Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Roande eller tragisk serie, tycka vad man vill. I seriens början vill jag minnas att du sade att fläkten låter, jag hittar inte inlägget nu. Har jag rätt? I så fall kan du fippla med inställningar i all evighet, jag vet. Elektroniken vill dra upp fläktens varvtal, lagerresonans jobbar åt motatt håll. Fram o tillbaka. Någon som tänker åt detta håll?
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

AlexandraW skrev:Som jag skrev för X sidor sen, så finns funderingen att ta ut ngn annan. Samtidigt så är jag lindrigt road av att betala en massa tusenlappar för det, speciellt den här månaden.

Men det finns med i funderingarna, men det är det där med pengar. Det här eländet har kostat nog med pengar som ariterm borde ersätta, men inte behagat göra. Så jag har inte bestämt mig för om jag har lust att lägga ÄNNU fler tusen på att få skiten att _eventuellt, kanske_ fungera, eller om jag ska ta ännu en dust med ariterm först. Men det kostar också pengar för det händer ju ingenting därifrån, annat än möjligen i snigelfart..

Under tiden jag funderar drömmer jag om att det ska gå att hitta ett läge där det fungerar...
I ditt ställe skulle jag nog göra som Brynäs föreslår. Det blir nog inte den här månaden i något fall som helst eftersom alla rörisar har att göra så dagarna inte räcker till såhär års. Men det jag, och även André försöker är att hjälpa till att hitta ett setup som fungerar tills att du kan få hem en installatör/servicetekniker att utvärdera vad som måste göras. Jag är inte alls redo att ge upp denna brännaren riktigt än. Det är bara så synd att när du lagt ner en avsevärd kostnad på ny panna, att det skall bli så här. När man köper nya saker har man all rätt att förvänta att de skall fungera.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

ingto skrev:Roande eller tragisk serie, tycka vad man vill. I seriens början vill jag minnas att du sade att fläkten låter, jag hittar inte inlägget nu. Har jag rätt? I så fall kan du fippla med inställningar i all evighet, jag vet. Elektroniken vill dra upp fläktens varvtal, lagerresonans jobbar åt motatt håll. Fram o tillbaka. Någon som tänker åt detta håll?
Jag har tänkt att den orena förbränningen kanske kunde sätta igen luftslitsarna och därmed skapa luftunderskott. Men detta kan ha ledd till att lagrarna i fläkten börjat få artros - så du kan mycket väl ha rätt - även om jag hoppas att du inte har det, om du förstår vad jag menar? :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

42/31. Åt 318 gram pellets på 10 minuter. Mörkgul/orange låga, varierar mellan korvgrillningsdito och som beskrivet innan.

helvetet har dock börjat ryka in igen =( Panntemp 53 grader men vi startade på 50 grader.

Att ha det såhär över jul och nyår finns inte som alternativ, alldeles oavsett. Mycket möjligt jag inte kan få ut 'en annan firma' innan nästa år, men utan tvekan kan jag få ut installatören innan dess.

Haken är ju att i nuläget är det lika lite han kan göra som det var i februari, det är ju samma problem som då. Utan det är om man med förenade krafter kan få fart på ariterm.. Vilket känns lika troligt som att tomten kommer, men...

Har slagit på elen som hjälp igen, eftersom jag var tvungen att öppna en massa för att vädra ut röken innan vi dör av rökförgiftning både jag och djuren. Ryker in från pelletsluckan vad det verkar. Dock om det (= att den ryker in nu) beror på när det började ryka ur pelletsförrådet och
jag fick stänga av etc eller om den helt enkelt ryker in igen den fan vet jag inte.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ingto skrev:Elektroniken vill dra upp fläktens varvtal, lagerresonans jobbar åt motatt håll. Fram o tillbaka. Någon som tänker åt detta håll?
Tänkte just på de nu då jag såg slutet på Beck :lol:
Inte en helt omöjlig sak
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

AlexandraW skrev:42/31. Åt 318 gram pellets på 10 minuter. Mörkgul/orange låga, varierar mellan korvgrillningsdito och som beskrivet innan.

Ryker in från pelletsluckan vad det verkar. Dock om det (= att den ryker in nu) beror på när det började ryka ur pelletsförrådet och
jag fick stänga av etc eller om den helt enkelt ryker in igen den fan vet jag inte.
Testa att öka fläkten till 45%, Lågan ska inte vara mörkgul/orange då måste man öka fläkten.. Ändra inte matningen då nuvarande matning ändå ska ge 8,3 kW iaf till systemet vilket bör räcka om du inte har -30° nu..

Då du ändå har avstängt bör du öppna sotluckan uppe på pannan, Det finns troligen en plåtbit/lock där som du ska plocka upp för att se den omnämda sedställda kanalen som går snett ner mot brännaren/fronten på pannan.. För brännaren är för ny tycker jag för att slussvingarna ska vara slut o att de rycker in pga de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men samla alla utgifter du haft, lista alla servicebesök från installatören, referera också till den urusla support från Ariterm som installatören fått när det gäller inställningsvärden.
Referera kanske också till den här tråden.
Skicka allt i ett brev och i ett mail till Ariterm och avkräv dem ett beslut. Tänker dom se till att pannan du betalat för fungerar i vinter.
Går inte att svamla om garantitider när varan bevisligen aldrig fungerat.

Om deras svar blir nej tänker du vidtaga konsumenträttsliga åtgärder.
Finns också farbrodern på bergatorparens bild att hota med.

Ariterm är störst på den svenska marknaden idag och hamnar dom i samma läge som Ecotec med sina Econom pannor eller CTC med sina Ecoflexproblem så är det lätt att snabbt förlora marknadsandelar.

CTC löste problemen med Ecoflex föredömligt.
Ecotec valde konkurs och rekonstruktion.
Ytterst få köper Ecotec idag.

Har Ariterm råd att släppa marknad till konkurrenterna. Blir det kanske billigare att ge servicechefen sparken och bygga om servicesystemet.

Jag och många andra kommer säkert inte att ha Ariterm som alternativ om dom lämnar kunder som betalat fullt pris stående med en trasig utrustning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Alltså¨är det bara jag, men :

"lågan drogs _UT_ genom synglashålet"
"den ryker in"
"det ryker in genom pelletsförrådet"

låter inte detta som dåligt drag??

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja vilket kan tyda på att just den snedställda kanalen är tätt vilket lätt kan ske när brännaren gått så fet som den nu verkar gjort..
Ctc pannan ja nämt som hade liknande problem va 2,3 tuber helt igen sotade på 3 dagar då den gick som sämst så de tar inte lång tid om allt är helt fel..
Kan även bli så om man kör med extremt för hög effekt oxå, Som om det varit som i detta fallet vid nått tillfälle då brännaren tryckt på med 19 kW till en panna på max 12 kW..
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Draget är mätt och okej. Och lågan drogs ut genom synglaset vid synnerligen horribla experimentvärden. Vid mer normala värden dras cigarettändarlåga svagt in mot röret.

Samma sak när jag testade vid asklådan, öppnade den på glänt och provade med cigarettändarlåga, som drogs inåt.

Att kräva ariterm på pengar är hemskt lätt i teorin, och lika svårt i praktiken. Dels så enligt konsumentköpagen så skall krav riktas mot återförsäljaren, som i sin tur får kräva tillverkare/leverantör på vad det nu är. Men jag kan inte lagenligt rikta krav direkt till Ariterm. Vilket deras VD nogsamt och rätt glatt upplyste om när jag riktade krav direkt mot ariterm förra året.

Installatören har som sagt ställt upp långt över rimlighetens gräns, och jag har inte för avsikt att få pengarna från installatören och de sen inte får dem från ariterm. Men jag har för att följa lagen lämnat ett krav på ersättning för fördyrande värmekostnader december - februari 2009/2010, samt ersättning för bränsle för att åka 'länet runt' och köpa värmeloggs (det var som bekant en svinkall vinter och de sålde slut överallt och om och om igen). Jag har nöjt mig med detta krav, och inte krävt ngt för att vi behövt elda, inte kunnat 'lämna huset', att vattenhelvetet frös pga att pannan stod osv. Detta var förvisso när vi trodde att ombyggnaden löst problemet *haha*

HUrsomhelst, detta har jag lämnat till återföräsljaren/installatören. Som i sin tur riktat krav på ariterm för detsamma. Dvs i korrekt 'gångordning' enligt lag. Haken? Att ariterm - vars VD i telefon till mig, på den tiden han övht svarade när jag ringde sagt att de givetvis följer gällande lag och ersätter om bara ett krav kommer in den korrekta vägen och det har grund - inte har betalat installatören en sekin. De har haft över 6 månader på sig. De har inte alls bestritt riktigheten i kravet, de har bara inte gjort ett skit.

Så, jag kan inte göra mer än att kräva pengarna av installatören. Jag kommer få dem direkt då. Men jag TÄNKER INTE acceptera att installatören ska bekosta det och inte få det ifrån ariterm. Således så är det inte så bara tyvärr. Det är bara om jag enbart ser till mig själv, skicka hela skiten på installatören och låt det vara deras huvudvärk om de inte får pengarna av ariterm. Men som sagt, det tänker jag inte.

Installatören fick heller inte ersättning från ariterm på iaf 6 månader (sen vet jag inte) för det arbete de lagt ner på det här, inkl ombygnationen etc, något ariterm ska ersätta. De fick heller inte på iaf samma tid ersättning för räkningen när två sotare var här X timmar och mätte drag, filmade skorstenen och så vidare - något ariterm också skulle ersätta då påståendet att det 'måste vara dåligt drag' var inkorrekt - precis som både jag och installatören sa men de vägrade lyssna på.

Så, Ariterm är HELT (om de inte bytt VD) ointresserade av att göra ett enda skit - tyvärr. Och jag kan trakassera ariterm tills jag dör, det hjälper inte, de hänvisar mig bara till installatören. Vilket i sig är lagtekniskt korrekt, men inte 'rätt' ändå anser jag. Speciellt inte som jag vet att installatören jobbat X timmar gratis här i vintras för att vi skulle få värme, timmar som alla visste att han aldrig kommer få från ariterm, och som han inte tänkte fakturera mig för det här var/är inte 'mitt fel' eller 'pannan har gått sönder så som de kan göra'.

Jag vet inte om jag har numret till VD kvar, men ska se om han glömt bort vem jag är och svarar när jag ringer numera. Men som sagt, i vintras var han INTE ALLS intresserad av att göra minsta lilla för att lösa problemet, och tyckte dessutom jag var jobbig antar jag, eftersom han slutade svara när jag ringde. Ett tag funkade det att ringa från andra telefoner så han inte kände igen numret, men sen var det upptaget oavsett när jag ringde. Och han ringde aldrig tillbaka som lovat.

Så jag tror ni kan förstå varför jag ogärna lägger pengar jag eg har på att försöka hitta en lösning och sen kräva ariterm på pengarna.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Men om du nu "vet" att allt "runtomkring" (drag, skorsten et.c.) är tipp-topp och att felet(n) _måste_ bero på att pannan/brännaren är defekt och måste/bör/skall bytas ut, varför i h-e ens hålla på o j-vlas med att försöka ställa in den??? Det lär ju vara tämligen lönlöst.

Om du sen inte vill ta det genom installatören pg.a. "medlidande" (iofs. beundransvärt) och inte heller direkt med Ariterm, vad exakt förväntar du dig för hjälp här??

Ber om ursäkt om jag låter "hård" här, men det finns nog ingen genväg annat än att konfrontera installatören som i sin tur får ta fajten med Ariterm.

Du säger att han/hon nu slutat installera Ariterm, hur många andra (lyckade) installationer har denne gjort??

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu skall jag vara brysk: I affärer så skiljer man strikt mellan moraliskt, etiskt och juridiskt rätt/fel. Om man skall vara etisk, som du, gentemot installatören, så blir den ända som sitter kvar med penningutlägg, frusna rör och en dysfunktionell värmeanläggning du. Att installatören gått utanom sin väg för att hjälpa dig, hör inte dit. Det faktum att pannan inte fungerar såsom den skall, är bevis på att han inte fullgjort sina åtaganden gentemot dig. Det är hans förbannade skyldighet att se till att du får en fungerande anläggning. Om det innebär att han måste ta hela brännarskiten och köra på skroten och ge dig en ny, så är det hans huvudverk. Det är han som, genom sitt tidigare ÅF skap för Ariterm, åtagit sig att se till att korrekt installation utförs och att anläggningen funkerar enligt de av Ariterm givna specifikationerna. Klarar han inte av det, så är det hans huvudvärk - inte kundens. I varje fall inte i Lagens mening.

Så du står inför ett val: Antingen så accepterar du att ha en brännare som fungerar på slump, och låter ÅF få fred - eller också så kräver du att nu jäklar anamma skall anläggningen sättas i ordning. Ariterm har, som deras odrägliga VD ganska riktigt sade, sitt på det torra genom att de delegerat en del av service och garantiansvaret till ÅF - som genom att skriva kontrakt med dem har accepterat detta.

Så ligger det till rent affärsmässigt. Nu vill det till att du gör dig upp en mening om vad du vill, och hur du vill ha det. Vi här på forumet kan bara hjälpa dig så långt som med råd, men med dåd ligger bollen på din planhalva.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag har inte sagt att allt annat är tiptop? Jag har konstaterat att det inte finns minsta logisk förklaring i 'yttre omständigheter' varför exakt samma sak som kan fungera perfekt i X tid plötsligt börjar krångla.

Och att det som ariterm 'skyllt på' t ex drag har kontrollerats (av extern, oberoende kontrollant) och visat sig vara okej. Dvs problemet har inte varit ngt av det.

Det alla utom ariterm önskat är ju att ariterm ska hjälpa till att ta reda på vad som felas brännaren. Är det fabrikationsfel? Är det fel inställningar? Vad gör att den går som den tycker? Ariterm hade kunnat ta ner brännaren till sig och testa den hos sig, eller de kunde skickat upp en tekniker och kolla på pannan på plats t ex - så man kunnat utröna om det är brännaren eller 'något annat' (vad är isf en bra fråga).

Detta har ariterm som sagt inte varit mer än minimalt intresserade av (de skickade ju till sist ombyggnadssatsen t ex, vilket alla hoppades och trodde skulle lösa problemet).

Det som intresserar mig mest just nu är att med hjälp av de som kan mer och som är mer engagerade, att utröna om den går på fel inställningar etc. Går det inte på något vis att få eländet att fungera, så ja då är det ju helt enkelt bara tt skicka brännarhelvetet åt just helvete. Men eftersom brännarens problem märks när den behövs (sic!), så är det liksom inte så 'bara' att slita ur den och tycka till skitsamma vem att 'här, betrakta den här skiten som reklamerad'. För vad ska vi göra sen, sitta framför vedspisen och peta in ved i skift dygnet runt tills det blir vår? Chansa på att reklamationen går igenom och skuldsätta sig för att köpa en ny brännare? Eller vad?

Saker kan vara jävligt enkla i teorin, men det är inte alltid det är det i praktiken. Och att få det här fanskapet att fungera på ett acceptabelt sätt är i praktiken den absolut bästa lösningen. Därför har det försökts.

Det går liksom inte att hoppa över att den första brännaren byttes på garanti. Sen fungerade det hyfsat tills kuggarna trillade av som konfetti. Sen stod skiten i dec - feb pga ariterm. Sen när den var ombyggd fungerade den hyfsat en period och sen kom våren. Dvs omöjligt utvärdeta om man löst problemet.

Den har under hösten gått hyfsat en period, tills man nu kunnat konstatera att nej, det är EXAKT samma problem som det var i våras.

Och jag accepterar under protest hyfsat, helt enkelt för att det inte bara är det billigaste utan också rent praktiskt det som är bäst. Men det här är långt under 'hyfsatnivå'. Men det är också nu vinter, och att slita ur värmekällan och kasta den på lämpligt företag, ja och sen då, vad ska värma huset sen då? Då är det enklare att på de vis som finns att tillgå försöka få den att fungera hyfsat som sagt. Vilket är vad jag försöker med, och inte menat att det ska störa/irritera någon.

Hade JAG läste den här tråden författad av någon annan hade jag också tyckt att 'men reklamera skiten'. Men det är hemskt enkelt att säga i sitt eget uppvärmda, ombonade hus knappa tre veckor före jul...
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag är fullt medveten om det, jag begär inte att ni ska 'trolla hit en fungerande panna'. Däremot så finns det ju en gedigen kunskap och erfarenhet här. Och räcker den för att endera konstatera något enklare fel vad gäller handhavande eller inställningar, och korrigera detta, så att pannan går acceptabelt, så är ju ingen mer tacksam än mig.

Om det inte gör det, ja då får jag och bara jag (nästan, min kära mor lär ju bli involverad) fatta ett beslut. Dock kommer jag slå knut på mig själv för att hålla installatören så skadelös det går, dock inte på bekostnad av att stå med över 50 000 kr till ingen nytta. Men det finns medelvägar att prova, t ex att utan att i nuläget tycka till install att 'ta skiten och ge hit pengarna' tycka att nu måste leverantören sätta mer press på ariterm för det här håller inte. Och se vad det gör.

Och som jag skrivit tidigare så ska jag ringa en del samtal osv i veckan. Men jag har ändå än - måhända naiv och fåfäng - förhoppning om ATT det ska gå att få det hela att tuffa och gå mer permanent. Just eftersom den KAN bevisligen tuffa och gå, men sen 'händer' något. Så jag vill gärna tro att man kan lösa det så den hela tiden tuffar på. Men då installatören går bet, och ariterm inte engagerar sig, så provade jag här.

Nu verkar det ju inte gå sådär överdrivet lysande att skrämma igång eländet mer permanent, men jag har om inte annat fått MYCKET mer kött på benen. Tex kan jag konstatera inför t ex ariterm att trots att den med de här inställningarna får såhär mkt pellets, så.. Ngt jag inte hade ett dugg koll på innan.

Sen, om man te x märker att fläkten får fnatt ibland (jag lyssnar nogsamt på den så fort jag är i närheten, för att se om den hörbart skulle börja ändra hastighet eller något), så det är nog lättare att få ariterm alt så ÅF att kräva att ariterm skickar en ny fläkt. (Eller ditt, eller datt). Men innan den här tråden hade fläkten kunnat t ex ändra fart stup i kvarten och jag hade inte reagerat.

Så, om så inget annat, så samlar jag ammunition bland alla misslyckanden att peta igång den. Och det kanske inte gör det mindre frustrerande för er, men för mig är det faktiskt värt någonting.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vet du: Mitt hus är inte alls ombonat. Jag har kört mina möbler till ett magasin i väntan på att sälja. Allt som kunde skita sig, sket sig i fjol höst. Ekonomin föll ihop, så under året har jag haft två månader med bortkoppling av el, mitt bolån har sagts upp, och en stadig ström av betalningsanmaningar forsar ner i min brevlåda. Jag måste göra två saker: Jag måste sälja stöga, som i och med sitt dåligare än vad den ser utför skick, landat mig i den sits jag har just nu. För det andra så måste jag komma till ett samförstånd med en långivare av typ BlueStep om hur jag kan lösa detta med nytt boende. Jag köper pellets två pallar itaget och betalar kontant eftersom jag inte är kreditvärd. Så om ett par månader måste jag ha sålt och betalt bolåneskulden. Så ligger det till - och ändå hittar jag tid att försöka hjälpa andra. Men: Den som skall ha hjälp, måste vara villig att hjälpa sig själv. Annars är det bara bortkastade krafter på båda sidor.

I din panna går det utmärkt att köra Janfire Flex A, och här i Värmland finns en till salu för 6 500 kronor som gått 4 vintrar - inter sommarkörd.
Köp den, och få hjälp att installera den, så har du värme och slipper bråka med någon.

http://www.blocket.se/varmland/Pelletsb ... m?ca=7&w=3
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar