Inte sotat på två månader

Skriv svar
CJF
Frö

Inte sotat på två månader

Inlägg av CJF »

Hej! Jag har inte sotat sedan jag drog igång pannan i september. Jag går och väntar på att rökgaserna skall bli varmare, men det blir de inte än så länge. När pannan var nysotad låg rökgaserna på 130°, och någon gång har den varit uppe i 140°, men för det mesta ligger temperaturen på 130°. Hur lång tid skall det normalt ta mellan sotningsintervallerna? Allt funkar som det skall, men jag är bara lite fundersam.
Vb Comet, Viking Bio, Mafa veckoförråd. Stora Enso Pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Med min CTC ecoflex sotar jag efter 1 till 1,5 ton. I mitt fall är det mer en fråga om att det blir för mycket aska.
Senast redigerad av Stugsittaren den sön 21 nov, 2010 16:31, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Det är inte så att det har blivet för mycket sot på temp. givaren så att den visar fel temperatur
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Min ctc oljepanna går upp ca 10 grader per 100 kg pellets som går igenom.
deleted
CJF
Frö

Inlägg av CJF »

Det är inte så att det har blivet för mycket sot på temp. givaren så att den visar fel temperatur
Jag skall ge pannan en omgång med viskan ikväll och även kolla termometern.
CJF
Frö

Inlägg av CJF »

Nu efter sotningen har jag 125 grader på rökgaserna. Nog var det en del sot, så det var väl behövligt. Handboken säger sotning efter 50 graders temperaturhöjning jämfört med nysotad panna. Men i mitt fall verkar det vara svårt att låta termometern avgöra när det är dags. Sotning efter 1-1,5 tons förbrukning kanske är en bra tumregel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om du kör brännaren på lägeffekt, så stiger inte rökgastemperaturen så mycket som 50 grader jämfört med nysotad panna förrän tuberna är nästan helt gensatta. Själv brukar jag sota pannan varje gång jag har eldat ett veckoförråd med pellets. Det ger en skillnad i temperatur om ca 40 grader, men nu skall tilläggas att CTC 1200 har avsevärt kortare konvektionstuber än Värmebaronen Comet och även om de är 3 gånger så många, så är de mer känsliga för nersotning. Jag skulle nog gissa att du kom att märka skillnad i pelletsåtgång om du sotar varje gång du fyller förrådet. Skitgöra, men det kan vara lönande :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar