CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Låter bra :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Ligger strax under D-program nu, med finjustering +5 - +10. Ca 20grd i huset. Dock är det för "varmt" ute för att det ska få en rättvisa. Ligger som lägst på -5grd.

Kanske är inbillning, men det känns som att den drar mindre pellets nu :)
Får se när loggboken ska fyllas i till helgen :)

Hade en diskussion på jobbet om vad som är mest energi-ekonomiskt.

1. Att låta så varmt vatten som möjligt komma tillbaka till pannan för att slippa värma upp mycket igen. Detta genom att ha fullt öppna termostater.

2. Att bromsa vattenflödet med termostaterna och utnyttja värmen i vattnet så mycket som möjligt.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Som jag sade långt tidigare i tråden så behöver du inte alls ha några bekymmer i detta så länge du eldar pellets utan acktank.
Vedeldaren måste hålla ned återledningstemperaturen för att inte förstöra skiktningen i tanken. Värmepumparen tjänar i verkningsgrad varje grad han kan sänka framledningstemperaturen.

Går dina framledningar i dåligt isolerade ytterväggar kan det vara en fördel att hålla ned framledningstemperaturen. Går värmeledningarna inne i huset spelar framledningstemperaturen inte heller någon roll.
Finns mycket religion i den här frågan.

Vill du hålla ned pelletsförbrukningen så reglera med termostaterna på elementen i varje rum för sig så gör du inte av med mer värme än vad som behövs.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Torsten skrev:
Vill du hålla ned pelletsförbrukningen så reglera med termostaterna på elementen i varje rum för sig så gör du inte av med mer värme än vad som behövs.
Där la Torsten in den "torra lövträ veden i den härligt sprakande kaminen.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Nu har vi bott i huset 1.5månad (45dagar) och vi har gjort av med 61 säckar.
1.35säck/dygn genomsnittet.

Lagom varmt för tillfället.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Idag vid vecko-sotningen så blev pannan så sval så att elpatronen gick in. Den är inställd vid 40-45grd panntemp.
Det som oroade mig var att det helt plötsligt började droppa vatten under pannan? Diare-likn färg (troligtvis rost).
Förra ägaren sa något om någon packning som gärna gick sönder om pannan blev för kall. Därför han hade elpatronen ställd så.

Det kom först rinnandes ungefär vid låset på den undre luckan, och när jag stängde luckan så förflyttades vattnet 10cm in under pannan istället...

Droppar väldigt lite, men det oroar mig ändå. Pannan är ju inte ny, och som ni vet är man ju inte så hemma på pannor :)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Förmodligen är det packningen till elpatron,som har torkat med åren och som börjar läcka när tempen går ner i pannan.Tätar den inte när du har fått upp värmen igen?Annars får du plocka bort plåtar,så du kommer åt patronerna.Prova att dra åt muttrar försiktigt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Ska kolla om den slutar läcka senare. Det började ju först för några timmar sen, och det har ju inte blivit mer en liten liten pöl...

Alltid är det nåt! :)
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Patronerna sitter bakom den vänstra panelen ..slå av strömmen och plocka bort panelen ..dra isär isoleringen så ser du tre patroner.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Det har slutat läcka nu några timmar senare... ?
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Okej, nästa "bekymmer", eller kanske bara en fråga :)

Som ni vet så fick jag inte ner tempen innan, nu får jag inte upp tempen istället :)

Har vridit programvredet i botten, vilket bör ge nästan 60-70grd ut i radiatorerna vid -10grd. Men jag får inte ut mer än 35grd. Shuntstyrningen står på Auto, och har själv valt att landa på 3:an. Vrider jag manuellt upp den så skenar tempen direkt, så shunten funkar.
Likaså sjunker tempen så fort jag ställer den på Auto igen, så det har inte fastnat iaf.

Har bara 18-19grd i huset vilket kan vara lite snålt anser jag :)

Enligt program-tabellen så verkar det som om det hela har fastnat på program B+ nånstans...

Tankar och funderingar??

Idag ska jag köpa en sot-sug iaf, börjar redan bli trött på att damma av hela pannrummet efter sotning:)
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Vänster panel finns knappen värmereglering ..är den på ? ..om du ställer programväljare till D i den högra panelen och sedan ställer "Finjustering program" på 0 ...och nattsänkning på 0 ...nu borde den typen av kåk du har bli lagomt varm ...har du mätit upp utegivaren ? ...blir själva shunten varm ? ..varför jag frågar det är att den funkar med el och ju mer den öppnar shunten dess varmare blir den på utsidan ..kanske ide att mäta upp den ifall den pajat eller kanske har spolen i den lossnat så som det gjorde på en polares panna ..bara att skruva loss den och öppna ..kan inte tänka mig att det är svårt ...ibland har jag själv upptäkt att man missar att vrida ner shunten till auto och att den hamnar mellan auto och 0 ...kan det inte vara att den kärvar lite vid tre där den fastnade förut och därför orkar inte automatiken styra shunten förbi 3
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Jadå,
Värmereglering: PÅ
Program: E
Finjustering: +0
Utgående temp: 35-37grd
Hustemp:19.7grd
Utomhustemp: -3.7grd
Panntemp: ca 80grd

Shunten är lite ljummen, det reagerar omgående om jag vrider på den. Blir varmt i rören på några sekunder om jag vrider upp den. Man hör(eller känner, minns inte) ett litet klick när man går över till Auto-läge på shunten.

Ska börja med att plocka isär den som jag gjorde sist och motionera den lite, hade tyvärr inte smörja att tillgå sist när vi pratade i telefon. Ska lägga på lite krypsmörj-medel och motionera lite.
Sundström
Prima virke

Inlägg av Sundström »

Tegheim skrev:Idag vid vecko-sotningen så blev pannan så sval så att elpatronen gick in. Den är inställd vid 40-45grd panntemp.
Det som oroade mig var att det helt plötsligt började droppa vatten under pannan? Diare-likn färg (troligtvis rost).
Förra ägaren sa något om någon packning som gärna gick sönder om pannan blev för kall. Därför han hade elpatronen ställd så.

Det kom först rinnandes ungefär vid låset på den undre luckan, och när jag stängde luckan så förflyttades vattnet 10cm in under pannan istället...

Droppar väldigt lite, men det oroar mig ändå. Pannan är ju inte ny, och som ni vet är man ju inte så hemma på pannor :)
Det kan vara o-rings packningen till shunten också, den läker när min panna blir för kall(under 30 grader)
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Tegheim skrev:Jadå,
Värmereglering: PÅ
Program: E
Finjustering: +0
Utgående temp: 35-37grd
Hustemp:19.7grd
Utomhustemp: -3.7grd
Panntemp: ca 80grd

Shunten är lite ljummen, det reagerar omgående om jag vrider på den. Blir varmt i rören på några sekunder om jag vrider upp den. Man hör(eller känner, minns inte) ett litet klick när man går över till Auto-läge på shunten.

Ska börja med att plocka isär den som jag gjorde sist och motionera den lite, hade tyvärr inte smörja att tillgå sist när vi pratade i telefon. Ska lägga på lite krypsmörj-medel och motionera lite.
Är framledningsgivaren ok? Prova att stoppa givaren i lite is och se om shunten öppnar helt. Då ser du dessutom att ställdonet öppnar hela vägen.

Det kan vara ställdonet som inte orkar gå längre än till ett läge. Men det verkar inte vara så då du enkelt kan vrida den manuellt.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Skriv svar