Spjället halvstängt om man inte har dragbegränsare?
Spjället halvstängt om man inte har dragbegränsare?
Hej!
Har dumt nog ingen dragbegränsare, upplever att de kommer in mycket kallluft mellan eldningarna. Kör nu med spjället lite på halvglänt, nackdelar med det? Fördelar? Får för mig utan kött på benen att pannan vilar längre nu, än med helt öppet spjäll.
Mvh
Markus
Har dumt nog ingen dragbegränsare, upplever att de kommer in mycket kallluft mellan eldningarna. Kör nu med spjället lite på halvglänt, nackdelar med det? Fördelar? Får för mig utan kött på benen att pannan vilar längre nu, än med helt öppet spjäll.
Mvh
Markus
CTC 171b PX21 -04
Kommer kall luft var?
Spjäll ska alltid vara fullt öppen vid pelletseldning och är det så att brännaren vilar med med spjället lite åtdraget är det ett säkert tecken på att en dragregulator är nödvändig!
Jag har testat att blockera helt mellan eldningarna för att se vad kalldraget igenom pannan kostar och det var inte ens mätbart...
Om du har kallras igenom skorstenen har du ett allvarligt problem med draget i pipan, är skorstenen det minsta ljummen ska det helt enkelt inte kunde hända.
Så sätt i en dragregulator snarast, det är ganska säkert den som fattas, då får brännaren stabila förhållanden att jobba efter.
En dragregulator styr i övrigt inte något kallras eller liknande, den öppnar i princip bara när brännaren eldar och när det blåser ute så att någon pratar om att den vädrar skorstenen i eldningspauser är skitsnack.
Spjäll ska alltid vara fullt öppen vid pelletseldning och är det så att brännaren vilar med med spjället lite åtdraget är det ett säkert tecken på att en dragregulator är nödvändig!
Jag har testat att blockera helt mellan eldningarna för att se vad kalldraget igenom pannan kostar och det var inte ens mätbart...
Om du har kallras igenom skorstenen har du ett allvarligt problem med draget i pipan, är skorstenen det minsta ljummen ska det helt enkelt inte kunde hända.
Så sätt i en dragregulator snarast, det är ganska säkert den som fattas, då får brännaren stabila förhållanden att jobba efter.
En dragregulator styr i övrigt inte något kallras eller liknande, den öppnar i princip bara när brännaren eldar och när det blåser ute så att någon pratar om att den vädrar skorstenen i eldningspauser är skitsnack.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Hej,
Jag kanske är ute & cyklar här... men det är väl skillnad på spjäll & spjäll? Min panna har i vart fall underförbränning också och jag har två spjäll jag kan pilla på. Ett i själva pannan (direktspjäll) & ett på rökröret dvs. utanför pannan. Det förstnämnda håller jag stängt för att gaserna ska passera genom tuberna istället för att gå direkt ut i rökröret. Det andra har jag öppet för att gaserna ska kunna komma ut i skorstenen efter att de passerat genom tuberna.
Jag kanske är ute & cyklar här... men det är väl skillnad på spjäll & spjäll? Min panna har i vart fall underförbränning också och jag har två spjäll jag kan pilla på. Ett i själva pannan (direktspjäll) & ett på rökröret dvs. utanför pannan. Det förstnämnda håller jag stängt för att gaserna ska passera genom tuberna istället för att gå direkt ut i rökröret. Det andra har jag öppet för att gaserna ska kunna komma ut i skorstenen efter att de passerat genom tuberna.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
På min panna har jag ett spjäll ala funktion x-tra baffel..det är det spjället Icecape menar skulle jag tro...Alltså ett stryparökgasspjäll.. 
=Skall vara fullt öppet
Snart jul och då blir det till att gnaga revbensspjäll"..

=Skall vara fullt öppet
Snart jul och då blir det till att gnaga revbensspjäll"..

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Som påpekat: Det kan finnas fler spjäll i en panna.
Det kan finnas ett "start"spjäll i vedpannor/kombipannor som tillåter att rökgasen går en mer direkt väg ut, detta öppnas under starten av vedeldning och stängs sedan när draget i skorstenen är igång, detta ger då längre rökgasväg = bättre effektivitet. Detta spjäll ska alltid vara stängd vid pelletseldning!
Sedan finns det ett spjäll som stryper flödet från panna till skorsten, det är från tiden innan dragregulatorn och borde bannlysas! Detta spjäll ska alltid vara helt öppet!
Jag kan misstänka att man just vid starten av vedeldning för "en otränat" kan vara en hjälp att fibbla lite med detta strypspjäll men en rätt justerat dragregulator är bäst i alla lägen!
Det kan finnas ett "start"spjäll i vedpannor/kombipannor som tillåter att rökgasen går en mer direkt väg ut, detta öppnas under starten av vedeldning och stängs sedan när draget i skorstenen är igång, detta ger då längre rökgasväg = bättre effektivitet. Detta spjäll ska alltid vara stängd vid pelletseldning!
Sedan finns det ett spjäll som stryper flödet från panna till skorsten, det är från tiden innan dragregulatorn och borde bannlysas! Detta spjäll ska alltid vara helt öppet!
Jag kan misstänka att man just vid starten av vedeldning för "en otränat" kan vara en hjälp att fibbla lite med detta strypspjäll men en rätt justerat dragregulator är bäst i alla lägen!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: Startspjället / direktspjället:
Om jag har haft brännaren avstängd en längre tid låter jag detta stå öppet en stund vid uppstart. Har märkt att det annars finns en tendens att draget inte är tillräckligt för att ta hand om gaserna precis när brännarfläkten går över till högvarv. Det leder i sin tur till att glasen på fallröret immar igen => driftstopp. Så i vart fall i min anläggning är direktspjället användbart vid enstaka tillfällen.
Är däremot draget igång redan är det inga problem att starta brännaren med direktspjället helt stängt.
Om jag har haft brännaren avstängd en längre tid låter jag detta stå öppet en stund vid uppstart. Har märkt att det annars finns en tendens att draget inte är tillräckligt för att ta hand om gaserna precis när brännarfläkten går över till högvarv. Det leder i sin tur till att glasen på fallröret immar igen => driftstopp. Så i vart fall i min anläggning är direktspjället användbart vid enstaka tillfällen.
Är däremot draget igång redan är det inga problem att starta brännaren med direktspjället helt stängt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Angående spjället som monteras på rökröret emellan pannan och skorstenen !!
Detta spjäll ersätts med lämplig dragbegränsare!!
1 / är att välja en lätt driven dragbegränsare
2 / Välja en storlek som räcker till att begränsa draget fullt ut.
Dragbegränsaren är som namnet anger,
Denna begränsar helt enkelt draget helt automatiskt
Men det gör däremot aldrig ett fast spjäll som alltid ska ställas helt öppet
vid ved och pellets eldning !!
Detta spjäll ersätts med lämplig dragbegränsare!!
1 / är att välja en lätt driven dragbegränsare
2 / Välja en storlek som räcker till att begränsa draget fullt ut.
Dragbegränsaren är som namnet anger,
Denna begränsar helt enkelt draget helt automatiskt
Men det gör däremot aldrig ett fast spjäll som alltid ska ställas helt öppet
vid ved och pellets eldning !!
Tillverkar rökgasutrustning
Jag förstår att en dragbegränsare är de bästa så klart. Men om man kör utan varför är det bäst med fullt spjäll då? Borde det inte bli mer "elda för kråkorna" med fullt öppet spjäll? Borde inte liksom värmen bevaras bättre i eldstaden om man stänger lite.
Har hört 100ggr att sjället ska vara fullt öppet men inte varför, om man inte har dragbegränsare.
Kommer skaffa en begränsare men är nyfiken på svar.
Har hört 100ggr att sjället ska vara fullt öppet men inte varför, om man inte har dragbegränsare.
Kommer skaffa en begränsare men är nyfiken på svar.
CTC 171b PX21 -04
Hej negative
Det är helt enkelt inte tillåtet att strypa spjället vid fastbränsle eldning
Därför att vedgaser kan ge en dödligt giftig gas !!
Men jag vet i nu läget om detta förbud gäller forfarande.
Detta suddades ut mer eller mindre när olja ersatte ved och koks som bränsle.
Spjället är mer till för att strypa draget vid oljeeldning
här ska undertrycket vara intrimmat till 1 mmVP eller 10 Pa
Vid olja som bränsle är är mindre mängden rökgaser mindre i volym i m³
men de är också giftiga!! men efter som volymen är mindre
är också risken att de skulle oönskat läcka ut i farlig mängd.
Om rökgaser läcker ut är anläggningen fel justerad.
Det är helt enkelt inte tillåtet att strypa spjället vid fastbränsle eldning
Därför att vedgaser kan ge en dödligt giftig gas !!
Men jag vet i nu läget om detta förbud gäller forfarande.
Detta suddades ut mer eller mindre när olja ersatte ved och koks som bränsle.
Spjället är mer till för att strypa draget vid oljeeldning
här ska undertrycket vara intrimmat till 1 mmVP eller 10 Pa
Vid olja som bränsle är är mindre mängden rökgaser mindre i volym i m³
men de är också giftiga!! men efter som volymen är mindre
är också risken att de skulle oönskat läcka ut i farlig mängd.
Om rökgaser läcker ut är anläggningen fel justerad.
Tillverkar rökgasutrustning
Ok, då tycker man inte sotaren ska rekomendera att man ska ställa spjället, men dom har ju haft fel förrOlle45 skrev:Hej negative
Det är helt enkelt inte tillåtet att strypa spjället vid fastbränsle eldning
Därför att vedgaser kan ge en dödligt giftig gas !!
Men jag vet i nu läget om detta förbud gäller forfarande.
Detta suddades ut mer eller mindre när olja ersatte ved och koks som bränsle.
Spjället är mer till för att strypa draget vid oljeeldning
här ska undertrycket vara intrimmat till 1 mmVP eller 10 Pa
Vid olja som bränsle är är mindre mängden rökgaser mindre i volym i m³
men de är också giftiga!! men efter som volymen är mindre
är också risken att de skulle oönskat läcka ut i farlig mängd.
Om rökgaser läcker ut är anläggningen fel justerad.

Men ok, kan jag ta svaret som att det förmodligen inte är tillåtet men de ger bättre ekonomi att ha spjället halvöppet. Men dragbegränsare är överlägset?
CTC 171b PX21 -04
Dragbegränsaren ser till (om den är rätt dimensionerat) att brännaren faktisk fungerar enl. justeringen. Utan dragbegränsare kommer draget att variera med årstid och vind så att den inställning man gör är stabil runt 5 minuter - med lite tur.
Den är inte bra, den är nödvändig om man vill att brännaren ska köra stabilt helt enkelt.
Den är inte bra, den är nödvändig om man vill att brännaren ska köra stabilt helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fortfarande inget svar på frågan. Vad är bäst ekonomiskt, öppet eller halvöppet spjäll. Dragbegränsare finns inte....Icecap skrev:Dragbegränsaren ser till (om den är rätt dimensionerat) att brännaren faktisk fungerar enl. justeringen. Utan dragbegränsare kommer draget att variera med årstid och vind så att den inställning man gör är stabil runt 5 minuter - med lite tur.
Den är inte bra, den är nödvändig om man vill att brännaren ska köra stabilt helt enkelt.
CTC 171b PX21 -04
Ekonomiskt är det ju bättre med halvöppet, skiljer 60 grader på rökgaserna för min del, mitt spjäll har varit strypt i ca 12 år utan problem (framförallt vintertid då det är sånt jäkla flås i pipan), funderar dock på att in med en dragbegränsare, men det är ju som med allt annat... man ska komma sig för också 

Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader