Problem med extern skruven Janfire flex-a men vad?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
killejkpg
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 20:46

Problem med extern skruven Janfire flex-a men vad?

Inlägg av killejkpg »

Då är man där igen Fattar inte att Janfires brännaren alltid ska krångla.
Inatt så stannade mina föräldrars janfire flex-a brännare och jag fick fel kod EXT- alltså är det något fel på extern skruven men vad?

startar om brännaren och den går igång som vanligt och matar fram som den brukar, men efter ca 15 min så blinkar det EXT- och den stannar.
alltså den matar fram pellets till internförådet kanske 2 gånger för att på tredje varna med fel koden EXT-
pappa har sagt att extern skruven har vart "varm" ibland när han känt på den.
har test kört skruven kanske 10 min utan några problem och inte heller känt någon värme från motorn.
har inte gjort någon ändring av plasering eller något sånt på skruven.

Till min stora fråga VAD är det för fel??

är så arg nu det är alltid fel på den brännaren har sån lust att bara slå sönder den nu.
har 2 st ecotec och en pellx brännare i mina ägor och det är aldrig några fel på dem.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Står det inte något i instruktionerna vad det är för villkor som ger den felkoden ?

Brännaren lär ju inte veta om det är något fel på skruven så frågan är ju exakt vad som triggar det felet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Då jag inte har helt samma detaljkunnande om Flex-A som jag har i NH'n tillåter jag mig en gissning:
Om det går för lång tid från det att pelletssensorn begär mer pellets till den "blir nöjd" larmar den för externskruv.

Det kan alltså vara så enkelt att pelletssensorn ska justeras till rätt känslighet alternativt att den har lossnat/sitter fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
killejkpg
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 20:46

Inlägg av killejkpg »

okej

vilken är pellets sensorn?
den gula givaren på internförådet?
har blåst rent den givaren igår ocn ingen förendring
har sett att den fungerar som den ska då givaren har en liten lampa som släcks och täns när det behöver pellets.
kommer inte ihåg ordningen på det.
iallafall så har jag sett att det inte matar fram när intern förrådets givare indikerar att det inte finns pellets vet inte om det ska vara fördröjning på den.

tips på vad jag kan göra?
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Om det tar för lång tid att fylla brännaren så kommer den koden
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Funktionen av den sensor kopierades i sin tid till NH'n och den var som följer:
* Om sensorn lyste var allt ok.
* Om sensorn INTE lyste startade en timer.
* Om timern gick i 2 minuter startade externskruven.
* Om externskruven gick OCH pelletssensorn "blev nöjd" efterkörte skruven 3 sekunder.
* Om externskruven gick i 2 minuter utan att sensorn blev "nöjd" larmades det.

Och sensorn är helt korrekt den gula på internförrådet.

Om du får en chans tycker jag att du ska kolla och se om du kan ta tid (på ett ungefär), det skulle ta bort tveksamheter.

Sensorn kan behövas att justeras om känsligheten har sjunkit en aning, för att justera den behöver man en smal skruvmejsel och sedan dra ut den lilla gummipropp som finns i bakkanten av sensorn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
killejkpg
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 20:46

Inlägg av killejkpg »

har idag Tisdag plockat bort min brännare och skruv och gjort ren den väldigt nogrant.
fick ta på nr till en duktig instellatör och prata lite med honom.
efter lite tester kom vi fram till att motorn till extern skruven är utsliten
så jag fick låna en av honom för att testa och hittils har det gått utan några problem (än så länge)

en annan fråga när jag ändå är i farten
har en gamla styrboxen som har fyrkantiga blåa knappar
ska jag uppgradera eller har det ingen betydelse??
PÄR
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 19:10
Ort: Hestra

Inlägg av PÄR »

OK mitt första inlägg.

Två arbetskamrater till mig med varsin Flex-a, har haft exakt samma problem som du.
I båda fallen var det kondensatorn till motorn som inte hade full effekt.
Hoppas ditt problem är samma.(Mycket billigare med kondensatorn än hela motorn).
Ctc265b 1971+Janfire NH 2006
Reidar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 okt, 2007 20:39
Ort: Hägersten

Dålig kondensator?

Inlägg av Reidar »

Ett symptom på dålig kondensator är att motorn har svårt att dra igång skruven. Motorn kan stå och "brumma" ett tag innan skruven går igång, eller också - om skruven inte orkar igång - bryter brännaren med den indikation du beskriver.
Jag tror att det är ett bra förslag att börja med att byta kondensatorn. Om du har en på 5 mF kan du eventuellt ta ett nummer större på 8 mF.
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

justera nivågivaren för pelletsen på brännaren och lägg en pellet uppepå givaren när du gör det, håll finret några milimeter utanför (2-3) och för den närmre för att se om det bryter.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

Inlägg av C.M.R. »

Kondensatorn är för klen. ska vara på 14 uF för att orka dra igång motorn, annars brummar den bara och blir varm tills tidrelät slår av den efter 3min och då lyser ext-mot laman rött.
Prova med att ta bort pellets ur nedfallsröret i brännaren så att nivågivaren är fri. tryck sedan på ext.mot, om motorn inte går igång är det kondensatorn och inget annat, Finns på denna länk:

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

PS.kolla äve längst upp mot skruvhuvudet, kan även kunna becka ihop sig pellets där och bromsa.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Skriv svar