Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!

Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Inlägg av AlexandraW »

Vi har en Thermia/Ariterm BeQuem 12 D.

Och jag må älska pelletsvärmen, men jag h a t a r den där pannan/brännaren djupt och innerligt. I sex år nu har det inte varit ett enda år utan krångel.

Skaffades 2006, och det bara krånglade och krånglade och krånglade. Det slutade med att hela brännaren byttes ut på garantin. Ny dito installerades och allt var bra - ett tag. Typ tills det blev kallt. Det bara 'kolade' och tjärade. När det var riktigt kallt orkade den inte nå upp i temperatur (för lite pellets hävdade jag). Den gick på hög och rasslade pellets för glatta livet men nådde aldrig upp i börvärde. Tillslut, efter typ 15:e besöket skruvades effekten upp på ngt vis. Vet att både matningen av pellets och fläkten höjdes. Sen fungerade det PERFEKT.. Ett tag..

Det var nämligen drev med små kuggar, och det började slira. Små metallpinnar som skulle haka i varandra, men de slets och lossnade och matningen stannade. Efter X lagningar med på slutet ungefär 20 min effekt, så kom förra året en ombyggnadssats från Ariterm, för att ersätta med kedjedrev. Vilket det skulle varit redan när pannan byttes. Det tog en hel jävla vinter (förra) att få ihop det, ariterm skickade inte grejerna, när de gjorde det skickade de fel men hävdade det var rätt osv. Pannan stod helt mellan början på december och mitten på mars. När den väl var ombygg och klar fungerade den finfint. Dock ställdes alla värden in på standardvärden på order av ariterm, trots mina protester. Den har ALDRIG fungerat på standardvärden när det blir kallt.

Pannan sotades i mars, och gick sen i mars - april. Och så nu i höst. Nu är det vinter, och säkert som amen i kyrkan så börjar det jävlas. Det sotar och tjärar. Optovakten blir kolsvart, det ramlar ner förkolnade obrända pellets i asklådan så det börjar ryka in från asklådan, det beckar ihop i brännkoppen och hela pannan sotar igen och tjärar.

Tog ut sotaren i förtid nu i november, och pannan var rejält sotig och en del tjära (eller vad det är, 'blött sot' och så fastnar det och torkar får hackas loss?). Efter sotning gick den suveränt bra. I sådär 1½ vecka. Tills idag. Den larmade för optovakt. Optovakten smutsig. Tömde aska med, det mesta såg bra ut men överst låg det ej förbrända pellets.

Igång med den igen, och mycket riktigt började den ryka in från asklådan ganska snart. Glödande pellets i asklådan, brännkoppen full med pyrande pellets, ingen låga.

Jag anser att enda sättet att få den att fungera igen är att återgå till de förhöjda effektlägen på fläkt och (ev) matning vi hade. Men det vill inte ÅF för 'det ska inte behövas'. Jag har mest lust att spränga hela pannan i luften alt flytta härifrån och med varm hand låta köparen få ta över besväret.

Om jag bara hade kunnat minnas vad det var för värden när det fungerade, så hade jag ställt om den själv. Tyvärr minns jag inte och vet inte hur mkt man vågar ändra värdena? Nånstans har jag för mig vi var uppe så högt som hög fläkt 70%, men kan minnas fel.

Finns det någon här som är kunnig och kan hjälpa till med att kolla på inställningarna och kanske kan råda lite om vad som man bör ändra för att få den att sluta pyra, sota och jävlas?

Som den står nu, på order av ariterm, så:

Brännartyp 15 kW
Matning 30 kg/h (?? kan minnas fel, skrev upp allt annat)
Hög skruv 50%
Hög fläkt 36%
Låg skruv 50%
Låg fläkt 36%
Minsta skruv 0%
Minsta fläkt 36%

Hjääälp?
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

Har ingen vidare kunskap om just din panna, men det låter ju onekligen som den får för lite luft, alltså att den går för fett. Skulle personligen testa med att öka fläkten, eller sänka matningen... mer luft i förhållande till bränsle. Hur ser röken från skorstenen ut?
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Törs jag prova ställa hög fläkt 60%, låg skruv 45% och låg fläkt 50%, resten som innan?

Det syns nästan aldrig någon rök när jag tittat i alla fall, utan de gånger jag sett den har den varit vit. Inte kollat nu i samband med att den började bråka igen idag dock.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

Prova kan du väll alltid göra, är ingen expert direkt, men har svårt att se att något skulle ta skada, den funkar ju uppenbarligen inget vidare nu... du har ju dina gamla inställningar nedskrivna, så då är det ju lätt att backa tillbaka. Jag skulle prova om jag vore i din sits, ändra i små steg, för eftersom det dröjer en vecka innan den stannar så kanske det inte är så mycket om att göra...
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Hur har Ni det med tilluften till pannrummet?
Har någon mätt upp draget genom panna/skorsten?

