Korta cykler
-
- Prima virke
Korta cykler
0 grader ute och lite blåsigt.
Har runt 20 grader inne och jag har äntligen fått ner rökgastemperaturen till hyffsat normala 155 grader efter att ha installerat de turbolatorer som saknades.
Nu till min fråga.
Jag upplever det som att brännaren går förjämnan så jag satte mig och klockade den
Ifrån startdos till startdos gick det 53 minuter. Under dessa 53 minuter så va brännaren igång 32 minuter. 20 av dessa medans den matade pellets och resten uppstart/nedkylning
Ska man ta det som normal cykel för brännaren?
Svalnar den för snabbt? (ca 4 grader var 5'e minut)
Är mitt hus ett såll va det gäller att behålla värmen?
Hur ser era tider ut?
Brännare: PellX P21
ca 13.9kW förbränning
Panna: cTc 1200 Ekonomi 40kW
/Stefan
Har runt 20 grader inne och jag har äntligen fått ner rökgastemperaturen till hyffsat normala 155 grader efter att ha installerat de turbolatorer som saknades.
Nu till min fråga.
Jag upplever det som att brännaren går förjämnan så jag satte mig och klockade den
Ifrån startdos till startdos gick det 53 minuter. Under dessa 53 minuter så va brännaren igång 32 minuter. 20 av dessa medans den matade pellets och resten uppstart/nedkylning
Ska man ta det som normal cykel för brännaren?
Svalnar den för snabbt? (ca 4 grader var 5'e minut)
Är mitt hus ett såll va det gäller att behålla värmen?
Hur ser era tider ut?
Brännare: PellX P21
ca 13.9kW förbränning
Panna: cTc 1200 Ekonomi 40kW
/Stefan
-
- Prima virke
Körningsfrekvens
Förhållande 0 grader lite blåsigt
19:00:00 Startdos, 63 grader
19:05:00 Liten dos
19:06:05 Första underhållsdosen
19:06:25 Var 20’e sekund fram till
19:26:00 Sista underhållsdosen, Fläktindikeringen på panelen slutar lysa
19:30:00 Fläkten ökade för nedkylning
19:32:00 Brännaren stannade 76 grader
19:37:00 74 grader
19:42:00 70 grader
19:47:00 77 grader
19:52:00 64 grader, Indikering på uppstart börjar på panelen
19:53:00 Startdos, 63 grader
För den som kan finna det som matnyttigt
Förhållande 0 grader lite blåsigt
19:00:00 Startdos, 63 grader
19:05:00 Liten dos
19:06:05 Första underhållsdosen
19:06:25 Var 20’e sekund fram till
19:26:00 Sista underhållsdosen, Fläktindikeringen på panelen slutar lysa
19:30:00 Fläkten ökade för nedkylning
19:32:00 Brännaren stannade 76 grader
19:37:00 74 grader
19:42:00 70 grader
19:47:00 77 grader
19:52:00 64 grader, Indikering på uppstart börjar på panelen
19:53:00 Startdos, 63 grader
För den som kan finna det som matnyttigt
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
-
- Lärjunge!
-
- Prima virke
Ensam hemma en fredagkväll och har inte rört nånting i vattenväg. Vart tar min värme vägen så snabbt?
I ditt fall Fox så sjunker den ju isf med 1.25 grad var 5'e minut medans min sjunker 3-4 grader.
I ditt fall Fox så sjunker den ju isf med 1.25 grad var 5'e minut medans min sjunker 3-4 grader.
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
-
- Prima virke
Såg nu på min panel att den stog på 10 graders intervall vilket jag starkt kan minnas att den inte gjort förut men ingen jag kan tänka mig har ändrat på den.
Ställde upp den till 20 gradersintervall igen samt höjde avslagstemperaturen några grader så jag borde komma närmre 60/80
Ställde upp den till 20 gradersintervall igen samt höjde avslagstemperaturen några grader så jag borde komma närmre 60/80
-
- Lärjunge!
Här hemma är det folk som för jämnan ska "slösa" på vattnet tycker jag, men för det mesta så är det "vanligt med slöseri" så att säga, man tvättar händerna, sköljer ur någon kastrull osv..
Hur stort hus har du? Är elementen på i källaren för fullt? Är rören isolerade, även upp till expansionskärlet på vinden?
Jag har alla rören isolerade samt tät källare och draglucka, bara tilluftsventilen till pannrummet, sedan har vi inte så mycket värme på i källaren, bara där det behövs såsom i tvättstugan och gillestugan medans vi ändrar om lite. På övervåningen har vi mestadels nya fönster och ganska mycket värme på (skiljer sig från rum till rum, jag försöker snåla
)
Hur stort hus har du? Är elementen på i källaren för fullt? Är rören isolerade, även upp till expansionskärlet på vinden?
Jag har alla rören isolerade samt tät källare och draglucka, bara tilluftsventilen till pannrummet, sedan har vi inte så mycket värme på i källaren, bara där det behövs såsom i tvättstugan och gillestugan medans vi ändrar om lite. På övervåningen har vi mestadels nya fönster och ganska mycket värme på (skiljer sig från rum till rum, jag försöker snåla

-
- Prima virke
Huset jag har är på 100kvm boyta och 100kvm inredd källare. Jag ändrade driften ifrån läge 0 till läge 2 på panelen vilket skulle innebära att den ska gå ifrån 10 gradersintervall till 20 gradersintervall med snabbstart.
Snabbstartsläget innebär följande att
"vid stort tappvattenuttag som startar brännaren om panntemperaturen sjunkit 10ºC och fortsätter att sjunka med 1/2ºC per minut"
För min del så kickar den i hela tiden även om ingen nyttjar något vatten. Vi har inget spring i dörrarna så all vår värme släpps ut den vägen men nånstans tar det helt klart vägen.
Irriterande är det helt klart...
Snabbstartsläget innebär följande att
"vid stort tappvattenuttag som startar brännaren om panntemperaturen sjunkit 10ºC och fortsätter att sjunka med 1/2ºC per minut"
För min del så kickar den i hela tiden även om ingen nyttjar något vatten. Vi har inget spring i dörrarna så all vår värme släpps ut den vägen men nånstans tar det helt klart vägen.
Irriterande är det helt klart...
-
- Lärjunge!
-
- Prima virke
Jag har bulkförråd så kan inte säga åtgång mer än att jag köpt pellets för 25000 i år och det ska räcka året ut sin jag ser det just nu. Köpte huset förra vintern så har inget underlag mer än den vintern som va och jag anser det går åt för mycket. Tidigare ägaren sa de fyllt på förrådet 3 ggr på 2 år tidigare och jag har gjort det 3 ggr i år...
-
- Lärjunge!
Hmm.. om tidigare ägaren påstod en förbrukning mot hälften av vad du har nu så borde ju något vara fel (om han/hon nu talade sanning)..
Men felet kan ju inte ligga i pelletsbrännaren eller pannan så det måste finnas något annat som tar värme.. kollat om rören på vinden är isolerade till expansionskärlet? Jag vet en som det gjorde ENORM skillnad för, brännaren gick hela tiden utan stopp och så fort detta upptäcktes så stannade den plötsligt (i vänteläge
)
Saker jag har kollat efter i vårt hus är följande:
-Alla varmvattenrör är isolerade
-Att rören upp till expansionskärlet är isolerat
-Att garaget är isolerat vad gäller garageport samt fönster och därmed enbart ha radiatorn på minimum så att rören inte fryser
-Så det inte drar luft vid något fönster eller dörr (kan vara förrädiskt vid stora element som kör mycket värme)
-Snålspolande munstycken till kök, badrum och dusch
-Att brännaren kör med 15 graders hysteres från 65-80
-Draglucka monterad så all luft inte blåser genom pannan
-Isolering på vinden (kutterspån plus glasfiber tror jag det är)
-Systemet är luftat och har bra tryck verkar det som
-Shunten lagom inställd (4) då vi styr radiatorerna enskilt
Men felet kan ju inte ligga i pelletsbrännaren eller pannan så det måste finnas något annat som tar värme.. kollat om rören på vinden är isolerade till expansionskärlet? Jag vet en som det gjorde ENORM skillnad för, brännaren gick hela tiden utan stopp och så fort detta upptäcktes så stannade den plötsligt (i vänteläge

Saker jag har kollat efter i vårt hus är följande:
-Alla varmvattenrör är isolerade
-Att rören upp till expansionskärlet är isolerat
-Att garaget är isolerat vad gäller garageport samt fönster och därmed enbart ha radiatorn på minimum så att rören inte fryser
-Så det inte drar luft vid något fönster eller dörr (kan vara förrädiskt vid stora element som kör mycket värme)
-Snålspolande munstycken till kök, badrum och dusch
-Att brännaren kör med 15 graders hysteres från 65-80
-Draglucka monterad så all luft inte blåser genom pannan
-Isolering på vinden (kutterspån plus glasfiber tror jag det är)
-Systemet är luftat och har bra tryck verkar det som
-Shunten lagom inställd (4) då vi styr radiatorerna enskilt
-
- Prima virke
tack för alla tips och ideer. Alltid trevligt med respons och jag ska försöka svara på dem så gott jag kan
Lite rör i pannrummet är inte helt isolerade men det va de ju inte vid tidigare ägares fall heller så där har inget ändrat sig.
Expansionskärlet sitter inte på vinden utan jag har något litet i pannrummet
Med tanke på att problemet inte är spolandet av vatten så är inte snålspolning lösningen för mig heller
Det drar från diverse fönster och dörrar och det ska jag ta tag i. Det kan vara en liten del av kakan
Garaget har elelement avstängda och är frikopplat ifrån huset
Draglucka Finns monterad
Just nu kör jag med 20 graders hysteres eller vad du kallade det men den går ändå igång på 10 graders intervall pga snabbstartsläget som gör så pga att min temperatur sjunker för snabbt.
Isolera vinden ska jag göra nästa sommar.
Systemet är luftat
Shunten står i dagsläget på 3 (10 som max)
Får köra med alla rum stängda ett tag och se vart temperaturen droppar mest så kanske man kan lokalisera det lättare.
Lite rör i pannrummet är inte helt isolerade men det va de ju inte vid tidigare ägares fall heller så där har inget ändrat sig.
Expansionskärlet sitter inte på vinden utan jag har något litet i pannrummet
Med tanke på att problemet inte är spolandet av vatten så är inte snålspolning lösningen för mig heller
Det drar från diverse fönster och dörrar och det ska jag ta tag i. Det kan vara en liten del av kakan
Garaget har elelement avstängda och är frikopplat ifrån huset
Draglucka Finns monterad
Just nu kör jag med 20 graders hysteres eller vad du kallade det men den går ändå igång på 10 graders intervall pga snabbstartsläget som gör så pga att min temperatur sjunker för snabbt.
Isolera vinden ska jag göra nästa sommar.
Systemet är luftat
Shunten står i dagsläget på 3 (10 som max)
Får köra med alla rum stängda ett tag och se vart temperaturen droppar mest så kanske man kan lokalisera det lättare.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag kunde inte låta bli att köra ditt hus i Energikalkylen hos Energimyndigheten, och från vad jag kunde se där, skulle din pelletsförbrukning ligga närmare 17 000 kronor än 25 000 kronor. Mitt råd är att skaffa en shuntautomatik. Om du spar in hälften av "överförbrukningen", så är den betald redan där. Att du får bättre värmekomfort är en trevlig bonusoXydex skrev:Jag har bulkförråd så kan inte säga åtgång mer än att jag köpt pellets för 25000 i år och det ska räcka året ut sin jag ser det just nu. Köpte huset förra vintern så har inget underlag mer än den vintern som va och jag anser det går åt för mycket. Tidigare ägaren sa de fyllt på förrådet 3 ggr på 2 år tidigare och jag har gjort det 3 ggr i år...

Rinkeby Rörhar ett sådant reglersystem, som är mycket älskat av detta forums medlemmar, som heter Laddomat ThermOmatik reglersystem CBJ RS till knappt 2 000 kronor. I allt övrigt sällar jag mig till Foxmulder90's råd.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Din förbrukning kan inte vara normal.
Om du låter bli det här med högeffekt och lågeffekt utan kör brännaren på 18-20 kW hela tiden den går så utnyttjar du pannan bättre och får kanske lite mindre förbrukning. Med alla 9 turbulatorerna i borde den klara 20 kW utan att det blir bakvärme.
Om du låter bli det här med högeffekt och lågeffekt utan kör brännaren på 18-20 kW hela tiden den går så utnyttjar du pannan bättre och får kanske lite mindre förbrukning. Med alla 9 turbulatorerna i borde den klara 20 kW utan att det blir bakvärme.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Prima virke
Jag har shuntautomatik som jag iofs inte kör på för stunden då jag inväntar hjälp med att ställa in den men man kan tydligen inte lita på firmor.
Jag kör enbart högeffekt och ligger på 13.9kW nu sänkt ifrån 18kW på inrådan av Pelletsteknikern som jag fick råd ifrån då jag bytte till deras Pellets
Jag körde oxå kalkylen för huset Bergatorparn och landade därikring oxå och 17k tycker jag verkar vettigt än de 25 jag plöjt ner. tilläggas ska att så snart den har strulat så har den dragit upp min elkostnad oxå vilket den gjorde i jan-feb förra året.
Får ligga på firman bättre om att höra av sig
Jag kör enbart högeffekt och ligger på 13.9kW nu sänkt ifrån 18kW på inrådan av Pelletsteknikern som jag fick råd ifrån då jag bytte till deras Pellets
Jag körde oxå kalkylen för huset Bergatorparn och landade därikring oxå och 17k tycker jag verkar vettigt än de 25 jag plöjt ner. tilläggas ska att så snart den har strulat så har den dragit upp min elkostnad oxå vilket den gjorde i jan-feb förra året.
Får ligga på firman bättre om att höra av sig