deasstore skrev:
Pellets är billigt om man jämför med el, olja, fjärrvärme och i vissa fall även värmepumpar. ( En luftvärmepump uppe i Norrland är ju inte så lyckat)
Tja de beror ju på vart du drar gränsen för norrland
Farsan sparade iaf ca 3500 kWh första året med L/L VP jämfört med dom två föregående åren som var mycket mildare, Bor lite söder om Skellefteå..
Kostade 13500:- inkl montering..
Nu är nog besparingen större då dom även bytte ut båda tvapparaterna till 40" LCD o en 50" plasma mot tidigare 24" o 28" tjock tv som va där tidigare, Kanske snarare kan räkna närmare 4000 kWh besparing för VP
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har gjort av med 4-5pallar de senaste åren i min gamla ALPHA1 -91, vet ännu inte om verkningsgraden försämrat när jag satte Bionordicen i veddelen för att få mycket större askutrymme.
Låg dock på samma förbrukning sommartid när det bara eldades för varmtvatten.
Rökgastempen ligger nu 20-30gr högre, men det är nästan hälsosamt då jag hade problem med kondens innan. Kunde inte köra med baffelplåten i pannan när jag hade brännaren i oljedelen för då låg rögastempen på 90gr ut ur pannan, 140-150gr utan baffel vilket jag körde då.
Visst har jag också kollade på moderna pannor, men aldrig kunnat motivera det ekonomiskt med stigande pelletspriser..nu ser det kanske lite bättre ut...
Men jag kör nog vidare tills det rinner vatten ur pannan och tar ställning då om det inte dyker upp något fynd på annons. Går nog att effektivisera min baffel så jag kommer ner till 130gr ut ur pannan, men då blir det lite bökigare att sota....som det är nu kan jag köra 500kg (förmodligen mer) utan att besöka pannrummet.
Andre du skrev: Farsan sparade iaf ca 3500 kWh första året med L/L VP jämfört med dom två föregående åren som var mycket mildare, Bor lite söder om Skellefteå..
deasstore skrev:Att uppvärmning av hus är ett hett samtalsämne kan man ju se i denna tråd.
Men sluta göra gliringar hit och dit och märk inte ord på det sättet.
Det skapar bara irritation och ilska.
Men det är okej att hoppa på de som tycker annorlunda? Är det en sak att säga om Gammelpannans Vänner, så är det att de tar inga hänsyn till andras känslor, så varför skall jag ta mera hänsyn till deras känslor? Varför kan inte de få uppleva ilskans obehag? Jag är normalt för civiliserad debattform, men det måste vara mig tillåtet att skjuta iväg en eller annan ljusbåge med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Helt rätt Bergatorparn man ska kunna debattera och ta lite skit samt ge lite likaså men jag tror ändå inte att det skulle vara ekonomiskt försvarsbart att kasta ut en gammal pelletspanna(om den nu fungerar mycket bra) och köpa en ny.
Det tar några år att tjäna in den kostnaden som man får lägga ut
Så sant, Brynäs. Men min argumentation har varit tudelat: Dels verkningsgrad, och dels pålitlighet. Jag har en gammal Mondeo, och är mycket varse på att sannolikheten för att något händer som får den att haverera är större än om jag haft en ny - vilket jag fick erfara i vintras när det var - 30 grader och min förra Mondeo blåste toppackningen. Det skulle ha kostat 13 000 kronor att åtgärda. Det är inte så farligt om det händer med bilen, därför att väl hemma så har man värme och komfort medan man kan löser bilproblemet. Men: Går värmepannan - vad har man då? Inget varmvatten, ingen riktig uppvärmning. Det är därför jag rekommenderar folk att byta gammalt. Allt som har en del år på nacken, har också slitage som kan ge otrevliga överraskningar på de sämsta möjliga tidpunkt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Självklart så håller inte allt i en evighet och har man förutsättningar d v s resurser till att byta upp sig så gör man det i detta fall.
Men man har inte alltid den möjligheten särskilt om man precis har köpt en kåk eller har haft den i ett par år och funderar på att byta uppvärmning. Då tycker jag att man ska pröva att köra på det man har och med tiden så brukar det lätta när det gäller kostnad för hus och allt som hör dit. Har man då möjlighet så ska man byta men alla har nog inte det.
Personen i artiklen han valde att slänga ut sin vedpanna och sätta in bergvärme eftersom han tyckte det blev bättre för honom
En sak som oftasts sägs är att elpriset kommer stiga kraftigt, Har pratats nått år om att de kommer stiga till 2,50:-/kWh men än kan man låsa elpriset i 5 år till 90 öre/kWh..
Men men om då elpriset skulle stiga till 2,50:-/kWh så kommer 1 ton pellets att kosta närmare 7000:-/ton oxå vilket bättrar på kalkylen för ny effektiv panna då vissa påstår att den ska hålla 20-25 år..
Själv tror jag inte dagens pannor håller så länge för allt annat får kortare o kortare livslängd
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det är därför jag rekommenderar folk att byta gammalt. Allt som har en del år på nacken, har också slitage som kan ge otrevliga överraskningar på de sämsta möjliga tidpunkt.[/quote] ska nog byta panna,bil och kärring...
Jag håller inte riktigt med om att allt får kortare livslängd. På 1960 talet var en 8 år gammal bil skrot som man kunde köpa för en billig peng. Idag är en 8 år gammal bil still going och dyr som Fan. Saker har alltid gått sönder, och då muttrar folk:"Ey! Sakerna höll bättre förr!" Det man bara får komma ihåg är att gammalt är inte bättre än nytt. Vore så fallet skulle världen varit en konstigare plats än vad den än.
Men är inte egentligen stridens kärna den att ingen riktigt litar på att man kan fortsätta med det man har? Alltså: Idag eldar jag pellets, men hur ser pelletsmarknaden ut imorgon? Kan jag lita på att det inte blir skatter på biobränsle? Vad blir maktelitens nya påhitt? Är det inte just på detta plan det hela ligger? Förtroendet i samhället är borta. Samhället är inte längre ett samhälle utan en marknadsplats där efterkommarna av de skithögar som allas vår vän Jesus fösade ut ur templet för 2000 år sedan numera härjar fritt och har politikernas öra?
Det är väl där skon trycker? Att man inte längre kan påräkna kontinuitet och förutsägbarhet? Är det inte så?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Beror ju på vad man jämför med, jämför med en gammal svarv från 40-talet? Lovar att den är still going strong, så i vissa fall var nog saker bättre för, men dom vägde destå mer, tror nog att det oftare snålas mer på materialen idag än förr... därmed inte sagt det vore fel med en ny panna, får jag en sån i julklapp blir jag glad
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Bergtorparen du skrev: Men det är okej att hoppa på de som tycker annorlunda? Är det en sak att säga om Gammelpannans Vänner, så är det att de tar inga hänsyn till andras känslor, så varför skall jag ta mera hänsyn till deras känslor? Varför kan inte de få uppleva ilskans obehag? Jag är normalt för civiliserad debattform, men det måste vara mig tillåtet att skjuta iväg en eller annan ljusbåge med. Evil or Very Mad
Har ej sagt att det är okej att hoppa på de som tycker annorlunda. Vet ej vad du kan läsa att jag har skrivit det.
Och varför tar du just det jag skrev som om allt var riktat till dig.?
Var mer som en generell uppmaning att hålla oss till att debattera...
Men som vanligt går det inte att hålla sig i skinnet då många pannördar håller så hårt på sitt och ger aldrig upp.
Om man säger att man sparar ca 1500/år på att installera en nyare pelletspanna istället för att trycka in en brännare i en gammal panna.
(Troligtvis spara man mer)
Då kostar det 22500 mer i pellets om den gamla pannan håller 15 år till (om pelletspriset inte ändrar sig)
Samtidigt som du har dyrare kostnader för pelletsen så får du gå ner och aska ur pannan varje vecka. Man har också en osäkerhet vad gäller pannans livslängd. -Ska den hålla denna vinter också.. osv..
Går pannan sönder under vintern. Så lär du knappast vänta på att ta in offerter från flera olika firmor så att man kan välja det mest prisvärda.
En panik installation kan både bli dyrare och sämre.
Så där har man lite fördelar med ny panna.
Samtidigt så kan man ju se att det inte är lätt att tjäna in pengarna man lägger ut för en ny panna kontra en gammal.
Om vi nu ska dra parallell till bilar. Så kan man ju undra varför vi inte tänker på samma saker när vi köper bilar. Där handlar det om flera tusen man förlorar så fort man kör 100 mil med sin nya BMW. Men när man ska köpa panna så väljer man hellre bort komfort för att man på på 10 års tid inte kan tjäna in sina 50 tusen.
Bara lite tankar och reflektioner. Ingen behöver känna sig utpekad eller nämnd.