Inte alltför sällan så är det basic-grejer typ detta som man förbiser.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pannan står i köket.

Draget mättes vid sotningen där i feb/mars, då pannan rykte in (där man tar ut brännkoppen, det var otätt där, man såg lågan emellan) och artiterm hävdade att det måste bero på dåligt drag.

Så sotarn var här, mätta draget, inspekterade skorstenen med kamera osv. Inga problem någonstans, och mer än godkänt drag.

AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ska tillägga att jag är hemskt rudis på sånt här. Lite har jag ju lärt mig av de snart hundratals besök som installatören varit här, t ex hur man går in i servicemenyerna ;) Men jag kan egentligen ingenting, mer än konstatera att skiten funkar kasst.

Tänkte bäst att förvarna, innan jag börjar låta totalkorkad ;)

Installatören förresten har slitit som djur och verkligen försökt, och de har dessutom inte fått betalt av ariterm än (inte vi heller, jag kräver de ska betala extrakostnaderna för uppvärming när pannan stod så länge). Installatören anser hela helvetet borde reklameras och ersättas med en ny, det har varit för många fel. Det anser inte artiterm dock. Men det känns som installatören sitter lite i kläm ang just inställningarna. Ber han ariterm om hjälp med att lösa problemet kräver de standardinställningar typ, så =/ Därför jag känner att ska det bli ngn värme i vinter måste jag fippla själv tills jag hittar läget där det fungerar..
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

Verkar skumt det där, inställningsmöjligheterna är ju till för att du ska kunna få en så optimal förbränning som möjligt, vi kör ju inte alla med samma bränsle, med samma skorsten osv... nej prova dig fram du, gör ren pannan ordentligt då den stannat innan du provar igen så du är säker på att draget är ok
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ändrade så som jag skrev. Slutade ryka in, däremot så nådde den inte börvärde, utan stod och tuggade på hög men kom inte över 65 grader. Så jag ställde om lite igen, från hög skruv 50% och hög fläkt 60% till hög skruv 55% och hög fläkt 55%.

Men är det bara att hålla på och leka sådär? Känns som det kommer ta en evighet för mig att på måfå laborera? Finns det inga 'grundregler' eller hur man ska säga? Alltså att blir det si bör man öka ditt, och förhållandet fläkt/matning ska vara bla bla? Eller nåt?
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

vad är det för panna,är det thermias eller är bara brännaren det?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hittade den här tråden i avd.Thermia.Kanske den kan hjälpa lite :roll:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9614
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Att ha köket som pannrum känns ju lite sådär optimalt. Skulle tro att när dragmätningen genomfördes så var inte köksfläkten igång. Vet att just köksfläkten/centralfläkt kan ställa till det rejält för driften hos braskaminer.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Det är för det första ingen braskamin, och för det andra så är spisfläkten (antar det var den du menade?) en kolfilterfläkt. Dvs inte ansluten till skorstenen på minsta vis.

Det enda som påverkar draget i skorstenen förutom pelletsdelen då är vedspisen som står intill. För nödvärme. Om man inte stänger draget till den blir det av naturliga skäl sämre drag för pelletspannan. Men den är lika stängd nu som den varit sen i mars.

Och nä, köket är inte alls optimalt. Eller, med en såhär krånglande panna är det optimalt. Det är lite drygt när den stannar var tionde minut om den bor i källaren. Men ur alla andra aspekter är det skitkasst med den i köket. Den låter, den är ful som stryk, man måste ha ett litet pytteförråd och kånka pelletssäckar, det blir skräpigt lätt osv.

Men det uppvägs väääldigt lätt (när pannan fungerar) av att ha jämn värme, det är VARMT på morgonen - till och med golven, man inte behöver elda ihjäl sig när man är vaken och ändå vakna till 14 graders rumstemp.

Så, jag står ganska lätt ut med att ha den i köket, i brist på pannrum =)

AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Stepside - 'allt' är thermias. Både panna och brännare, de köptes ihop. Alltså inte brännare monterad i befintlig panna, utan de är gjorda för att fungera ihop.

Taxen - jag måste erkänna att jag inte blev mycket klokare, förutom att jag kanske inte drömt det där med 70% fläkt..
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Men gå igenom grundläggande saker igen. Finns det dragbegränasre i rökröret som är rätt inställd så pannan inte får för mycket drag.
Finns det tilluft i köket direkt utifrån. Eldning drar mycket luft och fins inte en öppning på åtminstone 12x12 cm så kan pannan dö av syrebrist.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... b6860a319c
Titta på Andreas Hanssons bild hur han har ordnat lufttillförseln
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar