Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Hmm.. När jag försökte ändra kW så jag ställde tillbaka till 15 Kw när jag sett att det gick att öka men inte minsta. Sen fick jag som André påpekade manuellt ställa på till då den slagit ifrån.

Jag slog av och på strömbrytaren med innan jag fattade/hann läsa Andrés inlägg.

Detta har uppenbarligen gjort att någon form av 'förinställda' värden poppat upp ang skruv och fläkt. Skiten rykte in vid omstarten, när jag tänkte prova låta den gå och se om den vädrar ur medan jag tar in hästarna, och bara skulle ändra till de där 33% matning etc, så inser jag att det står 70% skruv och 36% fläkt. Detta är några värden den automatiskt lagt in i samband med att jag gick upp och sen tillbaka i effektmenyn (kW) och sedan startade om. Antar någon på något höger programmerat den så i begynnelsen? Hursom, är det av något värde, så som sagt, den tyckte/sa 70% matning och 36% fläkt på både hög och låg, på något automatiskt vis.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

AlexandraW skrev:No can do ang 33.3% heller. Det går icke att ställa in några decimaler inte, utan 33 eller 34%, varsågod och välj typ?

Och hur stora är oddsen den orkar hålla värmen med de inställningarna/effekten? Med tanke på vad den krävt när den fungerade med gamla matningen.. Det var inte en suck alls att få den att funka på så låg matning.

Men jag ska prova skruva ner den, men det får bli hela procent, men vill förvarna att jag är hööögst skeptisk..
Okej, jag förstår det. Ställ in den på 34 % fläkt 25 %. Detta är bara ett försök. Går det bra, höjer vi en kilowatt till och så vidare tills vi hittar den punkt där pannan går länge, men håller sig kring bör-värdet :wink:

Edit: Detta är sparade värden som ÅF lade in under senaste besöket. Man kan köra brännaren temporärt med andra värden, men om man inte sparar dessa, så kommer ÅF's senast sparade värden att lastas efter att strömmen varit avslagen och kommer på igen
Senast redigerad av bergatorparen den sön 05 dec, 2010 21:26, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tror man måste ställa in låg matning lägre än man vill ställa in hög så t.ex för att ställa in 33% matning så måste man ställa matning i låg lägre
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nu måste jag ta in hästar och lugna nerverna, och sen försöka skicka ut innehållet i asklådan (det ser nämligen ut som det ryker därifrån). Sen ska jag prova 34% matning etc.

Men ang mätningen. Så jag hade kanske väl lite i 'förrådet' mot vad jag borde ha haft. Jag hade upp till första 'ringen' i det metallfärgade röret, vilket jag senare förstått är lite lite. Men jag såg till att det var lika mkt hela tiden. Fyllde dit upp från säcken, och stod sen och matade så det var precis likadant ända tills äggklockan ringde och sa 10 min gått.

Och då det med råge är över den där avkännaren, så borde det inte blivit för lite pellets? Jag kan göra om mätningen dock, tala bara om på vilka inställningar jag ska mäta? (Matning/fläkt).

Kan man fylla för högt i internförrådet, vad händer då? Tänkte ang göra om mätningen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

oavsett vilken % man ställer matning är det enda sättet att få rätt effekt att väga upp vad den förbrukar genom att väga upp o mata den manuellt..
Bara olika leveranser kan det skilja 15% matning för mej på 15 kW effekt, Därimot ändrar/har jag aldrig ändrat fläkt då det bara är att få rätt pelletsmängd/effekt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det kanske är så, men då får vi se när AlexandraW kommer in igen, vad brännaren accepterar.

I såfall kan vi lägga LÅG på 29 % matning 21 % fläkt :wink:

Edit: Förutsatt att fläkten är satt rätt, ja, André. Mina siffror utgår från 4,8 kW/kg pellets. Vi skall ha brännaren att fungera såpass tillförlitligt att det går att lämna den tillräckligt länge för att göra annat. Sedan får ÅF komma och göra en grundligt injustering av tröskverket efter att ha bytt mjukvara :)
Senast redigerad av bergatorparen den sön 05 dec, 2010 21:34, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

AlexandraW skrev: Kan man fylla för högt i internförrådet, vad händer då? Tänkte ang göra om mätningen.
Fyll upp förrådet helt sen tar du tid o håller förrådet helt fyllt under 10 min o se hur mycket den drar, Max 450 gram ska den dra..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bergatorparen skrev:Det kanske är så, men då får vi se när AlexandraW kommer in igen, vad brännaren accepterar.

I såfall kan vi lägga LÅG på 29 % matning 21 % fläkt :wink:
Tja iaf är det omöjligt att få en 12 kW panna/brännare att gå bra om man kör med 50% för hög effekt för det är omöjligt att den ska fixa att bränna 2 säckar på 8 tim, Max den klarar är 21,5 kg på 8 tim..

Skitsamma vad matningen står i % det är vad den förbrukar/effekten som är det avgörande, Sen om man får det rätt så att den förbrukar 450 gram/10 min o sen går fint i timmar el några dagar o sen börjar gå kasst/stanna igen o man väger upp förbrukningen igen o den drar mycket mer/mindre så är det nå fel på mjukvaran..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det konstiga är att någon har sparad ett värde på 70 % i datorn? Enligt Ariterm så skall man inte överskrida 50% matning på en 12D brännare. Men, som du säger: Man bör väga upp och få det rätt, och om det sedan blir strul igen, så har man BEVIS för att det strular - och då skall det vara intressant att höra vad Ariterm säger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Uppstartad med 34/25 nu. Står kl 20,45 på 50 grader pannvärme (bör 75)

Och skruven 'gnäller' utav bara f*n..

SKickade ut askan för att försöka minska risken den fortsätter ryka in. Såhär såg asklådan ut, om det nu går att se ngt på så 'små' bilder.

http://img256.imageshack.us/img256/4851 ... eln003.jpg
http://img812.imageshack.us/img812/3634 ... eln004.jpg
Senast redigerad av AlexandraW den sön 05 dec, 2010 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Av bilderna att dömma är det som jag påpekat att det trycks in så mycket pellets att de inte finns en möjlighet att de ska hinna förbrännas, Nu va väl iof de med 70% matning o 36% fläkt?

Du kan nog kanske köra med mer än 25% fläkt, 30-35% fläkt med33% matning men ta gärna fram hushållsvågen o väg upp ett kg i en bunke o fyll förrådet i brännaren från säcken (ej ur bunken) sedan tar du tid o matar brännaren från bunken då är det bara att kolla hur mycket den dragit under dessa 10 min ..
Mobilen har tidtagarur alt kolla klockan

Kan nog vara en ide att snart sota ur hela pannan inkl kanalen från eldstade, Blir mycket beläggningar då den gått med så mycket bränsleöverskott
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det går fint att se att det finns oförbrända och delvis förbrända pellar, och massor med svarta kristaller.

Med den inställningen jag rekommenderade kommer det ta ett bra tag att komma upp i temperatur eftersom den ligger bara strax över vad huset behöver. Men att skruven gnäller verkar inte bra. Håll ett öga på den. Om det är skruven i brännaren, så kan det bero på koksavlagring i brännarkoppen. Jag har tagit upp igen en gammal video som signaturen LO gjorde för tre - fyra år sedan, och lyft ut just den biten där han "suovtar" brännaren.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

30 minuter senare... Panntemp 52 grader (börv 75). Dvs på 30 minuter hög effekt (34% matning, 25% fläkt) så har den ökat 2 grader... =/

Den åt under 10 minuter på hög 257 gram pellets.

Det är för övrigt korvgrillningslåga med de här inställningarna med. Det kanske är Sveriges Dyraste Korvgrillningsmaskin jag har..

Och ja, det är den interna skruven som gnäller. Jag antog dte var för den inte är van att gå så 'sakta'. Det lät sådär i alla lägen när det var nytt, underbart (inte..) att ha i köket... gny - gnäll - gny.. Ett 'plastigt' gnyende.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja, ha: Du hår nu 7,5 kW effekt. Det innebär att pelletsen du har, är av låg densitet. Men okej: Nu tar vi upp den till 10 kW:

Matning 42 % fläkt 31 %
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med dom inställningarna ger pannan förutsatt att fläktvärdet är rätt 6,6 kW = ca hälften av maxeffekten..
Korvgrillningslåga?

Iaf verkar de som att dessa värden ger liknande effekt som jag har med Bequem 15D, Testa o väg upp med 45% matning men öka fläkten till 36%
Skriv svar