rättare sagt precis utanför i röret har jag haft 172 grader som jag har sett på displayen.

In i solslingan i tanken har jag haft 130 grader under en längre tid, kortvarigt nästan lika högt som ovan.

Ut ur tanken har det nog varit 100-110 grader som högst under längre tid, kommer inte riktigt ihåg vad jag har läst för siffror där.

Mina solfångare är då det som står nedan, Lesol 5AR.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Inlägg av eKontroll »

OK, tack för info Roli
172 grader. Är det när solfångarna värmts då styrningen varit avslagen eller då tanken uppnåt max-temp? Annars borde det väl aldrig bli så hög temperatur? Eller har du väldigt lågt flöde eller stor solfångaryta?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

eKontroll skrev:OK, tack för info Roli
172 grader. Är det när solfångarna värmts då styrningen varit avslagen eller då tanken uppnåt max-temp? Annars borde det väl aldrig bli så hög temperatur? Eller har du väldigt lågt flöde eller stor solfångaryta?
Det var när tanken gick i taket, dvs inprogrammerad max temp i acktank var uppnåd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mbqmbq
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 09:52
Ort: Herrängen, Stockholm

Inlägg av mbqmbq »

Jag handlade 2 solfångare med tank från honom. Då åkte jag till Mariefred och hämtade grejjerna där. Han har ett litet lager så vissa komponenter kan du nog köpa rakt av.

Nej jag har inte kopplat in solfångaren, men den likar den som visas på http://www.solpanel.se/ och där har de en temperaturlogger inkopplad och det är lite kul att kika på.

/Magnus
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Roli.

Vad har du för tryck vid kallt system? Vilket flöde kör du? Med så mycket vatten så borde ju fångarna inte gå i kok så lätt! Det finns enkla sätt att undvika. Om du är intresserad kan vi snacka mer... :roll: :idea: !!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Professor Kalkyl skrev:Roli.

Vad har du för tryck vid kallt system? Vilket flöde kör du? Med så mycket vatten så borde ju fångarna inte gå i kok så lätt! Det finns enkla sätt att undvika. Om du är intresserad kan vi snacka mer... :roll: :idea: !!
Tror det "kalla trycket" var 3 bar då det inträffade, numera sänkt till 2. Flödet är vad pumpen orkar leverera dvs 2,5-3 l/min på den ena tacon och strax över 2 på den andra. Varför flödet är olika beror på att solfångarna är seriekopplade 4 st resp. 3 st, för att det "interna" motståndet inte skall bli förstort.

Efter det att temp. och tryck "gick i taket" så har jag ändra programmeringen i styrsystemet och bl.a. aktiverat "solfångarskyddet", se tidigare inlägg i detta ämne.

Jag snackar gärna mer, man blir aldrig fullärd..... Via mejl eller tfn?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Vi kan snacka här eller så mejlar du mej. Först vill jag säga att jag inte är expert, men viss kunskap har man skaffat sig. Du kanske har monterat sol fångarna själv. Tror mig minnas från forumet att du kan rördragning?!!

Kolla upp så att ditt expansionskärl inte har högre tryck än kretsen. Förmodligen överflödig info. Men det gör ju att trycket ökar snabbt vid högre temp. Det blir ju som att sätta kärlet ur spel. Högt tryck gör ju oxå att kokningen sker vid en högre temp.

Det finns en filosofi kring solfångare om partiell förångning. Där man kan ha en "överdimensionerad" solfångare. När solfångaren laddat tanken är full med energi får kretsen gå i kok. Jag kör på det sättet. Du oxå tydligen!!!

Genom att köra med lägre tryck i kretsen flyttar man ju ner kokpunkten. Det ät skonsammare för både anläggning och värmebärarvätskan. Så har jag fått lära mig. Det kan dock vara klart olämpligt med vaccumrörsfångare. Men det är utomför min kunskap att språka om.

Jag vill oxå passa på att tala om att jag med mina 620 liter mot 13 m2 aldrig varit med om att det sprutat, sprakat eller fräst om några kopplingar. 150 grader är den högsta temp jag sett nån gång. Körde då pumpen för hand. Tog en bra sund innan den började pumpa runt. Differans trycket var ju obefintligt, gissar jag på. Trycket var då 5 bar.

Nu en fråga... När du laddar tanken till över 95 grader, löser överhettningsskyddet för elpatronen då?

Oj det blev mycket. Fråga om något är oklart... det finns mycket att lära om det här. Tycker vi ska hjäpa varandra så gott det går. Jag kan inte så mycket om det här men jag lär mig så mycket jag kan. Man vill ju kunna sköta sakerna själv!!!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om vi kör vår diskussion här så kan fler följa med.

Tryckmätaren sitter på specialröret där inkommande, utgående, säkerhetsventil och expkärl är monterade på så de hänger ihop med varandra.

Montaget utförde jag själv. Rör mellan pannrum och tak utfördes vid byggnationen, resterande dragning gjorde jag förra sommaren.

Efter det att jag "upptäckte" den höga tempen i kombination med högt tryck så har det nog "bara" hänt en gång till (som jag vet om). Den gången öppnade säkerhetsventilen (9 bar) och släppte ut en del av innehållet i systemet. Tyvärr hade jag inte hunnit montera ett uppsamlingsrör på säkerhetsventilen......... Det var kladdigt lite här och var i pannrummet......

Men efter det att jag har aktiverat styrningens "solfångarskydd" så har dessa höga tryck och temperaturen inte infunnit sig (tror jag).

När du frågar om överhettningsskyddet på elpatronen, så vet jag faktiskt inte. Har inte kollat det (inte tänkt på det). Får kolla när jag kommer hem, kanske en orsak till att elpatronen inte har gått något på senare delen av sommaren/hösten......

Måste säga att ett sådant här forum är guld värt. Även om inte "alla" frågor är intressanta så lär man sig lite här och lite där....
När det gäller solfångaren så vill man ju försöka få ut så bra verkningsgrad som möjligt. Och att anlita "proffs" kostar klöver, om det ens finns några som är bra och samtidigt utför installationer (?)

Min tidigare erfarenhet av s.k. proffs har jag berättad tidigare om i detta forum (dom ligger inte högt på listan....)

Själv är bästa dräng brukar det ju heta...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Då är vi av samma skrot och korn! Det finns många som "vet" mycket om solfångare!!!?? Vad jag ville säga ovan är lågt tryck i kretsen och väl justerat flöde ger bra verkningsgrad och skonar dina prylar.

Om man t.ex har 14 graders diff på in och ut vid ett flöde på 0,4 l /m2 så kan räkna så här.

4 x 14 = 56

Så höjer man flödet. Får dock en lägre diff 12 grader vid 0,6/m2 t.ex.

6 * 12 = 72

Summan visar på uttagen energi!! Finns andra sätt att räkna men det smidigt så. Vill visa på att tempen inte är helt avgörande. Det visste du säkert tidigare. Visst sjunker temp ut ur solfångare något vid högre flöden. Men det gör ju inget! Gångtiden blir längre och kokningarna blir inte så frekventa.

Om man funderar på solvärme bör man ha klart för sig att det är bäst att skaffa sig så mycket kunskap som möjlig. Det är alla "dårar" i branchen som gett solfångare så dåligt rykte. Saker kan bli riktigt åt &#¤&! om man inte ser upp. Ska inte klandra min installatör, han verkligen brinner för det här och har lärt mig mycket.

Hoppas det blev rätt nu... :idea:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du hade rätt på det där med överhettningsskyddet på elpatronen. Att jag inte kom på att kolla det själv.......... Där sprack ju lite av det positiva med solfångare, dvs att säga att mellan då och då har solen levererat all energi.... Ja ja vi hade ju iallafall ingen brist på varmvatten, trots att elpatronen i det stora hela var avslagen fast jag trodde att den var på....

När det gäller flödet i mitt system så har jag inga möjligheter att öka det, bara att minska med det material jag har. Pumpen går på max för att ge mig de flöden som jag har idag. Skulle jag vilja öka så måste jag skaffa mig en större pump, men då klarar inte styrsystemet det eftersom den pump jag har redan ligger precis på vad styrsystemet orkar driva dvs max 120 VA och pumpen är på 110 W på läge 3 av 3. VA och W är inte samma sak har jag fått lära mig av kunniga källor men i detta fallet nästan lika. Och skall jag byta styrsystem så kommer då nästa problem. Finns det något som klarar att styra 2 solslingor i acktanken.... Näe det som finns får vara tills det ev. dyker upp något bättre eller att någon bevisar att det bör ändras för att då vinner man si och så mycket på ombyggnaden.

Det här med flödet påverkar ju även energiavgivningen till acktanken. Det man eventuellt vinner i solfångaren kanske förloras i acktanken eller hur funkar det där ? ? ? Skulle man inte bli av med tillräckligt mycket värme så går den ju upp till solfångaren igen och på så vis öker tempen därifrån lite till, minus transportförlusterna i ledningarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Koppla pumpen via relä eller dyligt då? :)

Om den är pulsstyrd så finns det lösningar för det med..

:)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Det där med förlust från laddning till tank pågår ju som en konstant genom hela laddningnen. Du har säkert observerat att returtemp till fångarna stiger tillsammans med ingående. Detta sker ju oavsett flöde??!! Kan inte påstå att jag vet vilket läge som är bäst men alla solfångare har en verknigsgrad som sjunker med höga temperaturer. Har aldrig varit med om att det pumpat runt med samma temp vilket måste vara fallet om man inte ska få ut nån energi...??

Jag är ingen "expert" på det här men kanske någon vet bättre...?

Kul att snacka om det här... jag har stor experimentlust.

Vad tror ni om ekontrolls nya solbox då? Dyrt eller?!
Själv har jag några ideer för att optimera min anläggning... mer om det senare.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tobben skrev:Koppla pumpen via relä eller dyligt då? :)

Om den är pulsstyrd så finns det lösningar för det med..

:)
Styrsystemets pump utgång är hastighetsstyrd och skall belastas med följande värden: max 120 VA och min 20 VA.

Så ett relä är inget alternativ.

Hur ser det andra ut??


Har ekontroll släppt sin solbox nu ? Får gå in och kolla deras hemsida.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Professor Kalkyl skrev: Vad tror ni om ekontrolls nya solbox då? Dyrt eller?!
Svårt att säga då man inte har läst broschyren till solboxen.

Min styrbox kostade strax under 2000:- + "nuderskatt", då saknar den förvisso "energimätare" men klara av att styra dubbla solslingor och att varvtalreglera cirk.pumpen.

Om ekontolls solbox klara detta med dubbla solslingor vet jag ej. Jag hittade bara 2 st som klarade detta när jag jagade efter en styrbox.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Roli.

Verkar som du har någon form av flödeskontroll då med varierande pumphastighet? Eller... mer om hur det funkar!!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar