Tips på tempratur-registrering

Earbay
Prima virke

Tips på tempratur-registrering

Inlägg av Earbay »

Hej!

Igår när jag kom hem från jobbet och hade hämtat upp dottern hos mormor hände nått som jag vill kunna förhindra. Jag lovade dottern att hon skulle få bada i badkar när vi kom hem och hon såg verkligen fram emot det, hon älskar att bada.

Vi kom hem och gick till badrummet, jag skruvade på kranen men det kom bara kallvatten så hon kunde inte bada. Gråt och tandagnissla såklart och pappa förklarade att förmodligen har pelletsbrännaren lagt av (min dotter på 1 år och 9 månader hade lite svårt att förstå). Hon fick bada fötterna i 3cm kallt vatten istället och då blev det lite bättre.

När jag lagt dottern gick jag ner i pannrummet och brännaren stod still, "Överhettning". Detta är andra gången brännaren har stannat när jag inte var hemma (förra gången var det askskrapningen och det var bara tur att pappa gick in för att kolla att allt stod rätt till i huset).

Panntempraturen stod på 20 grader igår och 12 förra gången det hände.

För att detta inte ska upprepas och systemet ska frysa och bli till vattenskada så skulle jag vilja kunna hålla koll på panntempraturen när jag inte är hemma. Finns ju vissa leverantörer som erbjuder statistik till datorn som man skulle kunna utvidga till ett webbgränssnitt som man kan surfa in på. Tyvärr erbjuder ju inte Janfire det och det har ju sina orsaker som diskuterats tidigare i forumet, men ändå...

Men jag blir bara glad om det är någon som har en mindre avancerad lösning att dela med sig av.

Jag funderar t.ex. om man skulle kunna köpa en givare med comportsanslutning från exempelvis Temperatur.nu (http://www.temperatur.nu/logga_sjalv.php) som mäter mellan +85 och -50. Koppla den till en server som man får ha igång om man åker bort några dagar som loggar tempen och gör den tillgänglig via exempelvis en wapsida som man skapar själv. Då kan man wappa in och kolla panntempen lite nu och då. Eller om det går att via nån push-teknikstjänst på nätet få ett sms om panntempen går under ett visst gradtal.

Är det ingen annan som gärna skulle vilja ha en lösning i julklapp :-D

Tacksam för tips och idéer.

God Jul alla pelletsvänner.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Jag vet inte hur Janfire har det men Viking Bio har en tråd ut från brännaren som ger 230volt vid larm. Det ger ju en hel del möjligheter. För vad du egentligen vill veta är ju om brännaren larmat eller inte.

Om man sedan kan ha ngn form av enhet som drar igång när den får ström och larmar så vore det ju fixat. Skulle ju vara optimalt om man kunde konfa ett mobiltelefon så att den automatiskt skickade ett SMS när den startades och dessutom att det automatiskt startar när den får ström.

Jag vet dock inte om JanFire har någon sådan funktion på brännaren, men iofs, den har väl kanske någon lampa som tänder.

Enkel lösning som går att lösa för en hyffsad penning är följande.

1. Dra ner en TP-kabel till panrummet. (eller köp en kamera med WiFi)
2. Skaffa en sån där kamera med inbyggd webserver.
3. Montera den i pannrummet så att den ser larmlampan, har man det dessutom mörkt i pannrumet så lär ju eventuella larmdioder synas rätt bra.
4. Surfa till kameran och du ser om allt är ok.

Iofs ingen automatiskt larmfunktion men det är ju iaf genomförbart utan att man behöver vara någon elektronikexpert.

exempel på kamera: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326596
Senast redigerad av Krister den tor 21 dec, 2006 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Earbay: "Överhettning" uppstår när det är för högt mottryck i kökgasvägen, detta får temperaturen att stiga i fallshaktet och när den når en viss gräns skruvas effekten ner och överstiger den nästa steg stängs brännaren av med ett larm.

Jag hade problem med reducering av effekt under sommaren pga. dåligt drag i pipan men jag löste det vid att stega upp effekten till 9kW.

Rörande extern larm...... jag jobbar på det men jag har en del annat som kommer före men hårdvaran finns.
Senast redigerad av Icecap den ons 03 jan, 2007 10:35, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej

Kanske jag som är ute och cyklar men tänkte på det finns ju ,
om det finns nu vet jag inte .Telefoner med IR deckare som ringde
upp det telefonnr man ville .plus att man kunde prata in ett meddelande
som spelades upp vid larm.Har inte kollat upp hur det funkar att byta
ut Ir mot kanske något brytande slutande.om det gick ,skulle man ju
kunna sätta dit typ en bimetalltermostat på pannan .Så ringer den
upp om det sjunker till en viss temp .Bara en lekande tanke ,skulle inte vara
så dyrt heller har för mig den telefonen kostade c:a 300:- - 400:-
Bimetalltermostat 80:- + lite sladd. Som sagt bara en lekande tanke
borde väl kunna funka?Hittade även denna bör ju vara smidig att koppla in enl ovanst tanke
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... id=2159547

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Kan du inte använda en mobiltelefon som ringer upp vid fel?

Det har jag till min brännare och jag har lagt upp en beskrivning här:
http://www.freewebs.com/jerjo2/pelletseldning.htm

Återkom via ett PM om du behöver råd om inkoppling mm.
Jerjo

Prima virke

Tack för tipsen!

Inlägg av Earbay »

Tack för tipsen, jo jag läste i instruktionsboken och förstod att draget var lite för dåligt. Ställde in draget då det var kallt ute och nu blev det flera plusgrader helt plötsligt, därav det sämre draget. Sen sa min installatör att jag skulle köra på 6kw så länge det bara gick så det bidrar ju också (tror att det beror på att jag skulle få lite lägre rökgastempratur). Ska montera en motdragslucka framöver. Min installatör skulle kolla om det fanns nån motdragslucka som passade min 171:a -stos.

Kamera i pannrummet har jag funderat på, då ser jag ju displayen och får samma info som syns där. Lösningarna med mobiltelefon ska jag också titta närmare på. Men roligast skulle det vara att få in lite siffror i en dator, vill ju logga ute-temp, inne-temp, vindhastighet etc.. med :-)

Kom gärna med fler tips, man vill ju som vanligt alltid veta alla alternativ innan man bestämmer sig. Fast denna gång måste jag ju ha en lösning ganska snabbt då jag inte har nån elpatron som backup.

Ser dock verkligen fram emot den dagen det kommer nått från Janfire-hållet så fortsätt jobba på det Icecap :-)
CTC171 -66
Janfire NH
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jerjo skrev:Kan du inte använda en mobiltelefon som ringer upp vid fel?

Det har jag till min brännare och jag har lagt upp en beskrivning här:
http://www.freewebs.com/jerjo2/pelletseldning.htm

Återkom via ett PM om du behöver råd om inkoppling mm.
Tycktes minnas att detta ämne varit uppe tidigare..

En kompis har nått liknande uppringnings system om hans flis panna stannar o tempen sjunker under tror det va 55° i acktanken på 500 l.. Det är 5 nr som den ringer upp, Får den inget svar hos en så ringer den nästa osv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Re: Tips på tempratur-registrering

Inlägg av ABSO »

Earbay skrev:skulle jag vilja kunna hålla koll på panntempraturen när jag inte är hemma. Finns ju vissa leverantörer som erbjuder statistik till datorn som man skulle kunna utvidga till ett webbgränssnitt som man kan surfa in på. Tyvärr erbjuder ju inte Janfire det och det har ju sina orsaker som diskuterats tidigare i forumet, men ändå
Det är synd att alla sitter och utvecklar sina egna hjul.

Jag har rätt bra hum om hur man skulle kunna utveckla en standardtjänst för fjärrövervakning av alla pannfabrikat till rimlig penning, med larm, grafer på framledning, rumstemp, utetemp, skorstenstemp, brännarstatus, pelletsmängd, samt även automatiskt timsvis registrera pelletsförbrukning och elförbrukning. (Det sistnämnda ungefär som Kristers http://www.pelletskalkylen.se , har förresten hört med Krister men han vill driva pelletskalkylen som sitt helt privata projekt så tyvärr måste man utveckla ett nytt system helt från grunden.) Låter kanske komplicerat, men bryter man ner det i småbitar och tar lite i taget är det en ganska enkel historia.

Hur som helst är detta något som biobränsleföreningen skulle kunna driva och ha lite som en medlemsförmån. Nu finns inte föreningen riktigt än, men det hindrar ju inte att man utvecklar tjänsten och lägger över den på föreningen när den finns.

Vad jag förstått finns det ganska högt teknikkunnande på forumet, därför: finns någon som kan webbprogrammering, PHP, MySQL eller elektronik och har möjlighet att lägga ner några timmar på ideellt arbete i en projektgrupp till fromma för alla pelletseldare så skicka ett privat meddelande till mig. [Vore förstås även intressant att få meddelanden från folk som skulle kunna tänkas vara intresserade av att nyttja och provköra själva systemet.]
jth
Gallringsobjekt

Re: Tips på tempratur-registrering

Inlägg av jth »

ABSO skrev: Jag har rätt bra hum om hur man skulle kunna utveckla en standardtjänst för fjärrövervakning av alla pannfabrikat till rimlig penning, med larm, grafer på framledning, rumstemp, utetemp, skorstenstemp, brännarstatus, pelletsmängd, samt även automatiskt timsvis registrera pelletsförbrukning och elförbrukning.
Jag kan en del men har inte så mycket tid över.
Undrar du någonting så fråga. Min adress är jth@home.se
Mina mätningar finns på http://kopparv34.mine.nu
Johan i Borlänge
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Earbay: "Sen sa min installatör att jag skulle köra på 6kw så länge det bara gick..."

Åh herregud...... sämsta råd med detta problem!

Jag har en gammal panna och testade under sommaren vilken skillnad det var på att värma upp en "pannfull VV" på de olika effektlägen och skillnaden var minimal mellan lägen 6-18KW (±0,86%).

Kör alltså på minst 9KW, visst ger det högre rökgaser men den kör kortare tid så enl. min mätning går det precis jämt ut. Skillnaden är bara att du sannolikt inte får dåligt drag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Earbay
Prima virke

Inlägg av Earbay »

Min installatör gav bara det rådet för att få ner rökgastempen, det var innan problemet med överhettning.

Just nu kör jag på 6kw + UH, en lite udda kombination. Men visst borde det vara ok, den verkar köra typ 20 min underhåll sen har jag inte koll på hur länge den kör på 6kw läget innan den går ner till UH igen (men det är en annan tråd). Får stå och klocka nere i pannrummet.
Men man vill väl ha så långa gångtider som möjligt och det får jag väl med 6kw. Med 9kw blir gångtiden ju kortare.

Draget har jag ju bara problem med för att spjället nästan helt är stängt (detta för att få ner rökgas temeraturen). Har ju för bra drag i skortenen så om jag inte stänger åt spjället så rusar bara luften igenom pannan. Så problemet med överhettning uppkommer ju när tempen ute sjunker och jag inte hinner kompensera med att dra ut spjället lite.

Vet inte om det hjälper med 9kw, måste ju ändå ha spjället nästan stängt för att bromsa luften genom pannan.
CTC171 -66
Janfire NH
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

borde det inte räcka med en "vanlig" termometer till datorn? Jag har iofs aldrig sett en som kan kopplas till dator.

Det blir aldrig kallare än 25 grader i mitt pannrum så en vanlig termometer som varnar på det räcker fint. Alternativt en som är i kontakt med pannans utsida som varnar på säg 30 grader. Borde också funka.

Inget av dessa är väl så snyggt men de kräver inte ingrepp i brännaren eller pannan.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Earbay
Prima virke

Inlägg av Earbay »

Jo, jag funderar på en termometer typ den som säljs på http://www.temperatur.nu/logga_sjalv.php, den kopplas till datorn. Sen får man väl bygga nån larmfunktion i datorn (använda nån sms-tjänst som skickar ett sms när panntempen sjunker under nått visst gradtal)
CTC171 -66
Janfire NH
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Earbay skrev:Jo, jag funderar på en termometer typ den som säljs på http://www.temperatur.nu/logga_sjalv.php, den kopplas till datorn. Sen får man väl bygga nån larmfunktion i datorn (använda nån sms-tjänst som skickar ett sms när panntempen sjunker under nått visst gradtal)
Jovisst, men att ha en dator gående hela tiden är inte alls bra för elräkningen, det rör sig om minst en och troligast två tusenlappar varje år.

Min lösning med en liten internetkopplad övervakningsdosa drar en hundradel av det och kostar under tusenlappen i inköp komplett med givare.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Tips!
Du kan här köpa temperaturlogger för att logga hela ditt värmesystem på temperaturer.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/ ... ucts_id=28

Färdigt dataprogram, med larmfunktioner, sända data till hemsida mm.

Kör själv med detta och är helnöjd. Använder 5st givare.
Skriv svar