Viking BIO VS KMP PX21
Viking BIO VS KMP PX21
Läst mycket på nätet om båda dessa brännare och frågan är nog svår att svara på, tittar på båda dessa brännare begagnade från 06-> vad jag läst har båda brännarna oftast nöjda användare med vissa brister i material kvalitet på vissa komponenter.
Så till frågan borde jag rikta in mig mer på någon av dessa eller kvittar det vilken av dom man köper förutsatt att dom är i ok skick..
Tacksam för synpunkter
Ska sitta i en Ctc total -84
Så till frågan borde jag rikta in mig mer på någon av dessa eller kvittar det vilken av dom man köper förutsatt att dom är i ok skick..
Tacksam för synpunkter
Ska sitta i en Ctc total -84
Finns en viktig parameter när man skall ge sig på att köpa en begagnad brännare.
Se till att inställningarna i brännaren sköts "digitalt" dvs inga trimpotensiometrar. Då är det lätt att justera och blir det inte bra så går det alltid att komma tillbaka till de "gamla" inställningarna när man gör inställningen "digitalt".
Se till att inställningarna i brännaren sköts "digitalt" dvs inga trimpotensiometrar. Då är det lätt att justera och blir det inte bra så går det alltid att komma tillbaka till de "gamla" inställningarna när man gör inställningen "digitalt".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Till en CTC Total bör du ha en brännare som kan köra under 15 kW, då detta är pannans effektgräns. Viking Bio kan köra 15 kW på lågeffekt, medan KMP PX21 klarar av 10 kW på lågeffektläge. Båda brännare kör 20 kW i högeffektläge - vilket är avsevärt MER än CTC Total kan hantera. Jag skulle nog snarere titta på en brännare till en sådan panna som kunde gå på låga effekter utan att flämta. Baxi Eurofire är en sådan brännare, och Janfire Flex A klarar fint av Totalens behov. Båda dessa brännare finns det gott om på begagnat marknaden 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Varför välja mellan de 2 mest krångliga brännarna på marknaden.
Att enkelt kunna ställa in brännaren sparar man pellets på.
I mitt förra hus hade jag en TB Mini brännare i Total panna.
Fungerade bra utan elaka inställnigspotentiometrar. Till den brännaren behöver man dock inköpa en extern termostat.
Underhållseld finns trots att brännaren är en "gamling". Fördel med underhållseld när temperaturen ute håller sig kring -5 och lägre.
Eller då köper du en modernare konstruktion och får allt på en gång.
Som bergatorparen påpekar är det inte någon panna som man kan köra full sula på brännaren i.
Att enkelt kunna ställa in brännaren sparar man pellets på.
I mitt förra hus hade jag en TB Mini brännare i Total panna.
Fungerade bra utan elaka inställnigspotentiometrar. Till den brännaren behöver man dock inköpa en extern termostat.
Underhållseld finns trots att brännaren är en "gamling". Fördel med underhållseld när temperaturen ute håller sig kring -5 och lägre.
Eller då köper du en modernare konstruktion och får allt på en gång.
Som bergatorparen påpekar är det inte någon panna som man kan köra full sula på brännaren i.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Håller med Torsten där. TB mini är en brännare som är framtagen av folk med lång erfarenhet inom förbränningsteknik, så den är skottsäker all den tid du ser till att den blir rätt injusterad för pannan. Ca 12 kW borde vara lagom till Totalen. Över det så får du problem med för höga avgastemperaturer, vilket i klartext betyder att elda för kråkorna. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Har satt in en extra baffel just för att få ner rökgastempen nu när jag eldar med ved, antar att den får sitta kvar efter konverteringen. Då det är första vintern i huset får den gamla pannan sitta kvar och förhoppningsvis håller den, planen är att ersätta den med någon nyare begnad panna typ ctc 1100, ctc1200 till nästa vinter
Kikat lite mer på Eurofire är det även ett bra alternativ om man ser till en framtida uppgradering av panna?

Kikat lite mer på Eurofire är det även ett bra alternativ om man ser till en framtida uppgradering av panna?
Som jag ser det så tänker du på rätt sätt.
Gjorde samma här. Första vintern körde jag i en gammal ctc265 panna och sedan blev det byte till en begagnad men effektiv oljepanna.
Köpte direkt ny Viking B16 brännare med tanke på senare uppgradering av pannan.
Eurofire fungerar fint i oljepannor. Se bara till att det är nyare modell med Millenium 2 eller Millenium 3 styrning. Då får du fin digital styrning.
Brännarkassetten som pelletsen brinner på kostar multum så den ska man se till att den är frisk och saknar sprickor och materialavnötning.
Eurofire har ingen underhållseld. En vanlig "stockholmsvinter" med nollgradigt väder spelar det ingen roll men i år kommer underhållselden till nytta.
Gjorde samma här. Första vintern körde jag i en gammal ctc265 panna och sedan blev det byte till en begagnad men effektiv oljepanna.
Köpte direkt ny Viking B16 brännare med tanke på senare uppgradering av pannan.
Eurofire fungerar fint i oljepannor. Se bara till att det är nyare modell med Millenium 2 eller Millenium 3 styrning. Då får du fin digital styrning.
Brännarkassetten som pelletsen brinner på kostar multum så den ska man se till att den är frisk och saknar sprickor och materialavnötning.
Eurofire har ingen underhållseld. En vanlig "stockholmsvinter" med nollgradigt väder spelar det ingen roll men i år kommer underhållselden till nytta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Letar du efter en gammaldags brännare att sätta i pannan finns också Iwabo Villa S1.
Stabil och tålig konstruktion som fast gammal inte är så svår att justera in. Någon underhållseld finns tyvärr inte. Skulle säkert vara bra nu med -12 ute.
Köpte min för jag fick den billigt men nu finns det inget vettigt alls att hitta på Blocket. Ska du köpa begagnad får du nog vänta till våren så folk stänger av brännarna.
Kanske var jag dumsnål som inte köpte en ny Viking B16 GL eller Eurofire på en gång. Tänker också installera bättre panna men då vill jag ha en modernare brännare.
Stabil och tålig konstruktion som fast gammal inte är så svår att justera in. Någon underhållseld finns tyvärr inte. Skulle säkert vara bra nu med -12 ute.
Köpte min för jag fick den billigt men nu finns det inget vettigt alls att hitta på Blocket. Ska du köpa begagnad får du nog vänta till våren så folk stänger av brännarna.
Kanske var jag dumsnål som inte köpte en ny Viking B16 GL eller Eurofire på en gång. Tänker också installera bättre panna men då vill jag ha en modernare brännare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.