Några frågor!!

Suppe71
Ungskog

Några frågor!!

Inlägg av Suppe71 »

Hejsan, nybliven villaägare, har köpt ett riktigt gammalt hus typ 1920 års modell.

I detta hus finns det en pelletsbrännare installerad i en vedpanna. Janfire Flex-A

Jag e som sagt helt ny på det här med pellets o alla dessa jäkla rör o mätare.
Känns som att gubben (förra husägaren) gjort en del själv oxå är jag rädd.

Jag hade en röris hit häromveckan o han tyckte att on/off temperaturen var satt alldeles för låg så den ändrade vi från 55/65 till 65/75 låter detta vettigt?

Sen snackade han nåt om shunten, om jag fattat rätt så är shunten det som styr hur mycket av returvattnet som ska skickas vidare med frammatningen eller?? Ingen automatisk sådan alltså..

Ska den tempen vara hög eller låg??

Rökgastemperaturen sen, det sitter en typ stektermometer som mäter denna, hur hög ska den vara? Max/min ideal??
Var nyss ut o kollade o den låg på mellan 200-250 grader..

Tycker förbrukningen är ganska hög nu jämfört med vad den var för en månad sedan, givetvis beror ju en del på det kalla vädret vi nu så hastigt fått, men drog i mig ca 3 säckar det senaste dygnet på ca 120-130 kvm..

Ja det var några frågor som jag känner att jag borde försöka få koll på i det närmsta, fler kommer säkert, är ju rätt intressant att hålla på med tycker jag, så man vill ju lära sig..

Hoppas ni har överseende med att det kanske är lite väl nybörjarfrågor, men har man som jag bara bott i lägenhet tidigare o mest bara sett en panna på bild så blir det så =)

tack sålänge..
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag vill rekommendera att du får installerad en shuntstyrning - ta med installation eftersom du fortfarande är novis.

Annars är det att säga, att den enskild viktigaste uppgiften framöver, är att sota pannan. Eftersom det är vedpanna räcker det med att aska ur ca varje 14de dag när det är så här kallt, och var 3 eller 4 vecka när det är mer "normala" temperaturer. Nu vet inte jag vad du har för panna, men hittar du typskylten på den, så går alla relevanta data att läsa ut där.

Var inte rädd för att ställa frågor. Alla har vi varit noviser, och livet är en ända lång skola - så lära oss får vi göra så länge vi andas :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Suppe71
Ungskog

Inlägg av Suppe71 »

Tack för de snabba svaren, shunten står idag nästam på max..eller vad det nu ska innebära den övergår ju från blått till rött, den står då nästan helt öppen, sitter även en termometer ovanför shunten som visar dryga 60 grader, är det den temperaturen som skickas ut till radiatorerna då??

Jag har en 500 liters ackumolatortank till detta ska jag kanske tillägga.

Jag har även en separat varmvattenberedare av den anledningen att anläggningen nog var tänkt att stå helt still under sommaren, så den går på el-patron..

Vd gäller sotning så gör jag det en gång/vecka, nu har jag ju en del kvar att lära om hanteringen av själva brännaren, jag rengör ju på ett ställe även i den, men vet ej om jag missat något då instruktionen från den förra ägaren var lite luddig...

Rökgaserna sa du behövde inte vara mer än 130-140 grader, betyder det att det är fel att ha de så högt som jag har det och hur reglerar man detta?

Det kan kanske inte bevaras utan vetskap om hur anläggningen ser ut...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vedpanna och rökgastemperatur på 200-250 grader. Får inte bitarna att passa ihop här... Bäst du skriver upp i profilen vilken panna du har. :)

Behöver ju inte kasta dig iväg och köpa shuntautomatik direkt innan du känner till ditt systems egenskaper och vet var värmeledningarna går.

Jag är glad att jag inte rusade iväg där med påkostningarna. Blev efter ett halvår klar över att det blev billigare att skrota gammelpannan och installera en modern fast begagnad panna.

Om det är en vedpanna har du väl ackumulatortank och värme och varmvatten anslutet till tanken?

