Montera en sprinkler i pannrummet - tips & råd mottages

Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

bergatorparen skrev:
Tegheim skrev:Vad vill du att jag ska plåta för nåt då? Det vitmålade, till synes, putsade taket? :)
Det jag tänkte du kunde plåta var HÅLET du åstadkom. Då kan man se vad för material som finns - ser du :D
Har slarvat bort min överföringskabel till telefonen :( Ska leta mer imorgon eller låna en kamera från jobbet så länge.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Hej,

Återkommer med mer info kring föräkringsaspekten av det hela:
Jag har dubbelkollat med mitt försäkringsbolag (Östgöta Brandstodsbolag = Länsförsäkringar). Följande gäller där:

Försäkringspremie & självrisk påverkas ej av sprinklerinstallation.

Skada ersätts oavsett om släckaren löst ut av misstag eller ej, oavsett om den släcker med vatten eller pulver. Täcker såväl evt. saneringsarbete som själva installationen (panna, brännare, elektronik...), dvs. prylar och arbetskostnad.

Vid beräkning av ersättningen görs åldersavdrag. Från tillv.datum ges fem friår, därefter minskas värdet med 8% per år. I mitt fall innebär det att pannan är helt avskriven (19-5 = 14; 14x8% > 100%) medan brännare & box ersätts till fullt värde (ålder < 5 friår).

Samma beräkningsregler tillämpas oavsett skadans art, dvs jag får normalt sett samma ersättning för pannan om kåken skulle brinna ner eller om den förstörs av en sprinkler. Dock gäller vid totalförstört hus en begränsningsregel om man dessutom har deras Allrisk i hemförsäkringen; då maximeras det totala åldersavdraget på huset som helhet till 10 000:-. Det gäller dock som sagt bara vid totalförstört, inte om det är en lokal skada i pannrummet.

Summa summarum får jag den här bilden om man bara ser till det ekonomiska & utgår från att försäkringsbolagen agerar hyfsat lika:

Har man hyfsat nya prylar så är man skyddad oavsett typ av släckare. Endast självrisken att tänka på. Valet blir en fråga om vad som är tillförlitligt, enkelt & kostnadseffektivt att installera, etc.

Har man som jag däremot lite äldre panna så är det väl läge att ta ställning till om man är beredd att investera i en ny panna om/när det skulle hända något. Oavsett om detta "något" faktiskt är ett brandtillbud eller ett falsklarm så återkommer vi till frågan vilken typ av släckare som skadar pannan och övrig utrustning minst?

:?: Därför: Ni som säger att pulver kommer att sabba allt, resp. att vatten inte alls sabbar lika mycket: Hur resonerar ni? Har ni fakta för detta?

Jag tänker t.ex. så här: Måste inte pulvret komma i kontakt med elektroniken för att det ska kunna uppstå skador? I mitt fall är boxen en hyfsat tät plastlåda & även den elektronik som sitter i pannan sitter ju bakom plåthöljen. Jag tänker att vatten borde ha större chans att ta sig in till elektroniken är pulvret har. Vad tror ni?

Det kanske ser ut som att jag ifrågasätter här, men det är inte min mening :) Jag vill bara få så torrt som möjligt på fötterna, så att jag fattar rätt beslut. Alla infallsvinklar är bra!
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Pulversläckare säga ju vara det bästa rent effektivitetsmässigt att släcka med, sen ser man ju ibland att det uppstår grymma saneringsproblem efter släckningar med pulver, vatten ställer ju generellt inte till speciellt mycket skador i en källare (bortsett från eventuella problem med elutrustning i så fall) så länge det saneras efteråt och inte får ligga kvar.

Sen ska man väl egentligen ha en B-släckare i pannrum och då är det väl skum, pulver eller koldioxid som gäller i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja är det som M Lindskog säger öppnar det ju alla möjligheter för "Ärlige Harry" att få sin gamla panna utbytt gratis. Hälla ut lite pellets, tända på , fejka en bakbrand så att pulversläckaren utlöses.
Finns ingen elektronik som reservdel längre så måste försäkringsbolaget byta hela pannan till något nyare.

Vattensläckare får väl normalt någon säkring att gå sönder. Eventuellt kan någon komponent också stryka men knappast värre än att det går att reparera.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Nja... åldersavdraget gör väl knappast det hela särskilt gratis? :?
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

man kan ju inte utgå ifrån att alla ska vara bedragare bara för att de har en effektiv brandsläckare... du kan ju spruta pulver med din hand-släckare i köket oxå om du vill ha ny spis... Skillnaden är?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Personligen skulle jag aldrig montera en sprinkler i huset. Orsaken är inte att den är likgiltig, orsaken är att det inte finns stopp på den!

Man kan ju vara 110% säker på att den löser ut precis när planet tar av från Arlanda och är på till man kommer hem efter sina 2 veckor i yttre Mongoliet!

Och då har man en vattenräkning som heter duga och en saneringsutgift som är än "trevligare".

Det perfekta ville ju vara ett halon-system, det finns dock "vissa biverkningar" med detta ur miljömässiga hänsyn.

Att ha "något" är i sig bra, "better safe than sorry" men ett system som ger en engångsdos borde räcka och bli över och då finns det kvar att utreda vad som kan börja brinna.

I min brännare har jag märkt att stålet inte brinner speciellt lätt, faktisk inte alls, pelletsen verkar däremot som gjorda för att brinna - ööööhhh.... och det är de jo också för den delen.

Isoleringen i pannan är jag ganska säker på är ganska brandsäker, det enda som finns av risk är alltså om elden kryper bakåt. Skulle den komma förbi de säkerhetsfunktioner som är (jupp, jag har testat med en specialversion av styrningen) finns det bara en enda väg den kan gå: upp i fallröret, genom doseringsskruven och upp i internförrådet.

Kommer den så långt smälter slangen av och då min skruv är placerat snett för brännaren av samma orsak sluter det där.

En smältpropp ovanför doseringsskruven som håller igen kanske 2L vatten hade stoppat all "hemlängtan" i elden snabbt och effektivt och 2L vatten i pannrummet lär knappast vara ett större problem.

Kruxet är bara att magasinet innehållande dessa 2L måste dels kunde tömmas vilket betyder att det ska vara ett lufthål om det är ett hårt magasin, samtidig ska vattnet inte kunde dunsta bort för vem kollar vattenmängden år efter år?

Kvar är då en plastpåse, kanske i ett hårt skal, som hänger ett lämpligt ställe, en slang till smältproppen och saken är biff.

Om en gengasexplosion skulle inträffa och den röjer undan pannrummet är jag tveksam till att detta skulle starta en eldsvåda, anledningen är att den mängd pellets som finns med eld i är ganska begränsat och det skulle vara konstigt att den hamnar samlat just intill/på något brännbart.

Pulver är effektivt, ingen snack, men ett helvete att få sanerat efter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

I vår gamla datorhall på jobbet hade vi släckare som jobbade med vattendimma, det verkade riktigt smart.

Vattnet var också avjoniserat så det inte skulle skada elektronik.

En rörkrökare som höll på o löda ihop rör för kylan lyckades få igång
systemet, och av ca. 150servrar var det _ett_ nätaggregat som hade lagt av, förmodligen pga. den snabba värmeväxlingen.

Det var ett gäng tuber om ca 10L vatten var och trycket var väl runt en 100bar om jag minns rätt...

Rörisen fick nog byta byxor efteråt, men i övrigt var han helt oskadd.

Ett sånt system skulle jag kunna tänka mig att installera.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tryckkärl ska provtryckas var 5'de år eller tas ur bruk. Men ja, det vore en bra grej, effektiv och begränsat dos.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Ringde mitt försäkringsbolag (Dina Försäkringar) och fick klartecken om att ha en pulverbomb i pannrummet.
"Självklart sanerar vi även om den går igång av misstag, risken är inte så stor. Jag har själv en pulverbomb i mitt pannrum" sa mannen i andra luren.
Hellre sanera än bygga nytt.Dom ersätter även om vi råkar starta en pulversläckare på kräftskivan sa han. Det är därför man har en försäkring som han sa.

Jag är nöjd iaf!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Släcka törsten på kräftskivan,skall man väl ha annat till 8)
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Hmmm, en Gin Pulver ... nej tack. Då tror jag mer på kolsyresläckare, iskall nubbe på ett ögonblick.

Skämt åsido, dimma låter ju himla bra men vad kostar en sån anläggning egentligen? Jag har Googlat lite och hittar inte på rak arm någon som säljer sådant till konsumenter.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Ett tips till er som är intresserade av ytterligare säkerhet i pannrummet (alla vet säkert detta redan):

Köp en brandvarnare och sätt i pannrummet, EJ en vanlig som detekterar rök utan en som detekterar VÄRME, dom är inte så vanliga men säljes i en del butiker på nätet.

Om ni tycker dom är dyra så meddela mig så kan jag nog sälja privat ;)
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Sätt in en övervakningskamera tillsammans med foxmulders värmevarnare koppla över till grannens tv och ge han nycklen sen är det bara att åka till var man nu ska till.
Händer det nåt så fårm man hoppas grannen är snabb nog att släcka, om han inte är på kräftskiva :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Haha :D
Skriv svar