problem med shuntning!
problem med shuntning!
hänt lite till och från men nu måste jag ta tag i detta! shuntar ut max /det som finns i panna) fast jag ställt in maxvärde under vad den släpper iväg-varför? den skickar all värme till övervåning och inget till undervåning där givaren sitter=den öppnar fullt= kallare och kallare vid givaren och varmare och varmare på övre plan! funderar om det är ett vvs bekymmer? 1.panna 2.shunt+era10 3.cirk alpha2 (står nästan alltid 22w i autoläge) 30cm rör sen y förgrening ena upp andra ner funderar på om det är där det skiter sig i y:et?? om det har med flöde att göra? panikfunderingar: kanske man skulle ha 2st shuntstyrningar/cirkpumpar en upp å en ner efter y:et på nåt vis?? detta händer alltid när det blir kraftiga tempförändringar,jobbigt.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
en till fundering är om jag är underdimensionerad på radiatorer på våning 1 där givare är och det är därför den påbörjar denna märkliga grejj? har räknat lite på rinkaby rörs formel över kw per m3 och är klart under. i forntiden fungerade det i huset med ved,80gr ut från trasig shunt och termostatventiler på samtliga element,nu är ju inte anläggningen den samma och bränslet "gratis" längre...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
-
- Lärjunge!
Det är flödesförhållandet mellan över- och undervåning som gör det tror ja. Om du har innegivare så känner den av temperaturen på nedanvåningen som är för kall och shuntar ut mer värmevatten för att kompensera. Då stiger temperaturen på ovanvåningen men inte på bottenvåningen. Prova att koppla bort inneivaren och se om det lugnar ner sig. En innegivare kan vara förrädisk om anläggningen inte är i balans.
Edit: Du måste koppla bort hela funktionen innegivare (inte själva innegivaren).
Edit: Du måste koppla bort hela funktionen innegivare (inte själva innegivaren).
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En kompis har typ samma systembyggnad som du stepside men där sitter det strypventiler på både botten o övervåningens rör..
Övervåningen kräver mycket mindre energi pga att värmen stiger så man kan nog ha bara halv radiatoreffekt på övervåningen o ändå hålla samma temp som bottenvåningen..
Övervåningen kräver mycket mindre energi pga att värmen stiger så man kan nog ha bara halv radiatoreffekt på övervåningen o ändå hålla samma temp som bottenvåningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tror med det är en kombination för få radiatorer på nedre plan och en flödesgrej som gör att all väme tar enbart den vänstra slingan i y:et istället för att fördelas lika om det börjas shuntas ut 70 grader helt plötsligt. nu åtgärdar jag hela scenariot med att skruva ner givaren helt och då kommer det till slut värme på nedre radiatorer får sen grad för grad låta givaren komma till rätta med innetemp. ska installera en till stor radiator nere och höra med vvs om den här stamventils historien fungerar att installera hos mig till övre radiatorer,den kanske gör så att det inte blir enklaste vägen för vattnet att gå?
jo fast använder jag termostater på övervåning börjar det vina och låta,jobbigt det med...André skrev:En kompis har typ samma systembyggnad som du stepside men där sitter det strypventiler på både botten o övervåningens rör..
så nu har jag konstaterat att jag har för lite kw på nedervåning för det funkar inte alls nu! jag har rivit ett par väggar nyligen och fått en öppen planlösning-nu orkar inte mina underdimensionerade rediatorer med längre. jag behöver 3375w enligt rinkabyrör formeln vid dt50,jag har 922 vid dt50 på mina 75m3. stängt av era10 och shuntar manuellt,inte speciellt kul.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kompisen har strypningar som han kan justera på vid Y ett så att han styr om det ska gå mer på bottenplan el övervåningen, I ditt fall hade du kunnat strypa flödet till slingan på övervåningen..stepside skrev:jo fast använder jag termostater på övervåning börjar det vina och låta,jobbigt det med...André skrev:En kompis har typ samma systembyggnad som du stepside men där sitter det strypventiler på både botten o övervåningens rör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jag har inte det alternativet tyvär,jag kan enbart strypa med termostater.BG skrev:var det varmt innan du tog ned väggarna`????
Det Går inte åt mer värme bara för att du öppnar upp... om du inte tagit bort element oxå förståss....jo för det är en givare som nu är i en större burk förut i en mindre,mycket känsligare för temperaturförändringar nu.det har funkat hyffsat förut nu inte iaf.
Har du strypt flödet på returen i elementen på övervåningen... ???