Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ökat fläkten till 60% nyss, precis när pannan startade upp igen

Shuntar fortfarande ut 63gradigt vatten. Det är minus 5 grader ute.

Och den gick i exakt fem minuter den här svängen, startfas inkluderad.

Den är konstig ;)

Det känsn som den tidigare imorse, när det var markant längre gångtider, som om den hade besvär ta sig upp till 72 som sagt, att det tog tid.

Nu den här svängen gick den som igår, dvs knappt man hör den gå igång innan den slår ifrån. Och nema problemas raskt klättra upp till 75.

Tillägg: Och stod 6 minuter.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

5 min är rätt kort gångtid o det beror till viss del på den lilla vattenvolymen som finns i pannan men även på att den nu är ställd på nästan maxeffekt vilket inte huset behöver vid dom temperaturerna..
Lite snabbt räknat kräver ditt hus knappt 3000W (2,9 kW) om man ser till att pannan tappar 5° på 6 min vilket gör att då borde dena effekt/matning klara att hålla värmen även då det är som kallast men då går den nästan hela tiden..

Vad har du för temp inne idag ??

Jag skulle gärna se att man fick den att gå med bara 5 kW effekt (ca 200gram/10 min)
Om du har tid/möjlighet skulle du ju kunna testa med 20% matning o 36% fläkt, Då bör det bli gångtider så att du hinner mäta;)

Ställ det värdet i både hög o låg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Hmm.. Det är väldigt olika hur länge den går??

Gick 20 minuter, stod 10 min. Fläkten höjs sen till 60%. Går 5 minuter, står 6 minuter, och nästa sväng så när den gått i 15 minuter så stod den kvar och hackade på 69 grader. Efter 18 min 70 grader och där står den kvar även efter total 25 minuters gång, sen går den upp till 71 grader. Jag återkommed med total gångtid sen.

ANg pelletsnivå, den vakten tror jag larmar rätt sent/dåligt. Första gången jag stod och handmatade för att mäta förbrukning, så jag fattade inte hur mkt jag skulle ha i, så matade i på TOK för lite. Jag såg alltså internskruven, så lite pellets. Den knallade glatt på i 8 minuter innan den slog ifrån och larmade för att pellets saknas. Så jag tror den accepterar att gå mer för lite pellets ganska länge? Sen kanske det är så att jag inte behöver bekymra mig, men undrade ju för några sidor sen om man skulle öka gångtiden just därför.

Det märks när pelletsen börjar ta slut, att pannan tappar temp. Den når inte upp i temp som den ska, utan står och 'hackar' på för lågtemp, kör hög men når inte upp. En blick ner i externförrådet förklarar de gångerna problemet, och fyller man då på det så går den fint igen. Men pannan larmar inte för pelletsbrist under den perioden (den larmar när förrådet är i princip slut).
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Öka tiden för externskruven till 45 sekunder
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Total gångtid 35 minuter.

Av detta så gick 26 minuter åt att nå 71 grader. Sen tog det 4 minuter att nå upp till 72, och sen ytterligare 5 minuter att gå från 72 - 75.

Den var ner till 66 grader innan pannan 'hann' börja vända det (den påbörjade uppstart/startfas vid 69 grader).

Det känns som jag skrev innan att den iaf stundtals har rätt svårt att hacka sig upp till 71 - 72 grader, sen rasslar det på rätt bra.

Ska jag prova ställa om sådär som du sa även fast den skiljer så i gångtid?? Alltså ang matning/fläkt?

Termometern säger 22 i köket och 27 i sovrummet, termometern yrar i nattmössan! Det känns 'precis lagom' i samtliga rum nu, vilket borde innebära 20 i köket och 22 inne hos mig. Jag har jeans, t-shirt och en stickad kofta med 'polokrage' och det är precis lagom. Igår när jag höll på att dö trots t-shirt och barfota sa termometern mindre i sovrummet, så som sagt, de yrar lite i nattmössan.

Mest troligt skulle jag dock kunna sänka börvärdet på vattnet minst 1 - 2 grader utan att jag märkte det. Den står på 63 nu och släpper ut 63-65 grader. Vill du jag sänker det?

Ställde skruven på 45s nu när den slog ifrån.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker du inne tempen är något hög kan du ju sänka, Varje grad ökar förbrukningen med 5% sägs det ju ;)

Att det tar tid för den att vända från sjunkande till stigande temp har även med den lilla vattenmängden att göra, Pannan hinner dippa gansla ordentligt innan den fått upp full förbränning o sen stänger inte shunten omg heller utan den höjer även tempen på radiatorvattnet nån grad sen då shunten drar igen då stiker tempen ivägg snabbt..

Ja jag skulle gärna vilja få den att fungera på låg effekt så du kan ställa om o testa 20% matning o 36% fläkt.. Börjar synglaset sota så öka fläkten till 40% men bry dej inte om att tempen ev kan sjunka till 63° el vad det kan bli, Vill bara få den att fungera även med låg effekt som sagt för då kan man ha den låga effekten på just låg läget sen 50/60 i hög el om det kommer krävas ändå mer fläkt.. Blir inte så mycket start/stopp då vilket gör den effektivare..

Har du ändrat exterskruv till 45 sekunder??
Förrådet i brännaren ska fyllas upp till det smalnarav där slangen sitter efter förrådsskruven just gått
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo en sak till ang att de tar olika lång tid att få upp tempen kan vara att termostaterna på några radiatorer just öppnar då brännaren går..
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Fattade inte riktigt hur du menade med hur högt det skulle fylla?

Ja ökade matning till 45 s strax innan kl 12, som jag skrev i förra inlägget.

Ursäkta en korkad fråga, men om man har den går på 5 kW där på låg, hur blir det när det blir kallt? Då borde den ju aldrig orka upp i börvärde och slå ifrån?

Termostaterna står väl öppna/stängda hela tiden? De känner väl inte av någonting, utan läge 0-5 styr hur mycket vatten de släpper igenom, och sen släpper de igenom det vattnet hela tiden? De ändrar väl inte?
Börvärde på vatten håller den ju även när den är nere i 67, så förstår inte hur det kan göra att det går 'trögt' upp till 72, förklara gärna? =)

Ska prova ställa om till 20/36 när den slagit ifrån, den står på 70 och tuggar nu. Minskade utvattnets börvärde till 60 alldeles nyss med.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Han menade nog där slangen slutar. Där blir brännarens rör smalare för att slangen ska gå på, på min brännare iaf.

Ja 5 kw räcker troligen inte då det blir kallt, men för att du lättare ska kunna ställa in så kör med 5 kw i båda lägena nu. Sen sätter du in både låg och hög effekt när båda är inställda var för sig.

Termostater känner av rumstemperatur och öppnar/stänger. Sen finns det 'kranar' också som bara stryper flödet. Ta en bild så kan vi se vad du har.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som ja beskrev i inlägget, Bara den inte går så länge så den fyller så nivå kommer upp i slangen är de bara att öka tiden..

5 kW ska el bör räcka idag men som ja skrev här ovan är detta test för att försöka få den att fungera på låg effekt oxå, Då startar den på låg effekt då pannan sjunktit 4-5° sedan om inte låg orkar så går den över på hög läget automatiskt när panntemperaturen sjunkit ytterliggare 4° (66-67° om pannan är ställd på 75°, När då den går över på hög (50/60% inställningarna du kör nu) kommer panntempen gå upp till 70-71° o då går den ner på låg effekt igen.. Ökar den till 75° på låg stannar den o om tempen börjar sjunka pga att effekten inte räcker till går den över på hög igen o jobbar upp till 70-71° osv..

Om det är termostater som sitter ilägenheter så öppnar o stänger dom beroende på temperaturen i rummet men riktigt gamla system hade bara kranar som man ströp flödet med o då går samma mängd vatten genom radiatorerna men inte med termostater, Lägg gärna upp bild på hur termostaterna/kranarna på radiatorerna ser ut..

ca 3° sänkning av temperaturen på vattnet till radiatorerna gör ca 1° på rumstemperaturen, Om de inte är termostaterna som styr rumstempen..
Därför man gärna kan ha dessa på max då man väljer kurva/lutning, Bör även vänta 1 dygn mellan varje ändring man gör på kurva o lutning så temperaturen i rummet hinner stabiliseras..
Men för dej med stopp hela tiden så blir huset utkylt för att sedan värmas upp o då är det omöjligt att justera in detta på ett bra sätt..
Men de är en senare fråga med injustering av rumstemp, Först måste pannan börja fungera som den ska :wink:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Det finns ingen temperaturavkänning på rumstemp som sagt, ang termostaterna. Eller, ska det finnas det i dem är och har det varit tvärpaj länge, ändra sättet är att vrida ner/upp dem för att påverka rumstemp, de bryr sig inte om det är +30 eller +15 i rummet t ex, utan elementen är lika varma/kalla. Däremot när man vrider manuellt på termostaterna blir det skillnad, och man hör även att (om man vrider upp) det släpps på mer vatten. Ska ta bild sen.

Jag somnade på soffan... Men 20/36 ger 50 grader panntemp, taskig låga och där står det och, ja står. Optovakten stod på 27.28% (50%) Ökade fläkten till 40% nu, så det går på 20/40.

Det jag menade var att säg att nu 20/40 funkar i det här vädret, och så sätter man hög 50/60 och låg 20/40. Då går den på hög upp till 70 (typ) och sen går den över på låg, som i det här vädret i sinom tid borde ta den upp till 75. Det är jag helt med på.

Men när det är -15 grader t ex, så känns det som att den kommer gå på hög till 70, sen gå över på låg, inte orka och tappa, då gå över på hög igen, och ligga runt 70 grader. Vilket gör det mkt svårt få ut säg 65 - 66 graders utvatten. Dvs panna går då hela tiden, och håller knappt värmen.

Är det inte bättre den når upp och så att säga har överskott, t ex går upp till 75, ger 65 i utvatten, slår ifrån och startar om - når upp osv. Jag är med på att det ju inte är bra om den går för korta stunder, men ska den aldrig 'slå av' i kallare väder?

Om det är möjligt så vill jag nog när allt fungerar ATT den slår av. Glöm inte att den står i köket.. Tystnad är trevligt. Dock absolut inga problem nu när vi försöker hitta rätt osv att den t ex går hela tiden osv, men jag vågar mig på att tänka på längre sikt. Och ett av problemen när den inte gått som den ska har ju varit att den står på samma temp och går och går och går och näppeligen eller inte klarar att hålla utvattnets börvärde.

Nu ska jag gå ut i stallet en liten stund, kollar och rapporterar sen när jag kommer in vad 20/40 gör, men 20/36 verkar inte vara ngn hit iaf?
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Samma skit med 20/40. Panna 49-51 grader, dvs glöm utvattentempen.. Taskig låga, optovaktsnivå fladdrar mellan 20 - 30%. Optovakt kristallklar, synglas sotat.

Temp ute nu -6 grader och faller, så ställt tillbaka till 50/60 i väntan på 'annan order'.
Senast redigerad av AlexandraW den tis 07 dec, 2010 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja fixa en bild på termostaterna, Låter iof som att det är bara kranar vilka inte justerar temperaturen.. Termostater brukar vara kalibirerade så 3:an ger 20° i rummet oavsett om du skickar 60 el 90 grader i rören, De släpper bara igenom mindre om rummet är varmt o man kör ut varmare.
Ligger termostaten o stryper är bara övre delen på radiatorn varm medans om man kör med fullt flöde så är hela radiatorn varm bara liite lägre temp nere mot golvet..

Ja det blir så att pannan kommer gå hela tiden om man kör med 2 olika effekter o låg inte räcker till, Men vill du inte ha det så är det bättre att ändra till säg tankdiff 15° o ställer upp pannans värde till 80°
Då startar brännaren då pannan är 65° o kör upp den till 80°, Då kommer den gå längre stunder men då kör du bara på hög läget o 50% matning o 60% fläkt.. Låg blir automatiskt avaktiverat med tankdiff även om du bara ställer den på 10°..
Även om det krävs 65-70° varmt vatten till radiatorerna så gör det inget om tempen går ner till 60° i pannan fast det krävs 65-70°, Huset ändrar inte tempen så fort att man hinner märka något..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

öka till 50% matning o 60% fläkt i läge hög o ställ tankdiff på 10-15°
Se förra inlägget, Då får du längre gång o stopptid
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ska ställa in den där tankdiffen sen när pannan gått upp lite då, ska väl se att den orkar upp igen och allt är i sin ordning på 50/60 först.. *börjar bli nojig*

Termostaterna kanske är tänkta att göra som du säger, jag vet inte. De har dock aldrig klarat av det sen jag flyttade hit. Utan om man har dem ställda på läge 3 t ex, och så blir det varmare ute, då blir det för varmt i rummet - och blir det kallare ute blir det för kallt i rummet. Man får alltså vrida själv upp/ner.

Vi brukar ju dock inte röra dem, utan ställa dem där vi vet att det blir bra så att säga, sen sköter ju temperaturen på det utshuntade vattnet från pannan resten så att säga.

Termostaterna:

Obs att termostaterna på bild 2 och bild 3 är olika inställda, men iaf just nu ger EXAKT samma värme på elementet (både upp och nere). Det är alltså ingen som helst skillnad i värme om man tar på de två elementen.

http://img574.imageshack.us/img574/8072/termostat1.jpg
http://img812.imageshack.us/img812/3478/termostat2.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/3125/termostat3.jpg
Skriv svar