Fick min CTC ecoflex installerad för drygt en månad sedan, och den har fungerat utan problem sedan dess. Häromdan började jag dock fundera över varför rökgastemperaturen var så låg. Den kom knappt upp i 90º jämfört med kanske 150º efter installationen. Och att justera spjället verkade inte göra mycket för att höja temperaturen.
Problemet visade sig vara sot; Asklådan var mer än halvfull, kanalerna duktigt sotiga och vid spjället var det tjockt. Inte konstigt att det inte hjälpte att försöka justera det alltså. Inte för att jag har något att jämföra med, men jag kan inte tänka mig att det är meningen att det skall bli så sotigt så fort. Dessutom borde jag ha anat oråd då inpektionsglaset sotade igen så fort...
Har nu gjort sotat efter bästa förmåga och rattat tillbaka spjället till ca 6mm öppning. Rökgastempen är nu tillbaka till vad den var tidigare.
Jag antar att anledningen till att det sotar så mycket är att brännaren går för fet, dvs för mycket bränsle i förhållande till luft vilket ger ofullständig förbränning. För att bättra på det förhållandet så ställde jag upp fläkten ett par steg, och sänkte matningen ett par steg. Är det rätt tänkt, eller är jag ute och cyklar?
Naturligtvis borde en rökgasanalys göras, men då pelletsen jag har hemma räcker kanske 6 veckor till verkar det inte vara någon större mening att få det gjort nu. Det borde ju gå att justera in brännaren "på känn" och få ett resultat som inte är helt uppåt väggarna. Jag tror jag börjar med att justera tills inspektionsglaset inte sotar igen.

Kåken är en enplanare + källare om 74+74m2, och förbrukningen har hittills snittat på kanske 1,2 säck/dag. Tyvärr har jag inget att relatera till, så det är svårt för mig att avgöra om förbrukningen skulla vara normal eller ej. Pelletsen köpte jag från Nima pellets. Blir inte därifrån nästa gång...