Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ser man till detta test av Bionet http://www.radron.se/Documents/Tester%2 ... nnor_3.pdf
Så är max avgiven effekt 12,7 kW med 92,2% verkningsgrad, Det gör att pannan ska klara inmatad effekt på 13,8 kW el om man så vill 480 gram/10 min..
Mrpellets anser att pannan är bra men brännaren va skit den med matningen som TS hade i början, Sitter o försöker finna info om vad brännaröppningen (hålet för brännaren) har för mått..
Bör ju vara samma mått då endel säger sej ha fått utbytt standard brännaren till en Bequem 20D, Hittade nu o det är inga problem med måtten. http://195.198.92.151/ariterm/bionet-12-swe1.pdf
Eldstaden är grund så undermatad brännare bör användas, På sidan 4 ser man den snedställda kanalen som brukar missas att sotas av både ägare o sotare (hör med Betz här på forumet;))
Bequem 20D http://195.198.92.151/ariterm/BeQ20D_SE_100907.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Men André: Om man nu petar in en 20D, så har jag för mig att den har samma elektroniken som 12D och 15D. Finns det inte då risk att problemen bara fortsätter?

Skulle man inte kunna tänka sig att en TB mini skulle kunna passa i pannan - trots den grunda eldstaden?

Jag har tittat lite runt, och tycker det börjar bli glest mellan de som levererar undermatade brännare. EcoTec och Ariterm känner vi, men finns det flera?Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Inte för att vara gnällig, men kan vi släppa diskussionen om problemet är huruvida brännaren/pannan övht har en chans att komma upp i temp/hålla temp/ge varmt i huset. Brännaren/pannan har hållit huset utmärkt trevligt varmt vid kallare än minus 30 grader utetemperatur. Så bortom precis allt både rimligt och orimligt tvivel så kan pannan/brännaren/systemet utan minsta problem på pellets och pellets allena hålla temperaturen högst behaglig även i mycket sträng kyla.

Så, om bara brännaren 'sköter sig' så fungerar systemet utmärkt värmehållningsmässigt i alla förekommande utetemperaturer.

Men när brännaren inte 'sköter sig' klarar den inte ens att komma upp i panntemp vid minus 5 grader.

Den stoppade och larmade för optovakt strax efter lunch. Fram tills det kommit upp i 72 grader och hållit sig där men inte mer (börv 75). Efter stoppet och omstarten så är vi tillbaka till samma jäkla problem som igår - den orkar upp i 64-65 grader och inte mer. När det började var det minus 6 (dvs som innan), nu är det minus 12 och den hackar på samma 64 - 65 grader. Dvs yttertemperaturen gör just nu varken från eller till.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ang det snedställda röret så ingen aning om just det sneda sotats. Det är ju bara en minimal bit som sticker ut från pannan som är just sned som man ser. Spontant så högst tveksam om de sotat det någon gång, men kan inte svära på det. Jag brukar mest kolla så de sotar det rör som sen går vågrätt mellan det lodräta röret som ansluter till det sneda, och skorstensmuren. Där blir det drivor med aska nämligen, och vissa sotare glömmer det.

Ang brännartyp. Så om man kollar här, på 12 D-brännaren. Så såg kåpan etc ut från början. http://www.mrpellets.se/thermia/bilder/12d.jpg

Sen när det byttes på garantin (flera år sen), så såg kåpan ut såhär http://www.ariterm.se/bilder/BQ20D%20alu%20low.jpg

Så kåpan ser ju ut som för 20 D, det står inget mer än ariterm på kåpan. Men på själva brännaren finns en klisteretikett där det står 12 D.

Byta brännare är ju tyvärr ett 'för vilka pengar då' =(
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

Jag har kört med den brännaren i 5 år nu... den äldre brännarn av dom på bilderna, hade problem i början med att flexskruven levde ett jäkla
liv.... instalatören var hit och tog bort doserskruven och snekapade röret.
Matningen kanske inte är den jämnaste i universum.. men fanskapet har då gått utan driftstopp... femte vinter nu :o
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Roligt att höra att någon fungerar, men hjälper ju tyvärr inte mig som haft problem i 5 år =/

En dum fråga, i menyn där man kan ändra matning och fläkt står bland annat 'skruv extern XXs'. Vad betyder det egentligen?

66 grader (börv75) och tuggar där i princip vad jag än hittar på =/
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Extern skruv xxs är inställning av den tid som externskruven - alltså skruven mellan pelletsförrådet och brännaren går i varje "vända". Här anges ett värde mellan 1 - 250 sek. Vad som skall anges här, är den tid skruven måste gå för att mata fram tillräckligt med pellets för att internförrådet i brännaren - alltså utrymmet mellan slanganslutningen och slussen - inte skall gå tomt. För mycket matning och du får stockning, för lite och det går tomt mellan varven och du får ojämn drift av brännaren och i värsta fall ständiga driftsavbrott. :wink:

Detta värde skall man normalt inte behöva ändra.
Senast redigerad av bergatorparen den lör 04 dec, 2010 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Då gissade jag rätt då.

Nu har ju även den tiden stått konstant, dvs även om det skulle stå helt fel där så förklarar inte det heller varför det funkar så bra ibland och ibland inte alls.

Men skulle man kunna tänka sig att prova att ändra tiden där och se om det gör skillnad? Som sagt, det förklarar inte heller varför det går så bra ibland och ibland inte går alls, den lär ju mata lika snabbt/sakta oavsett liksom och det borde ge samma resultat hela tiden. Dvs möjligen följa väder och vind, men inte 'hipp som happ' ge problem.

När det börjar ta slut på pellets så syns det på pannan. Innan den slår ifrån och talar om att pellets saknas, så går den ner i temp och orkar inte upp. Nu snackar vi en tämligen kort tid mellan att man ser att 'nu orkar den inte upp' tills att den talar om att 'pellets saknas'. Men det slog mig som sagt när jag för miljonte ggn var inne och lekte med matning/fläkt, att 'undras om...' Inte som 'bot' för vad som nu är fel, men symptombot kanske?

Den står och har alltid stått (eller ja, sen förra året iaf) på 30 sekunder.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nyss när jag knallade förbi pannan så hade den - med hjälp av elvärmen så tyvärr inte för den blivit på bättre humör - kommit upp i temp och slagit ifrån. Driftsläge stopp. Dock höll matningen på fortfarande.

Så när matningen av pellets stannat tog jag av slangen, mest för att se hur mkt det var däri. Och om man tänker sig det metallrör/metallkopp som sticker upp ovanför plåten, så det var med mitt kassa ögonmått fyllt till hälften.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det kan givetvis vara en idé att försöka ändra den till 35 sek. Det skall då ge en ganska så omgående förbättring. Sker än förvärring, måste tiden reduceras. Prova, så får vi se :wink:

Edit: Det skall vara fullt nästan upp till kragen på påfyllningsröret.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Vad räknas som krage/påfyllningsrör?

Det är ju metallröret, och sen är det en svart, hård plastövergång, och sen mjuka, räfflade blå slangen.

Den där svarta hårdplastgrejen sitter som berget här, jag vet den ska gå och ta av men icke, så jag får lossa den blå slangen. Men det metallröret, det var det som var ca halvfullt.

Men exakt vad räknas som 'krage' osv? Förklaring för idioter du vet..

Äh, jag försökte ta en bild, dock blev vinkeln lite knas så det ser ut som det är lite mer pellets än det är närmast kameran, men..
http://img163.imageshack.us/img163/1504/pannjveln3.jpg

Och jag köper helt att man normalt inte ska behöva ändra, och som sagt, det har funkat utmärkt med de där 30 se förr (likväl som det funkar utmärkt med alla andra inställningar på X och Y förr). Men jag börjar känna mig mer än en aning desperat.

Får prova ändra imorgon kväll, dags att krama kudden nu för att släpa sig upp kl 4 imorgon. Sen jobb till sen kväll. Men SEN..sen har jag en dryg v semester, då har jag tid att gå en rond mot brännarhelvetet igen..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Kragen jag syftade till visas med pilar här:

Bild

Dock ser jag att brännaren har en givare som visar nivån, och enligt placeringen på den, så är nivån okej. Det förhindrar dock inte att brännaren under gång kanske inte får tillräckligt med pellar.
Det beror på hur snabbt eller sent externskruven arbetar :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sven69
Gallringsobjekt

Inlägg av Sven69 »

Hej!
Jag har följt inläggen på på detta problem. Jag tycker ni fokuserar för mycket på pannan och dess anslutningar. Kan pannan fungera normalt ibland kan det inte vara installationen det är fel på.
Jag har tidigare haft en brännare som var helt knas den kunde t.ex gå tillbaka till fabriksinställningarna utan någon hade rört någonting. Matningen kunde gå hög, fläkten gick ner på låg vilket innebar den gick fet och rök enormt. Ibland talade den om att koppen kallnat fast det kunde brinna normalt. Den kunde meddela att pelletsen var slut fast det fanns. Temperaturen kunde gå högt över börvärdet så högt någon gång att överhettningsskyddet bröt. Dessemellan kunde den fungera helt perfekt. Som tur var tog tillverkaren sitt ansvar och bytte ut den till en ny som fungerade helt felfritt.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jo, jag skall nog hålla med dig där Sven69. Jag har länge funderat på om det är ett elektronik - alternativt ett mjukvaruproblem. Det enklaste skulle varit om Ariterm erbjudit att ta in brännaren till en full genomgång. Men de verkar inte förstå den teknologi de tagit över från Thermia. Så blir det när ingenjörer överlåter tömmarna till affärsfolk Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bergatorparen skrev:Men André: Om man nu petar in en 20D, så har jag för mig att den har samma elektroniken som 12D och 15D. Finns det inte då risk att problemen bara fortsätter?

Skulle man inte kunna tänka sig att en TB mini skulle kunna passa i pannan - trots den grunda eldstaden?
Förstår inte vad som gör att en 20D inte skulle funka :roll:
Skulle inte den fungera är det ju fel på själva pannan/skorsten o då lär ingen annan brännare gå heller..
Absolut bäst hade ju varit om någon i närheten av TS haft en 15/20D som man bara kunde testa att stoppa i..
Alla kontakter mm är ju bara att pugga i o sen i med strömkabeln i väggen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar