CTC total med PX20
CTC total med PX20
Nu fick jag pellets från Stora igen och nu är det nytt problem som jag inte haft med den förra leveransen jag får en stor kaka i brännaren redan på ett dygn samt pannan mer svart är grå /brun invändigt ..jag har provat lite fram och tillbaka med luften under några dagar men det är som ingen skillnad ..pannluckor är tätade sen förut och täta nu med enda skillnaden från tidigare är ny leverans av pellets.
Vad har ni för matningsmängd pellets i driftfas ?
Hur många volt kör era fläktar på högfart ?
Jo jag vet att man inte kan jämföra rakt av för det är så mycket annat som har betydelse men ändå kanske man kan få en vink
Jag har typ alltid kört matning ca 20 minuter om man nu jämför skruven med klocka och fläkt ca 168-175 volt
Jo jag vet att man inte kan jämföra rakt av för det är så mycket annat som har betydelse men ändå kanske man kan få en vink
Jag har typ alltid kört matning ca 20 minuter om man nu jämför skruven med klocka och fläkt ca 168-175 volt
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Verkar mera troligt att de har sålt skitpellets full med orenheter...Provade på sånt runt nyår ifjol. Dock av ett mindre företag på den lokala marknaden. Hade enorma problem med sintring. Hjälpte direrekt när jag fick förådet tömt. Ring till dem du köpt skiten av och ha dem att tömma ditt förråd!
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Re: CTC total med PX20
Har det funkat bra förr så borde det vara pellen"?notti skrev:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156688135

Senast redigerad av ronald den fre 03 dec, 2010 09:43, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ja det har funkat bra med Agrol och BooForssjö ...och första gången från Stora enso funkade strålande ..men förra gången var problem på annat sätt att pelletsen innehöll en hel del metall i både upplöst smulad pellets och i askan fanns det en hel del metall ..men nu vet jag inte om det finns metall ..måste prova den här leveransen med ..hur som så får jag raka ur brännarröret varannan dag för det är typ en enorm kaka och inget hjälper ..okey jag ska åka förbi en polare och låna rökgasmätaren så att jag har allt på det torra innan jag klagar för mycket.
En sån där fuktmätare har jag och det går tyvärr inte att mäta pellets fukt ...stiften sitter för långt ifrån och troligen allt för okänslig
Specken för träpellets säger 8 till 10% fukthalt så det man kan göra om man misstänker högre fukthalt är att sända ett pelletsprov i tät burk till leverantören och reklamera fukthalten så kör de en egen fukthaltanalys och återkommer. Men på något sätt måste man först mäta halte själv. Torka pelletsen i ugnen och väga före och efter förutsätter att man har en bra våg och rätt temp och tid för torkningen. Jag tror personligen inte att fukthalten har något med dina problem att göra men det skadari.f.s. inte att kolla.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Kastade in en stark magnet genom luckan i askan ...tog upp den ur askan och magneten var helt lurvig av metall som satt fast i magneten.
Jag rakade ur brännarröret och mosade sönder dom hårda bitarna så gott det nu gick för det är stenhårt ...jag drog runt med magneten i smulorna och magneten fick med sig stora bitar samt smulor.
Jag tog 2DL pellets som jag löste upp i vatten och smulade sönder ..nu ligger det på tork tills i morgon då ska jag dra med magneten i spånen för att se om det är lika som förra leveransen att pelletsen består av trä och metall.
Jag rakade ur brännarröret och mosade sönder dom hårda bitarna så gott det nu gick för det är stenhårt ...jag drog runt med magneten i smulorna och magneten fick med sig stora bitar samt smulor.
Jag tog 2DL pellets som jag löste upp i vatten och smulade sönder ..nu ligger det på tork tills i morgon då ska jag dra med magneten i spånen för att se om det är lika som förra leveransen att pelletsen består av trä och metall.