Ojämn pelletsmatning
Ojämn pelletsmatning
Hej,
Jaq har problem med matningen. Ibland kommer en stor dos och ibland en liten. Ibland kommer inte en enda på tre cykler. Skruven gör ett halvt varv på hel och ett tredjedels på halv effekt. Vid uppstart på heleffekt så kommer knapt någon pellets under de mycket korta matningarna under uppstarten. Jag har en grå KMPskruv som sitter i ett MAFA miniförråd. Från den blå plast stosen på förrådet upp till underkant på den 4kantiga flänsen högst upp på skruven har jag 152 cm. Är det rätt mått? När installatören först satte i skruven kom inte någon pellets alls och då sänkte jag in skruven 4 cm till. Skruven lutar 43 gr. Pelletsen är från Neova.
Tacksam för tips om vad som är fel.
Per
Jaq har problem med matningen. Ibland kommer en stor dos och ibland en liten. Ibland kommer inte en enda på tre cykler. Skruven gör ett halvt varv på hel och ett tredjedels på halv effekt. Vid uppstart på heleffekt så kommer knapt någon pellets under de mycket korta matningarna under uppstarten. Jag har en grå KMPskruv som sitter i ett MAFA miniförråd. Från den blå plast stosen på förrådet upp till underkant på den 4kantiga flänsen högst upp på skruven har jag 152 cm. Är det rätt mått? När installatören först satte i skruven kom inte någon pellets alls och då sänkte jag in skruven 4 cm till. Skruven lutar 43 gr. Pelletsen är från Neova.
Tacksam för tips om vad som är fel.
Per
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Om möjlighet finns, så sänk skruven ner till 40grader. Men se till så att slangen mellan skruv och brännare inte blir för kort. Om du har ett MAFA veckoförråd, så ser du ju också i det långa styrröret upp ifrån förrådet om skruven ligger upp emot överkanten eller om det ligger centrerat i röret.
Se också till så att du inte får några böjar på slangen då detta kan leda till stockning och stopp.
Om man ska gå ännu längre så titta på skruven så att alla stoppskruvar är ordentligt fastskruvade så att inte skruvaxeln slirar i motorfästet.
Som jag beskrivit för dig i en tidigare tråd så får du också en ojämn matning på lågeffekten då skruven duttar endast ett kvarts varv.
Du har en jämnare bränsletillförsel om skruven snurrar 30minuter.
Det har med stigningen på skruven att göra.
Se också till så att du inte får några böjar på slangen då detta kan leda till stockning och stopp.
Om man ska gå ännu längre så titta på skruven så att alla stoppskruvar är ordentligt fastskruvade så att inte skruvaxeln slirar i motorfästet.
Som jag beskrivit för dig i en tidigare tråd så får du också en ojämn matning på lågeffekten då skruven duttar endast ett kvarts varv.
Du har en jämnare bränsletillförsel om skruven snurrar 30minuter.
Det har med stigningen på skruven att göra.
Ojämn pelletsmatning
Ditt problem med ojämn matning ligger inte i skruvens lutning.
Lutningen skall inte vara mer än nödvändigt, dock kan en liten lutning 30 gr göra att skruven går tungt med risk för att skruven "backar" vid varje stopp. Lutning på 50 upp till 60 gr funkar, dock påverkas matningsmängden per varv vid ökad lutning.
Felet ligger i förrådets bottendel. Det är viktigt att skruven slutar rätt i förrådets botten. Vid rätt monterad bottendel skall skruven sticka ner 45 cm och då sluta 2-3 cm från botten på bottenlocket. Skruven får inte trycka på bottenlocket ( lås detta med 2 påtskruv ). Sätt en slangklammer iträdd i en bit vattenslang runt röret som stopp mot förrådsröret. Det är även viktigt att skruvens öppning är vinkelrätt mot förrådets botten. Om man har mindre vinkel än 45 gr och har justerat vinkeln genom att vrida bottendelen måste man vrida skruven eller skära om vinkel på rörets botten. Om skruven sluter för högt upp bildas lätt en luftficka i kröken som gör att skruven fyller ojämt. Likaså valvar pelletsen i kröken om inte skruvens öppning är vinkelrät mot förrådets bottenöppning. Töm förrådet och kontrollera ovanstående. Fyll i bara lite pellets ovanför förrådsbotten och kontrollera att pelletsen sjunker jämt när skruven arbetar.
Lutningen skall inte vara mer än nödvändigt, dock kan en liten lutning 30 gr göra att skruven går tungt med risk för att skruven "backar" vid varje stopp. Lutning på 50 upp till 60 gr funkar, dock påverkas matningsmängden per varv vid ökad lutning.
Felet ligger i förrådets bottendel. Det är viktigt att skruven slutar rätt i förrådets botten. Vid rätt monterad bottendel skall skruven sticka ner 45 cm och då sluta 2-3 cm från botten på bottenlocket. Skruven får inte trycka på bottenlocket ( lås detta med 2 påtskruv ). Sätt en slangklammer iträdd i en bit vattenslang runt röret som stopp mot förrådsröret. Det är även viktigt att skruvens öppning är vinkelrätt mot förrådets botten. Om man har mindre vinkel än 45 gr och har justerat vinkeln genom att vrida bottendelen måste man vrida skruven eller skära om vinkel på rörets botten. Om skruven sluter för högt upp bildas lätt en luftficka i kröken som gör att skruven fyller ojämt. Likaså valvar pelletsen i kröken om inte skruvens öppning är vinkelrät mot förrådets bottenöppning. Töm förrådet och kontrollera ovanstående. Fyll i bara lite pellets ovanför förrådsbotten och kontrollera att pelletsen sjunker jämt när skruven arbetar.
Re: Ojämn pelletsmatning
Enligt min erfarenhet och många år inom branschen så får du lätt luftfickor om du lutar skruven mer än 45 grader. Som just skapar ojämn matning.kurre_44 skrev:Ditt problem med ojämn matning ligger inte i skruvens lutning.
Lutningen skall inte vara mer än nödvändigt, dock kan en liten lutning 30 gr göra att skruven går tungt med risk för att skruven "backar" vid varje stopp. Lutning på 50 upp till 60 gr funkar, dock påverkas matningsmängden per varv vid ökad lutning .

Hej,
Enligt installatören ska skruven skjutas ner så långt det går i ett mafa mini och sedan dra upp den 10 cm. Detta fick jag bekräftat av Johan på KMP som också mätte en likadan skruv (KMP) och då blev måttet från den blå plastmuffen till underkant på den 4kantiga toppplattan som man hänger skruven i, 153,7 cm. Så jag ändrade till detta mått samt sänkte vinkeln så mycket det gick med den kedja som jag fått och det blev 41 gr. Matningen har blivit märkbart jämnare.
Johan på driftsupporten hade dock inte en susning om vilka inställningar som man bör ha trots att han sade att han hade en PX21 hemma. Lamda och sånt , glöm det. Det är lite irriterande att ett par grader åt fel håll på luft potentiometern kan kosta mig en pall extra pellets under en säsong.
Helfart är bara att glömma om man vill ha ekonomi verkar det som. Jag har kommit fram till följande. Vid helfart värmer jag 200 liter 20 gr på 30 minuter vilket motsvarar ca:11,3 kW och det behövs 45 skruvvarv med pellets.
Vid halvfart värmer jag samma på 36 min med 38 varv på skruven. Det ger 10,3 kW.Huset drar 4 kW som ingår i detta värde.
Uppmätt snittverkningsgrad vid hel/halv är 86,5/91,5
Vid halv fart spar jag alltså 15% pellets vilket för mig motsvarar nära en pall per säsong.
En dåligt trimmad brännare som enbart går på helfart kan förbruka uppåt två pallar extra pellets jämfört med en rätt trimmad på halvfart.
Vad tror ni om mina slutsatser?
Karla, du som har koll på Lamdavärdet. Hur mycket diffar det upp och ned under drift och hur lågt låter du det tillfälligt sjunka?
Tanten säger att jag har bosatt mig i pannrummet och det är klart att polarn som valde värmepump han sitter och kollar på film med en bärs i näven och 6000 Kwh ink hushållsel sedan 1/7. Vi hade samma olje förbrukning innan vi bytte. Förhoppningsvis drivs pumparna här av vindel från alla snurror på ön.
Tack för alla tips.
Per
Enligt installatören ska skruven skjutas ner så långt det går i ett mafa mini och sedan dra upp den 10 cm. Detta fick jag bekräftat av Johan på KMP som också mätte en likadan skruv (KMP) och då blev måttet från den blå plastmuffen till underkant på den 4kantiga toppplattan som man hänger skruven i, 153,7 cm. Så jag ändrade till detta mått samt sänkte vinkeln så mycket det gick med den kedja som jag fått och det blev 41 gr. Matningen har blivit märkbart jämnare.
Johan på driftsupporten hade dock inte en susning om vilka inställningar som man bör ha trots att han sade att han hade en PX21 hemma. Lamda och sånt , glöm det. Det är lite irriterande att ett par grader åt fel håll på luft potentiometern kan kosta mig en pall extra pellets under en säsong.
Helfart är bara att glömma om man vill ha ekonomi verkar det som. Jag har kommit fram till följande. Vid helfart värmer jag 200 liter 20 gr på 30 minuter vilket motsvarar ca:11,3 kW och det behövs 45 skruvvarv med pellets.
Vid halvfart värmer jag samma på 36 min med 38 varv på skruven. Det ger 10,3 kW.Huset drar 4 kW som ingår i detta värde.
Uppmätt snittverkningsgrad vid hel/halv är 86,5/91,5
Vid halv fart spar jag alltså 15% pellets vilket för mig motsvarar nära en pall per säsong.
En dåligt trimmad brännare som enbart går på helfart kan förbruka uppåt två pallar extra pellets jämfört med en rätt trimmad på halvfart.
Vad tror ni om mina slutsatser?
Karla, du som har koll på Lamdavärdet. Hur mycket diffar det upp och ned under drift och hur lågt låter du det tillfälligt sjunka?
Tanten säger att jag har bosatt mig i pannrummet och det är klart att polarn som valde värmepump han sitter och kollar på film med en bärs i näven och 6000 Kwh ink hushållsel sedan 1/7. Vi hade samma olje förbrukning innan vi bytte. Förhoppningsvis drivs pumparna här av vindel från alla snurror på ön.
Tack för alla tips.
Per
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Hej!
Du har kommit en bit på väg ser jag. Du kan nog lungt gå upp och lägga dig i soffan och gulla med tanten du också.
Lamda värdet låter jag min gå till 1,65 samt vandra upp till ca max 1,78.
Gjorde för skoj skull en mätning igår:
RTMP: 175,1 grader
O2: 9.1%
CO: 16 ppm
CO2: 11.5%
Verkningsgrad: 89,9%
Drag: -0,13 hPa
qA: 10,1%
Lamda: 1,76
ITMP: 18,5 grader
UCO: 27 ppm
PannTMP: 78 grader
Som jag skrev till dig förut så beror det på hur många kW du kör brännaren på, om du endast kör på ett effektläge för att få en jämn förbränning samt en bra verkningsgrad.
Jag vet av egen erfarenhet att man också får en bättre förbrukning med lågfarten med i cykeln, men då kan också värdena på förbränningen gå lite upp och ned på grund av sämre matning med skruven. Sedan beror det på hur mycket i kW man går ner till. Har du som exempel 45min på skruvmatningen i högfart (gradering) och 30 på lågfart så har du också en jämnare matning, som leder till att det ej uteblir pellets vid fram- matningen. Det är när man försöker att få skruven att mata jämt vid kort gång som du får varannan bränsle och varannan tomme.
Det är huvudsak att det fungerar hos dig och att du är nöjd.
Bara att höra av sig om du vill ha mer hjälp.
Lycka till!
Du har kommit en bit på väg ser jag. Du kan nog lungt gå upp och lägga dig i soffan och gulla med tanten du också.
Lamda värdet låter jag min gå till 1,65 samt vandra upp till ca max 1,78.
Gjorde för skoj skull en mätning igår:
RTMP: 175,1 grader
O2: 9.1%
CO: 16 ppm
CO2: 11.5%
Verkningsgrad: 89,9%
Drag: -0,13 hPa
qA: 10,1%
Lamda: 1,76
ITMP: 18,5 grader
UCO: 27 ppm
PannTMP: 78 grader
Som jag skrev till dig förut så beror det på hur många kW du kör brännaren på, om du endast kör på ett effektläge för att få en jämn förbränning samt en bra verkningsgrad.
Jag vet av egen erfarenhet att man också får en bättre förbrukning med lågfarten med i cykeln, men då kan också värdena på förbränningen gå lite upp och ned på grund av sämre matning med skruven. Sedan beror det på hur mycket i kW man går ner till. Har du som exempel 45min på skruvmatningen i högfart (gradering) och 30 på lågfart så har du också en jämnare matning, som leder till att det ej uteblir pellets vid fram- matningen. Det är när man försöker att få skruven att mata jämt vid kort gång som du får varannan bränsle och varannan tomme.
Det är huvudsak att det fungerar hos dig och att du är nöjd.
Bara att höra av sig om du vill ha mer hjälp.
Lycka till!
Re: Ojämn pelletsmatning
Jag hade i början ojämn matning precis som du beskriver. Jag håller med kurre_44 att det kan vara problem om skruven backar tillbaka.kurre_44 skrev:Ditt problem med ojämn matning ligger inte i skruvens lutning.
Lutningen skall inte vara mer än nödvändigt, dock kan en liten lutning 30 gr göra att skruven går tungt med risk för att skruven "backar" vid varje stopp.
När min skruv stannade efter en matning och trycket från motorn avtog fick fjäderkraften i skruven den ibland att vrida sig tillbaka. Den backade ganska mycket vilket gjorde att den "missade" en del vridning. Det blir märkbart då skruven inte vrider sig så mycket vid varje matning.
Jag löste problemet genom att dra en lagom stor bult genom hålet för skruvrörets styrpinne för att fixera motorns platta mot ena hålkanten.
Nu har jag en gammal skruv och vet inte om de nyare är konstruerade på ett annat sätt så jag hoppas ni förstår hur jag menar.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Hej!
Jag själv har upptäckt på skruvar i vissa förråd att den kan gå väldigt tungt på grund av att man har kört bulkpellets en längre tid utan att göra rent skruv och mellanförråd från spån ca en gång per år, och då har också skruven haft en för brant lutning (mer än 45grader).
I ett MAFA veckoförråd får du lutningen rätt på skruven, samt så följer man deras råd på hur du placerar skruven ifrån botten så har du inga problem.
Om du har en skruv tillhörande brännaren på ca 1,5- 1,7 M som går tungt och vill vrida sig tillbaka så kanske det är ide att kolla igenom denna och se om du inte har fått slitage på någon av delarna i skruven.
Längre skruvar som från 3- 12 M vet jag att man har stora problem med, men dom har man oftast böjar med som kan ställa till problem.
Har varit med och monterat två 5-6 M raka flexskruvar utan böj ifrån EcoTec och dom har gått utan problem och smällar i över 5-6 år ifrån stora bulkförråd på 8 kubik.
Kör själv med Norsk Pellets som är stenhård, har också relativt mycket spån då jag kör bulk, har inte några problem med min skruv på 1,55 M till brännaren, och inte den på 2,5M från bulkförrådet som matar ut till vakuumsystemet.
Har ni egna byggda förråd? Har ni kanske ett högt tryck på skruven ifrån botten på era förråd?
Jag själv har upptäckt på skruvar i vissa förråd att den kan gå väldigt tungt på grund av att man har kört bulkpellets en längre tid utan att göra rent skruv och mellanförråd från spån ca en gång per år, och då har också skruven haft en för brant lutning (mer än 45grader).
I ett MAFA veckoförråd får du lutningen rätt på skruven, samt så följer man deras råd på hur du placerar skruven ifrån botten så har du inga problem.
Om du har en skruv tillhörande brännaren på ca 1,5- 1,7 M som går tungt och vill vrida sig tillbaka så kanske det är ide att kolla igenom denna och se om du inte har fått slitage på någon av delarna i skruven.
Längre skruvar som från 3- 12 M vet jag att man har stora problem med, men dom har man oftast böjar med som kan ställa till problem.
Har varit med och monterat två 5-6 M raka flexskruvar utan böj ifrån EcoTec och dom har gått utan problem och smällar i över 5-6 år ifrån stora bulkförråd på 8 kubik.
Kör själv med Norsk Pellets som är stenhård, har också relativt mycket spån då jag kör bulk, har inte några problem med min skruv på 1,55 M till brännaren, och inte den på 2,5M från bulkförrådet som matar ut till vakuumsystemet.
Har ni egna byggda förråd? Har ni kanske ett högt tryck på skruven ifrån botten på era förråd?
SKRUVPROBLEM
Om skruven backar och skruven är gammal beror det ofta på att växellådan börjar bli sliten. Det enda rätta är att byta motor.
Går skruven allmänt tungt kan det hjälpa att montera ett 30 cm långt innerrör i botten på skruvfjädern. Detta minskar kapaciteten på skruven och den går följaktligen lättare. Röret MÅSTE ha rätt diameter (fylla hela fjäderhålet) samt punktsvetsas noga så att inga svetspunkter kan bromsa pelletsen.
Beträffande tidigare sunpunkter ang. skruvens läge i botten på förrådet har jag säkert monterat 100-150 skruvar KMP/Pell/X - Mafa mini. Alla deras plåtskruvar har en stor diameter i förhållande till spiralen och fungerar utmärkt. Ett problem är emellertid att om det inte är rätt pelletstryck på rörers övre snedfasning. När fjädern matar upp pellers mot röret ökar motståndet p.g.a att skruven är fylld, om det är för dåligt med pellets vid skruvens överkant kommer pelletsen att tryckas i sidled ur skruven och ligger och snurrar runt utan att följa med upp i röret.
Lyfter man upp skruven 10 cm från botten ( som KMP rek. ( säkert med rek. från Mafa ) kommer inte skruvens övre del att ligga med pelletstryck rakt upp genom förrådet. Pellets egen rasvinkel är ca 45 gr. och det är då det kan bildas ett utrumme i krökens övre del som kan ojämt eller inget tryck. Jag vidhåller därför med stor erfarenhet att skruven skall sitta så långt ner i botten på röret som möjligt. Om förrådet är tomt skall man kunna se början av den hela delen av skruven genom det fyrkantiga hålet i förrådet. Lutning på skruven 45 gr är visserligen optimat men inte av så stor vikt. Jag har sett anläggningar där det sitter en skruv nästan rakt upp i en tunna och det funkar hjälpligt det också. Då måste skruven kanske gå 2 varv per matning istället för normalt 1/2 varv. Funktionen på brännaren blir inte sämre om det är liten kapacitet på skruven bara den inte behöver gå kontunerligt.
Går skruven allmänt tungt kan det hjälpa att montera ett 30 cm långt innerrör i botten på skruvfjädern. Detta minskar kapaciteten på skruven och den går följaktligen lättare. Röret MÅSTE ha rätt diameter (fylla hela fjäderhålet) samt punktsvetsas noga så att inga svetspunkter kan bromsa pelletsen.
Beträffande tidigare sunpunkter ang. skruvens läge i botten på förrådet har jag säkert monterat 100-150 skruvar KMP/Pell/X - Mafa mini. Alla deras plåtskruvar har en stor diameter i förhållande till spiralen och fungerar utmärkt. Ett problem är emellertid att om det inte är rätt pelletstryck på rörers övre snedfasning. När fjädern matar upp pellers mot röret ökar motståndet p.g.a att skruven är fylld, om det är för dåligt med pellets vid skruvens överkant kommer pelletsen att tryckas i sidled ur skruven och ligger och snurrar runt utan att följa med upp i röret.
Lyfter man upp skruven 10 cm från botten ( som KMP rek. ( säkert med rek. från Mafa ) kommer inte skruvens övre del att ligga med pelletstryck rakt upp genom förrådet. Pellets egen rasvinkel är ca 45 gr. och det är då det kan bildas ett utrumme i krökens övre del som kan ojämt eller inget tryck. Jag vidhåller därför med stor erfarenhet att skruven skall sitta så långt ner i botten på röret som möjligt. Om förrådet är tomt skall man kunna se början av den hela delen av skruven genom det fyrkantiga hålet i förrådet. Lutning på skruven 45 gr är visserligen optimat men inte av så stor vikt. Jag har sett anläggningar där det sitter en skruv nästan rakt upp i en tunna och det funkar hjälpligt det också. Då måste skruven kanske gå 2 varv per matning istället för normalt 1/2 varv. Funktionen på brännaren blir inte sämre om det är liten kapacitet på skruven bara den inte behöver gå kontunerligt.
Hej Kurre,
När förrådet är tomt i morgon ska jag testa ditt sätt att montera skruven för att jämföra för det kan ännu bli lite bättre tycker jag. Det känns ju logiskt att skruven borde sitta så långt in som det går.
Jag återkommer!
När förrådet är tomt i morgon ska jag testa ditt sätt att montera skruven för att jämföra för det kan ännu bli lite bättre tycker jag. Det känns ju logiskt att skruven borde sitta så långt in som det går.
Jag återkommer!
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Har också sett där installatören matat ner skruven i botten av förrådet, och till följd efter någon månad så har bottenlocket i förrådet hoppat ur.
Så Gute, håll en liten distans.
Det där med insatsrör i skruven fungerar utmärkt i vissa konstruktioner, men ska inte behövas på en kort standardskruv om den är ihopmonterad på rätt sätt, samt monterad i förrådet med rätt vinklar mm.
Kurre_44 du bör också hålla forumets regler och fylla i din profil.
Du kanske inte har uppmärksammat denna regel.
Så Gute, håll en liten distans.
Det där med insatsrör i skruven fungerar utmärkt i vissa konstruktioner, men ska inte behövas på en kort standardskruv om den är ihopmonterad på rätt sätt, samt monterad i förrådet med rätt vinklar mm.
Kurre_44 du bör också hålla forumets regler och fylla i din profil.
Du kanske inte har uppmärksammat denna regel.
Ja, nu har jag tömt förråd och skruv samt sugit upp spån som låg längst ner. Jag monterade tillbaka skruven med 45 cm instick och det blev då 3 cm distans. Sen silade jag all pellets med tantens durkslag innan den häldes tillbaka. Jag körde skruven i en timme för att matningen skulle stabiliseras.
Vad hände?
Jo skruven levererar mer pellets per varv och matar jämnare än någonsin tidigare så nu är alla mina inställningar åt skogen. Tur att installatören inte kommit förbi och hämtat sitt Testo instrument som han sa.
Jag får sänka matningen för att kunna behålla verkningsgraden över 90 %. Jag kan inte förstå att man anger 92% för denna brännare vid 20 kW. Det måste vara i en annan panna och med λ på 1,2-1,3.
Hur som helst så blir det till att skruva tills det blir bra igen.
Vad hände?
Jo skruven levererar mer pellets per varv och matar jämnare än någonsin tidigare så nu är alla mina inställningar åt skogen. Tur att installatören inte kommit förbi och hämtat sitt Testo instrument som han sa.
Jag får sänka matningen för att kunna behålla verkningsgraden över 90 %. Jag kan inte förstå att man anger 92% för denna brännare vid 20 kW. Det måste vara i en annan panna och med λ på 1,2-1,3.
Hur som helst så blir det till att skruva tills det blir bra igen.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Ojämn pelletsmatning
Som jag tidigare har påpekat är det viktigt att skruven inte står helt i botten. Lås den med en slangklammer som stopp runt röret. Står den i botten kan fjädern gnaga hål på bottenlocket. Skruva även fast bottenlocket med 2-3 plåtskruv så att det inte trycks ur. Korta plåtskruv genom blå plasten.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.