Hjälp med byte från ved till pellets.

Pearley
Ungskog

Hjälp med byte från ved till pellets.

Inlägg av Pearley »

Har tänkt börja med pellets istället för ved.
Har idag en Effecta woddy 35 KW -05
med acktankar på 1500l och laddomat 21.

Har tänkt inhandla mig en bättre begagnad pellets utrustning. :roll:

Har en hel del funderingar kring detta och har ej hittat någon med liknande panna, hur gör jag med min nuvarande fläkt, kommer jag att behöva använda den och koppla om det hela så att den går när brännaren går?
Hur löser man start och stopp av brännaren, tänkte att den ska värma tills att de e runt 80grader i botten på tankarna och starta när de går under 60-70 i topp, är det rimligt? vad ska jag använda mig av för termostat för att kunna få den funktionen, eller det kanske redan finns sådan intelligens i vissa brännare så ja bara behöver ansluta temp givare el dyl?

Någon som har erfarenhet kring en sådan panna som redan är fläktstyrd och har manuella "luftspjäll" in till pannan? :idea:

Tacksam för ev svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har pannan brännarlucka i sidan??

På tex Bequem/Ctc bio väljer du start temp sen väljer man tillräckligt stor diff så att tanken är varm i botten då brännaren stannar, Driftstermostaten stoppar man in under isolering/dykrör på tanken ca 30 cm från toppen på tanken överhettningsskyddet till pannans överhettningsskydd..

Ang fläkten måste du nog höra med Effekta, Vet att tex Ctc V35 måste man göra styrning till pannfläkten som tyvär inte går ställa tillräckligt lågt i varv o de är för stort motstånd i pannan för att köra utan pannfläkt oxå..
Men Effekta o Calmar har ju pelletsluckor till pannorna så då ska det inte vara några problem, Calmar V33 körs med fläkten i pannan men man bör ha 20-25 kW effekt på brännaren för att slippa lyfta ur turbolatorer då rökgastempen blir för låg annars
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Just nu är som någon skrev begagnatmarknaden för pelletsbrännare helt rensopad. Är väl kylan som spelar in här.
Med så stor panna behöver du en brännare på 30 eller 50 kW för att klara rökgastemperaturen.
Har själv sett ett försök att sätta en 20 kW Iwabo i en 30 kW calmarpanna men det blev kondens i skorstenen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

Okej, nej min panna har tyvär ingen brännarlucka på sidan, det var tillval och den som köpte pannan var för snål ;)

Har läst om en lösning ang fläkten, en kille som hade problem med rökgastempen när han eldade med ved å han byggde ihop en liten vrid-potitiometer för att sänka varvet på fläkten, har kollat över vad som krävs för det och de e en enkel grej att pyssla ihop, men vad ska rökgastempen rimligtvis ligga på med pellets? idag med ved ligger den runt 180-250.
Men att slita ut några turbolatorer ser ja heller inte som något problem bara resultatet kan bli bra.

Har fått tag i brännare+ veckoförråd med skruv för ett pris som ja inte kan tacka nej till även om ja inte tänker använda den, nästan billigt att ha som fyll i trädgården efter dräneringen :) så ja ska hämta det imorrn, tror han sa eurofire brännare, e den nått att ha? :?

Har 2st lika tankar brevid varandra, tot 6 st tempmätare med instick uppe, mitten å nere. kanske bättre att bara använda uppe på den ena och köra start vid ca 70 och stopp vid 90-95? :oops:

Är det ett måste att ha en större brännare än 20kw med min panna tror ni eller går det att lösa tempen via turbolatorer+ fläktstyrning?

Tänkte sno ihop en lucka som ja ska sätta brännaren i, räcker det med 8mm plåt som lucka? den nuvarande är ju tynre men med keramik på. :?:

Hittade föresten en styrning till detta på nätet, vet ej hur mkt styrning brännaren innefattar men det märker ja när ja tar hem den, annars kanske det funkar med denna
http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1b_prodblad.pdf
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är inte ett måste, men ett borde :wink:

I denna pannan skulle en Baxi Eurofire 30 kW vara den ideala lösningen eftersom du inte skulle komma att slita så hårt på den som på en 20 kW som gasar och kör för kung och fosterland. Åt andra sidan: Får du det att fungera, så kan du ju lägga undan några slantar så att du efterhand kan köpa en ny brännare som då har den erfoderliga storleken. Pannan är ju kanonfin, så den lär inte ställa till något besvär. Det som avgör om du kommer att få kondens eller ej, är i första hand skorstenens beskaffenhet: Många har skorstenar som bygger högt över tak eller som ligger utanpå stöga, och då är det stor kondensrisk. Går skorstenen i all huvudsak inuti huset och bygger högst 1 - 1½ meter över tak, är risken för kondens avsevärd mindre eftersom skorstenen då inte kyls ner lika mycket.

Avgastemperaturen på en panna i den här storleken bör ligga mellan 130 - 180 grader för sotad respektive osotad panna. Ett litet tips: Såga inte sönder någon turbulator för att komma de där sista 20 - 25 graderna upp i temperatur. Det är bättre då att på sikt syfta in sig på att skaffa en större och ny brännare när man väl fått erfarenhet av pelletseldning och vet huruvida det är något man vill satsa vidare på :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med för låg effekt på brännaren blir rökgastempen riktigt låg med risk för kondens så iaf 25 kW effekt på brännaren bör du ha men gärna som sagt 30 kW :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

Har nu skaffat brännare, killen som jag köpt den av trodde det var en eurofire men det visade sig att det var en Pellx 20kw.
Är medveten om att ja behöver en större brännare för rökgastempens skull, men väljer att testa denna lite och se hur det funkar.

Tänkte samköra med fläkten i min woddy när brännaren startar,
har 2 st manuella "luftspjäll" primär och sekundär luft in på min woddy, ska jag ha dem öppna eller stängda, är det något ja behöver prova mig fram med?

Tänkte nu vid testfasen köra min pannas fläkt direkt från brännarens plint 3,4 som är till brännar fläkten. Såg att de båda låg på ca 0,4A, de borde väl brännaren klara av?

Vad är det för tempgivare man ska ha till en brännare som denna? Finns det hos närmsta seriösa Värme/Röris återförsäljare att köpa?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Hmm. Killen du köpte den av måste ju varit - bakom flötet - så att säga, eftersom det är stor skillnad på en PellX 20 och en Baxi Eurofire.

Hursomhelst: Spjällen på pannan ställer du såsom de skall stå när du eldar ved och fått igång elden. Direktspjäll stängt, effektspjäll öppet.

Koppla gärna ett relä mellan brännaren och pannfläkten så att du slipper tråkiga överraskningar. Sätt gärna en säkring också på den kretsen. :wink:

Temperaturgivaren kan köpas hos närmsta röris eftersom det är en komponent som är standardiserat.

Annars går den att erhålla från Forco.se
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm primär o sekundär spjäll ska vara stängda..
All luft som ska in till förbränningen ska gå via brännaren..
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

Har nu testat att köra med pellets, kör nu utan min fläkt i pannan och endast med brännaren igång.

Utan några ingrepp och inga justeringar låg rökgastempen på ca 120grader, har idag lyft ur 3st av 6st möjliga "plåtar" som hänger i turbulatorerna för att se om jag kan få upp rökgastempen och efter ca 1h körning låg rökgastempen på ca 130-135grader, får ev ta ur de resterande plåtarna med för att kolla resultatet.

Någon som vet hur högt i temp man kan komma med pellx brännaren? de finns ett vred på brännaren för "panntemp" de står nästan på max som de e nu.

Luckan som jag satt brännaren i blir riktigt varm, på den gamla luckan satt det keramik på insidan. Någon som vet om det går att ha någon isolering eller liknande på luckans insida?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör du brännaren på maxeffekt när du får 120° rökgastemp utan att plocka ur några turbulatorer??

120-135° kan fungera utmärkt, Kolla uppe i skorsten vad tempen är där o om det ser ut att bildas kondens.. Ju lägre temp desto bättre men inte så du får kondens :wink:
65° i toppen på skorsten ska det gå fint utan risk för kondens, Med motdragslucka ca 10° lägre rökgastemp
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Förväxlar du inte panntemp med effekt? Panntemp borde vara nästan samma för oss alla.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Pearley skrev:
Någon som vet hur högt i temp man kan komma med pellx brännaren? de finns ett vred på brännaren för "panntemp" de står nästan på max som de e nu.
Denna ställer du stoptemp med =Max= 80 C stop av brännare......motsols stannar brännaren på 75 C ...osv...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Pearley
Ungskog

Inlägg av Pearley »

Fy hunna!!
Kom hem efter jobbet och såg att rökgastempen låg på 155grader enligt min woddy panna nu när det var full drift och den kört ett tag.
Har även en motdragslucka installerad.
Kanske till å med kan trycka tillbaka plåtarna i turbolatorerna.?

Tänkte kolla tempen uppe i skorsten för att vara på den säkra sidan, någon som vet någon billig enkel temp mätare som fungerar till det?

Med panntemp menar jag: Det jag kan ställa på brännaren via en pot med en liten mejsel, det borde väl vara vilken temp brännaren kör till innan den slår ifrån?
Enligt de tre tempmätarna i tankarna hade jag 95grader uppe, ca 90grader i mitten och ca 85grader i botten på tankarna när brännaren slog ifrån.
Det tycker jag verkar ganska optimalt, men brännaren startar igen ganska tidigt, nu när ja va nere va det ca: 90 uppe, 85 mitten och 80 i botten på ack och brännaren gick för fulla muggar fast de inte varit nere särskillt lågt i tankarna.....
Om jag ställer ner "panntempen" som det står skrivet på brännaren stannar den väl vid lägre temp men kommer fortfarande att starta efter bara några graders sänkning i tankarna?? Skulle vilja ha ett större spann mellan start och stopp, t ex: stopp vid 90-95 i topp och start vid ca 70 i topp, då skulle tempen i botten på tanken kanske vara 30-40 å brännaren skulle bara behöva köra 1gång/dygn fast under en längre tid.
Behövs någon extern styrning för att kunna ha det så?
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Fick för mig att den inte orkade med. Och då hjälper inte pot i fronten. Men med de inre kan effekten ökas, om den inte redan går på max.
Ev kan ett chip med 20 graders hysterens (start/stopp) vara något.

Nån som testat max och mini på panntemppotten?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar