Har kollat med en del firmor för att se om deras brännare kan passa i min panna. Alla säger att deras brännare skall fungera (vad annars !).
Thermia/Ecotec vill montera i den undre luckan och Pellex/Viking i den övre. Idag sitter en oljebrännare i den övre luckan. Eldstadsdjupet är ca 37 cm från innerkant lucka till bakväggen så brännaren lär behöva en utbyggnadsstos. Pannan är en Euronom V30UB tillverkad -81 dvs 25 år gammal.
Vad tror ni ? Är det nån ide' att bara montera brännare eller är det läge för ett pannbyte ?
Mvh Bulan
[/img]
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
Min nibe keram ser ut istort sett lika dan även roli har en sån
Kolla här http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/vpp/akubC.htm
Det funkar då för oss... Lite bökig att sota men de har du ju gjort tidigare oxå så du vet..
Skulle inte tipsat dej om denna panna om du skulle köpt den idag för att de finns mer lätt sköta pannor..
Men kör pellets i den du.. Undermatad brännare nere (thermia/ecotec) framåt binnande uppe..
Jag kör 660 kg pellets mellan asktömningarna med thermian o 1320 kg mellan brännar rengörinarna.. De går köra längre oxå men de är flygaskan som ställer till de då dom läger sej i rökgången uppe i pannan..
Skulle varit stående tuber..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kan inte bli mycket plats för aska kvar om man monterar brännaren i undre luckan... Monteras brännaren i den övre så verkar det finnas plats för otroligt stor askmängd!
snubblaren skrev:Kan inte bli mycket plats för aska kvar om man monterar brännaren i undre luckan... Monteras brännaren i den övre så verkar det finnas plats för otroligt stor askmängd!
Eller begränsar tubernas placering askutrymmet?
Ja tubens placering i bak kant av pannan gör att askan lägger sej o blockerar... När det börjar bli aska framför tuben så de blir lite trångt sugs askan med upp i pannan..
Askan blåser in o lägger sej för rök gången i bak kant på pannan.. Så blev det med bionan iaf.. De va inte askutrymmet som blev problemet utan de blev fullt i tuben uppe i pannan först..
Nu blåser askan o lägger sej i framkant på pannan i stället..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag tror man kan plocka bort rostret (nr 20 på bilden) så att askan lägger sig på pannbotten och inte uppepå rostret. Jag tror också att man enkelt kan tillverka en asklåda som petar in genom den undre luckan.
Frågan som återstår är då bara: PX21(Pellex) eller Viking Bio ?
Bulan
bulan skrev:Jag tror man kan plocka bort rostret (nr 20 på bilden) så att askan lägger sig på pannbotten och inte uppepå rostret. Jag tror också att man enkelt kan tillverka en asklåda som petar in genom den undre luckan.
Frågan som återstår är då bara: PX21(Pellex) eller Viking Bio ?
Bulan
Är det två keramikstenar, En främre o en bakre??
Ska du köra med framåt brinnande så kan du ta bort bara den främre så lägger sej askan inte framför tuben..
Har du keramik i botten oxå som går att ta ut?? Då blir askutrymmet några liter större..
Tittar man vad som finns antecknat om "hittade fel" så finns en hel del på Pellx. Inrykning, puffar, tändelement och sönderbrända brännarrör. Viking Bio, inget direkt, en ojordad transformator i Manins brännare var vad jag kunde hitta. Totalt sett verkar det som om Värmebaronen och Thermia är i stort sett problemfria.
Det finns såvitt jag kan se ingen keramik i pannan. Rostret är tvådelat och av gjutjärn. Det verkar sitta fast rätt hårt men med Guds hjälp och lite Vaselin ska det nog gå att få bort det.
Jag tror också att Viking Bio är ett strå vassare än PX21 men jag kan få bättre pris på PX21 och installatören finns närmare tillhands. Hmmm, får nog fundera lite.
Tack för hjälpen,
Bulan
PellX börjar bli "gammal och beprövad" vid det här laget !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Plockar upp denna gamla tråd eftersom jag precis köpt ett hus som råkar ha just en Euronom v30UB som eldas med ved och jag är väldigt sugen på att skaffa en pelletsbrännare för lite bekvämare tillvaro.
Passar det bäst att sätta en Viking Bio (Värmebaronen) i den undre eller övre luckan?
Pannans termometer är trasig och jag vet inte om termostaten funkar heller (den i elpatronen går men det är väl knappast den som kopplas till brännaren?), är det nåt som en installatör isåfall kan fixa eller är det kört att laga en så gammal panna?
En lite offtopic-fråga med, om nån vet? När man inte eldar kan man då stänga av cirkulationspumpen eller är det kanske inte bra att vattnet står still i systemet?
Eskapisten skrev:
Passar det bäst att sätta en Viking Bio (Värmebaronen) i den undre eller övre luckan?
Som tidigare skrivits i denna tråd så skall framåtbrinnande brännare (typ Viking Bio m.fl) monteras i övre luckan och uppåtbrinnande brännare i den nedre luckan i denna panna.
Om inte termostaten funkar så fixar installatören det. Du betäller ju en fungerande brännare och då ligger det ju på installatören att se till så att även "kringutrustningen" är hel och fungerar.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
En lokal rörfirma föreslog ett pris på 28.000 för Viking Bio med skruv och veckoförråd och själva installationen med intrimning (eventuell lagning av pannan diskuterades inte). Lät lite dyrt tyckte jag, eller är det normalt pris?
P.S Att jag undrar över brännarplaceringen är för att lågorna vid vedeldning genom luftdraget går nedåt och bakåt genom pannan (antar att det är det som menas med underförbränning), tyckte att det egentligen lät lämpligare att brännaren satt där nere då, närmare till den "normala" vägen så att säga.