Systemtryck som mystiskt ökat?

Skriv svar
Bumler
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 14 dec, 2007 18:14
Ort: Sätila

Systemtryck som mystiskt ökat?

Inlägg av Bumler »

Under några dagar höjde jag från 55-75°C till 60-85°C i temp på pannan (starttemp-stopptemp) och från ca 35°C till 40°C ut i radiatorslingan.
Jag fick då ett för högt tryck så säkerhetsventilen löste ut varvid jag sänkte igen.
Problemet är nu att trycket ligger kvar på samma nivåer och säkerhetsventilen vill droppa vatten när pannan börjar närma sig temp.
Hur kan det bli så? Jag har luftat radiatorslingan och vid pannan men fick inte ut mer än nåt enstaka litet pysande.
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ju högre värme du har,desto högre tryck får du.Vill du ha 85 grader,så släpp ur lite vatten från pannan tills du får lagom tryck.Det har väl bara fastnat nåt skit i ventilen,så pröva att öppna och stäng några gånger,så slutar det att droppa.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om du kört systemet på så låg temperatur och sedan ökar det så expanderar vattnet mer för varje grad som du ökar, helt naturligt.
Därför får du ett högre tryck. Ett normalt tryck i systemet ska hjälpa till att trycka runt vattnet i systemet samt hjälpa till att ta ned kokpunkten och göra vattnet syrelöst.

Troligtvis så kan det droppa efter ett tag tills nivån i systemet har hittat rätt nivå. Brukar sluta av efter ett tag. Annars så kanske det är fel på ventilen om du har otur.
Bumler
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 14 dec, 2007 18:14
Ort: Sätila

Inlägg av Bumler »

Jag är med på tryckökningen när jag höjer temperaturen men jag förstår inte varför jag har samma tryck även efter att jag sänkt temperaturen igen? Rimligtvis borde ju trycket minska.
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Har du kollat trycket i blåsan?
Brukar sitta ett lock på undersidan och under detta så har du en luftventil.
Bumler
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 14 dec, 2007 18:14
Ort: Sätila

Inlägg av Bumler »

Det har jag iofs inte kollat men expansionskärlet satte jag in enligt konstens alla regler för ett par månader sedan.
Har blåsan gett sig borde trycket sjunkit så länge jag inte fyller på vatten.
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du mätare på pannan också?Visar den också högt tryck?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Bumler
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 14 dec, 2007 18:14
Ort: Sätila

Inlägg av Bumler »

Det finns en sån där som visar temp och tryck i meter vattenpelare. Den är bottnad >15mvp. Det har varit så sedan jag bytte och justerade in det nya exp.kärlet.
Med kallt system visade den ca 5-6mvp vilket kan stämma bra med höjden till översta radiatorn.
Hur kan förresten denna och tryckmätaren vid expansionskärlet visa olika?
--
CTC 265B från 1972 med ULMA 2000 i oljedelen. CBJ RS sköter regleringen.
1,5planshus på 104 kvadratmeter från 1935.
Skriv svar