Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Det är inget fel på 'kringrejerna', utan problemet är/sitter i pannan.

Sotarna har kollat, installatören har kollat, man har mätt draget, täthet, provtryckt vad det nu var, inspekterat skorstenen, mätt rökgaser och halter i dem, man har kollat om det 'tjuvdrar' någonstans (det är ett gammalt hus) och märr golvdrag och fan och hans moster.

Det finns ingen 'yttre' anledning att pannan ska ryka in, eller ha så dålig förbränning som den har (sota och jävlas).

Vi har provat med tre olika pelletssorter, det är ingen som helst skillnad. Osv osv.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Här är lite fakta:
Skruv hög 68%
Fläkt hög 33%
Skruv låg 60%
Fläkt låg 26%
Har du ett spjäll i pannan kolla så det är helt öppet verkar som draget i skorstenen är dålig.
Oftast att optovakten sotar är för lite fläkt och för mycket matning.
Draget är väldigt viktigt kolla så inte något sitter i som stör.
Annars har du mer info under thermia inläggen.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Tack. Men om man då jmf med hur vår stod, så hade den ju ändå mer fläkt och mindre matning än det där men sotade ändå? Knasigt..

Den ryker fortfarande inte in.. fast det kan ju lika gärna bero på solvindarna på mars än så länge.. Och inte på mitt eviga hattande med värdena.. ;)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hur är det med spjäll o draget då?
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Som jag skrivit innan, inga problem där.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Vad heter pannan exakt så kan man kolla lite på infobladet som ariterm har på nätet.
Och tryck inte på citera knappen när du svarar utan använd besvara knappen om du svarar direkt under annars kommer ROLI att banna dig.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Sorry. Visste inte det. (Varför 'får' men inte citera?)

Ska kolla imorgon ang pannan, vad är det jag ska kika efter, alltså vad för beteckning sas?
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Modnr på pannan heter den bionet eller kmp Uno eller Biomatic.
Ang. citera så blir det för mycket text som man inte har nytta av och då blir det lite rörigt när man ska läsa igen alla inläggen.
Roli är den som sköter att vi sköter oss om du förstår vad jag menar :wink:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Då kan jag svara utan att kolla. Bionet =)

Tillägg: Thermia Bionet+ för att vara exakt.
Senast redigerad av AlexandraW den lör 27 nov, 2010 00:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Du har säkert instruktions manualen hemma kolla lite i den annars finns den på www.ariterm.se :!:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jodå, men den är tyvärr inte mycket hjälp. Inte för mig iaf.

Men har en hel pärm, rubbet.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Du har ett synglas på brännaren/pannan får att kolla lågan,hur ser lågan ut när den är igång?
När du rengör brännarkoppen rengör du slitsarna likaså?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

AlexandraW skrev:Sorry. Visste inte det. (Varför 'får' men inte citera?)
Citat knappen använder man när man skall besvara, eller ställa frågor till ett inlägg som ligger en bit längre bak - eller om man vill lyfta fram en bestämt mening i ett längre inlägg och dryfta. Vår alltid gladlynta och ömsinte moderator ROLI får spader om någon missbrukar Citat knappen. Då blir han Bild

Näee, sånn blir jag inte men tycker inte att det skall citeras både här och där i onödan...../ Roli
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ber om ursäkt för citerandet, är van med annat forum där man citerar när man svarar. Men ska låta bli det så moderatorn är nöjd =) Tack, men jag gör det för ER skull så att forumet blir mer lättläst / Roli

Ang brännkoppen så slitsarna, är det de där springorna på sidorna av den? I så fall, jajamen jag gör rent de med.

SYnglaset är delvis permanent sotat, det har bränt fast sot, och förut (innan min omställning igår) så sotade det ju igen på nolltid så svårt se låga - alls.

Nu igår gjorde jag rent det (så gått det går med det fastbrända) och då hade gul, tydlig låga både på hög och låg.

Sen om det är rätt eller fel är ju en bra fråga.. Det var min nästa. Fipplade ju med inställningarna igår, och efter de första så det rök inte in men kom inte upp i börvärde. Dvs jag antar det blev för lite pellets och för mycket fläkt så det brann upp för fort?

Sen sent igår kväll har den gårr på hög skruv 55%, hög fläkt 55%, låg skruv 50% och låg fläkt 40%.

Minsta skruv 0% och minsta fläkt 36% är oförändrat. Den har som sagt inte rykt in alls, och den har gul låga både i hög och låg. Har ju iom att det varit natt inte kollat hur mycket den slår ifrån och så.

Vad händer om man ställer in den på 'för bra' förbränning? Den äter en massa pellets bara eller? Tänkte iom att jag nu fått den att sluta ryka in (iaf nu, återstår ju se om det håller), men finns det någon risk/nackdel om det blir för mkt åt andra hållet? Och ev risker med det?

Ska försöka kolla på röken strax, imorse snöade det för ymnigt för att se handen framför sig, än mindre ev rök..
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Du frågar vad det är för fel men vägrar blankt att svara ordentligt på de viktigaste frågorna.
Har du en fungerande DRAGBEGRÄNSARE?
Om sotarn har mätt upp draget är helt ointressant i sammanhanget.

Har du en TILLUFTSVENTIL för luft utifrån till pannan.
Om sotarn mätt upp draget är också där helt ointressant i sammanhanget.

Om de här sakerna är i ordning och pannan inte går att ställa in så att det fungerar har du enligt köplagen full rätt att få den utbytt och få full ersättning för extra utgifter för el.
Köper du tekniksaker på Lidl eller Teknikmagasinet försöker dom köra upp dig om det blir något fel på sakerna. Men om Ariterm ska ha kvar något förtroende bland kunderna måste dom helt enkelt följa lagen.
Enligt lagen så är det kunden som avgör om varan fungerar eller inte.

Köper man konkurrenten CTC:s varor är det inga problem med garantin vilket du också ska påpeka för Ariterm.

Skynda på innan "Nya Arbetarpartiet" har avskaffat allt vad konsumentskydd heter och vi får det som i Ryssland.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar