Styra cirkpump med CBJ?
-
- Pannrumshärskare!
Styra cirkpump med CBJ?
Är det någon som styr av och på slag av cirk pump med shuntstyrningen?
Min tanke var att ha någon form av brytare som stänger av strömmen till cirk pumpen då shunten är stängd.
Pumpen drar ju lite ström
Vad tror ni om det?
Min tanke var att ha någon form av brytare som stänger av strömmen till cirk pumpen då shunten är stängd.
Pumpen drar ju lite ström
Vad tror ni om det?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Hej Andreas
Vist är det gångbart att styra cirkulationspumpen med chunten stängda läge.
Gammal teknik att styra cirkulationspumpen med rumstermostaten
för jämn värme inomhus, bara hålla koll på långa stillestånd, då pumpen kan fastna i stillastående läge.
Går att förebygga med ett tidur som ser till att den snurrar någon gång
i månaden eller offtare.
Mvh
Ruben
Vist är det gångbart att styra cirkulationspumpen med chunten stängda läge.
Gammal teknik att styra cirkulationspumpen med rumstermostaten
för jämn värme inomhus, bara hålla koll på långa stillestånd, då pumpen kan fastna i stillastående läge.
Går att förebygga med ett tidur som ser till att den snurrar någon gång
i månaden eller offtare.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Jag har varit inne på det, då min c-pump drar 140W på läge 1 (vad den drar i läge 3 skall vi inte tala om....). Men har inte kommit till skott ännu.
Har för mig att Snillet här på forumet har en egenkonstruerad lösning där armen på CBJ:n trycker på en brytare när den når bottenläget (eller något i den stilen).
Har för mig att Snillet här på forumet har en egenkonstruerad lösning där armen på CBJ:n trycker på en brytare när den når bottenläget (eller något i den stilen).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!
Har själv haft den lösningen i tanken men ej hittat någon microbrytare med lämpligt skydd på/över anslutningspunkterna. Det är trots allt 230 V som skall kopplas in där......
Man kanske skulle bygga in den i någon typ av inkapsling och montera en pinne/stång på armen till brytaren och låta den "titta ut" ur kapslingen och påverkas av armen från CBJ:n.
Man kanske skulle bygga in den i någon typ av inkapsling och montera en pinne/stång på armen till brytaren och låta den "titta ut" ur kapslingen och påverkas av armen från CBJ:n.
Moderator
-
- Pannrumshärskare!
Clas har ju microbrytare och lådor att montera i.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=59043572
Se den till höger.
Man kanske kan motera den i en vanlig kulodosa.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=59013712
Göra ett litet hål så att man kan sticka ut stiftet på mickrobrytaren
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=59043572
Se den till höger.
Man kanske kan motera den i en vanlig kulodosa.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=59013712
Göra ett litet hål så att man kan sticka ut stiftet på mickrobrytaren
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumshärskare!
Kolla här Roli
http://www.expressel.se/group.htm?categ ... &Pagenum=1
Längst ner på sidan.
Vore ju perfekt för ändamålet
http://www.expressel.se/group.htm?categ ... &Pagenum=1
Längst ner på sidan.
Vore ju perfekt för ändamålet
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Den var ju ett alternativ. Får se om jag hinner göra något av detta, enligt frugan så tillbringar jag lite för mycket tid i pannrummet. Hon tycker att det finns lite annat i hemmet som jag skall fixa/montera/göra innan jag får "leka i pannrummet" som hon uttryckte det. Det fungerar ju i pannrummet, varför skall du då dit och greja

Moderator
-
- Pannrumshärskare!
Ja det är samma sak här.Roli skrev:Den var ju ett alternativ. Får se om jag hinner göra något av detta, enligt frugan så tillbringar jag lite för mycket tid i pannrummet. Hon tycker att det finns lite annat i hemmet som jag skall fixa/montera/göra innan jag får "leka i pannrummet" som hon uttryckte det. Det fungerar ju i pannrummet, varför skall du då dit och greja![]()
VAD HAR DU NU BESTÄLLT
VARFÖR SKALL DU HA EN TILL TERMOMETER/ELMÄTARE?

Blir ett framtida projekt
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Har samma problem här hemma
Inte ens igår när jag smet till pannrummet under Cityakuten gick det obemärkt förbi.....

Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Jag har en microbrytare med lång arm där armen tar i ena muttern som man drar åt runt shuntaxeln. Funkar kanon.
Den blir lite "virrig" varje gång den startar upp, tar ju en stund innan framledningstempen stabiliserar sig efter att det stått still i ledningarna. CBJ:n vet ju inte om att det stått still......
Lovade fota det där en annan gång, skall försöka komma till skott nu.
Den blir lite "virrig" varje gång den startar upp, tar ju en stund innan framledningstempen stabiliserar sig efter att det stått still i ledningarna. CBJ:n vet ju inte om att det stått still......
Lovade fota det där en annan gång, skall försöka komma till skott nu.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.