En fördubbling av förbrukningen sedan det var +5 grader ute är nog helt normal men 3 säckar om dagen låter lite väl mycket på 120 kvm.
Är källaren uppvärmd kan det gå mycket pellets där.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
matshe
Entusiast!

Inlägg av matshe »

Åtgången av pellets beror på mycket! Isolering, fönster, hur många bor där.
Verkar vettigt att öka tempen, gissar att det är pann vattnet till 65 - 75.
Själv ökade jag för en vecka sen till 75 - 80 grader, fick då 100 grader på "stektermometern"
Är ni 2 vuxna + barn går det värme
Mvh Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Suppe71
Ungskog

Inlägg av Suppe71 »

Vi är bara 2 vuxna inga barn 2 katter dock =)

Pannar vart lite svår att tyda då han eldat med ved i den tidigare är den en smula rökskadad hehe, såg bara 3 bokstäver TMV eller nåt...ska se om jag kan få fram nåt mer.

Det är knappast så att det är för varmt härinne, ligger på runt 20 grader på vissa ställen lägre, men som sagt fönster o så e nog ganska otäta..

Den höga rökgasen antar jag då har med pannans dåliga skick att göra, dvs man skickar ut värmen i röret istället för att ta vara på den...

Jag har ackumolatortank, men den är inte inkopplad till varmvattnet för hushållsbruk alltså, jag har en separat beredare för det...

Ska oxå tillägga att jag har en biyta på 100 kvm som det är utdraget värme till oxå, fast där kör jag bara runt på väldigt låg värme för att det inte ska frysa i ledningarna, men givetvis tar väl det en del det med antar jag, det är ju en lång transportsträcka till..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

TMV pannan är samma som NIBE numera :wink:

De höga rökgastemperaturerna tyder på att värmen flyger rakt genom pannan, så tydligen är det något som fattas i pannan, eller modifierats in absurdum. Men om du kan få fram vilken pannmodell det är, så kanske det kan finnas delar att tillgå som kan avhjälpa problemet med att dyr energi försvinner ut i polarnatten.

Är detta pannan?

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Suppe71
Ungskog

Inlägg av Suppe71 »

den ser nog ganska lik ut som den på bilden ja...
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag har i princip samma panna vad det gäller veddelen.

När du sotar så bör du öppna och ta ur den övre luckan (den med båda spjällen), och borsta av baffelplåtarna. Varning: det blir sotigt!!!. Sen dra av alla ytor inne i "hålet" med sotviska/borste och sedan suga upp/raka ut allt "bös".

Sen, hur är spjällen ställda?
Det övre spjället är effektspjället, det bör vara fullt inskjutet för max verkningsgrad. Det undre styr om du ska köra med under/överförbränning vid vedeldning. Jag antar att brännaren sitter i mittenluckan, så jag hade nog försökt med det undre spjälllet utdraget för att förlänga rökgasvägen så mycket som möjligt...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Suppe71
Ungskog

Inlägg av Suppe71 »

Brännaren sitter i nedre luckan....
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har en sådan panna som Bergatorparen visade på bild i sitt inlägg. Min är dock "pelletsanpassad" av TMV, dvs det finns en asklåda inmonterad under pannbotten. Jag kör också brännaren i undre luckan och har med min "nya" brännare ca 130-140° i rökgastemp direkt efter pannan när den är nysotad (med den gamla A3:an låg rökgastempen på ca 120°). Jag tycker att pannan läcker en del värme ut till pannrummet, har just nu ca 29-30° i pannrummet.......

Jag har en hängande baffelplåt inne i mitt "förbränningsrum" som gör att rökgaserna "snurrar" runt mer i förbränningsrummet, lite svårt att beskriva när man inte har en sprängskiss av pannan att visa på.

Saknar du dokumentation på pannan så kan jag ta en pdf på min och skicka över.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Det vore jätteintressant att se hur baffelplåten ser ut/sitter (i vedutrymmet antar jag).

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
ATF
Prima virke

Inlägg av ATF »

Det är väl inte en Focus-TMV du har?
Den har en plåt bakom övre luckan som skall dras ut vid tändning när man eldar med ved.
Är den utdragen eller borta eldar du för kråkorna med hög rökgas temp som följd.
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Skriv svar