Stora Enso
-
- Lärjunge!
Är det någon som vet om man kan öra en beställning tillsammans med sin granne och få det avställt på två olika platser? Jag och grannen pratade om att beställa 8 pallar för att pressa priset lite men vi har uppfarterna på olika gator.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Tveksamt om de gör det gratis
Är det ingen som har släpkärra,så ni kan köra 4 pall emellan er?Beror förstås på om pallarna skall vara intakta en tid och på plats.

Är det ingen som har släpkärra,så ni kan köra 4 pall emellan er?Beror förstås på om pallarna skall vara intakta en tid och på plats.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Lärjunge!
Jag fick för första gången leverans av stora enso tidigare i veckan och min anläggning som tuffat och gått problemfritt i 4 år verkar inte tycka om den här omgången pellets.
Matarskruven fastnar och man hör på brännaren att den får jobba hårt ibland för att mata in pellets.
Det verkar som pelletsen är för hård. Ska ringa och prata med dom imorgon.
Som det är nu får jag köra på el och det är ju så lagom kul
Matarskruven fastnar och man hör på brännaren att den får jobba hårt ibland för att mata in pellets.
Det verkar som pelletsen är för hård. Ska ringa och prata med dom imorgon.
Som det är nu får jag köra på el och det är ju så lagom kul

Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
3 m3 pelletsförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om man har en dålig externskruv kan det lätt bli så men då är det väl knappast pelletsen fel eller?
650g/L är inte speciellt löst, runt 600g/L börjar den smula lite väl lätt.
Om matningen drar sönder en 650g/L pellets bör man åtgärda den matning snarast helt enkelt.
650g/L är inte speciellt löst, runt 600g/L börjar den smula lite väl lätt.
Om matningen drar sönder en 650g/L pellets bör man åtgärda den matning snarast helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Icecap: Nu är det så att det är inget fel på min externskruv. Den är dessutom ganska kort,3 meter, och har bara en 45 graders böj.
Jag har tömmt skruven 2 ggr och det finns inga främmande föremål i rören.
Bergatorparen: Bra tanke men det har inte varit några onormala mängder spån i skruven.
Nu har jag inget att mäta hårdheten med men jämför jag med Agrolpellets, som jag har kvar, är vissa pellets betydligt hårdare.
Det är altså inte alla pellets som är hårda men kanske 30-40% upplever jag som betydligt hårdare än resterande pellets.
Jag har tömmt skruven 2 ggr och det finns inga främmande föremål i rören.
Bergatorparen: Bra tanke men det har inte varit några onormala mängder spån i skruven.
Nu har jag inget att mäta hårdheten med men jämför jag med Agrolpellets, som jag har kvar, är vissa pellets betydligt hårdare.
Det är altså inte alla pellets som är hårda men kanske 30-40% upplever jag som betydligt hårdare än resterande pellets.
Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
3 m3 pelletsförråd
Och jag har kört med samma veckoförråd och skruv sedan 2005-12-22 och aldrig rengjort något av dom - alls! Har t.o.m. testat att fylla i 3 våta säckar som var runt 80% spån bara för att testa, märkte aldrig något alls, varken i matningen eller brännaren.
Men visst kan det vara pellets som kan vara lite hårdare, att pelletsen håller en viss genomsnittlig densitet betyder inte att alla är identiska.
Men visst kan det vara pellets som kan vara lite hårdare, att pelletsen håller en viss genomsnittlig densitet betyder inte att alla är identiska.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det var innan lambda-grejen...
Och sedan var det ju också bara en test för att se om systemet ville stänga av men allt körde på i lugn o ro, ingen knas eller gnäll alls.
Och sedan var det ju också bara en test för att se om systemet ville stänga av men allt körde på i lugn o ro, ingen knas eller gnäll alls.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tack för att Stora Enso finns
Fattar inte att alla andra leverantörer envisas med att låta oljepriset styra pelletspriset. SE borde få alla andra leverantörer i området att skärpa till sig och sänka till rimliga nivåer.
Kvaliteten: Förra säsongen fick jag en leverans med rekordlånga och hårda pellets (upp till 7cm!!!). Dessa funkade dock bra i mitt system MEN sintrade som tusan. Körde dock på utan att reklamera, men fick skrapa ur sinterkakan c.a en ggn i veckan.
Den senaste leveransen var dock helt klanderfri OCH till utklassade som vanligt alla andra leverantörer prismässigt.
Det enda som ställer till problem i dagsläget är den nya typen av brännarinsats i min BlueFlame, MASSOR av oförbrända pellets och sot istället för grå fin aska!
Kvaliteten: Förra säsongen fick jag en leverans med rekordlånga och hårda pellets (upp till 7cm!!!). Dessa funkade dock bra i mitt system MEN sintrade som tusan. Körde dock på utan att reklamera, men fick skrapa ur sinterkakan c.a en ggn i veckan.
Den senaste leveransen var dock helt klanderfri OCH till utklassade som vanligt alla andra leverantörer prismässigt.
Det enda som ställer till problem i dagsläget är den nya typen av brännarinsats i min BlueFlame, MASSOR av oförbrända pellets och sot istället för grå fin aska!