Pellets kontra el i CTC Total?

Skriv svar
andreas123
Prima virke

Pellets kontra el i CTC Total?

Inlägg av andreas123 »

Som jag har förstått det har CTC Total kort rökväg vilket ger sämre verkningsgrad. Sparar man något med att elda pellets i den jämfört med att köra endast elpatron (vilket borde ha högre verkningsgrad). Är det någon som har några siffror från verkligheten?
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Hej Andreas. jag kör en ecotec A-4 mot en CTC-Total -85:a likadan som du har och det fungerar bra man måste ha helt stängt spjäll o baffel i, helst förlänga eller bromsa rökgaserna o vilket inte är så märkvärdigt att åstakomma.om det drar mindre energi? ja det gör det! men hur mycket det gör i pengar beror ju på hur värme energikrävande huset är har man ett låg förbrukning så blir ju besparingen mindre, i mitt fall har jag halverat elförbrukningen på värmesidan (bruttoeffekt) menå andra sidan drar huset ej så jättemycket energi men jag har noterat att jag ändå tjänar på att elda med pellets även fast pannan inte har bästa verkningsgrad just nu, vilket som ovan sagt går bra att modifiera om man ej vill byta panna,då tjänar man naturligtvis ännumer jag har just nu inga direkta siffror att ge, men klart är att även i detta fall blir det förtjänst.kan kanke återkomma med lite beräkning när jag får tid över om du vill ?!
(allt beror ju ochså på pelletspris mot totala elpriset/kw som du vet)
att köra pellets på sommare är tydligen omdiskutabelt men där aär min uppfattning att köra el..
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

Lite siffror skulle vara jätteintressant om du orkar och har tid. Min årsförbrukning av el (ej inkl. hushållsel) ligger idag runt 25 MWh så det borde finnas pengar att tjäna där.

Har du fått något problem med för högt mottryck om du har spjället stängt? Hur tycker du att A4:an fungerar mot CTC Total? Skulle du rekommenderar du den?

Använder du idag alltså både olje- och vedeldningsbaffeln samt extra baffel? Har du något tips om hur den senare kan se ut?

Mvh Andreas
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har ju en CTC total och om jag minns rätt så är spjället mest stängt i tredje hacket ..och om man drar ut spjället helt så blir den mer öppen ..det kan man se uppifrån ..kolla om det är lika för er ..och att förlänga rökvägen i en total är lätt ..håller på att testa en idé just nu ..återkommer igen om det funkar
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Jg har ej märkt något mottryck men jag vet inte om/hur mycket skorstensarean mm inverkar på detta,A-4:an fungerar utmärkt i mitt fall
Rekommendera: ja varför inte?! som sagt funkar m-bra,men det gör säkert en del andra ochså, sen är det ju fågan om hur bra service och välvilja tillverkaren Shalins visar sig ha,det visar sig väl framledes,en tanke att beakta vid ev köp!
Jag använder just nu bara baffeln som sitter högst upp ,har bara den, samt med en egentillverkad plåt liggande uppepå ,utdragen mot ved inkastet med ca 2cm glipa o vinklad ner (8cm) i riktning mot botten för att bromsa r-gaserna bara ett 1:a prov än så länge det är en enkel grej men sänkte r-gastempen ca 50gr.skall exprimentera lite i vårdagarna,för verkningsgraden går att få bättre och riktigt bra, det är nog ingen tvekan om det.Din förbukning låter ju väl hög om du inte har ett tämligen stort hus,övertygad att det finns en hel del att spara där.
Notti:imin total är spjället fullt öppet när reglaget/stången är inskjuten fullt
men fullt utdraget stänger spjället dock ej fullt.
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar