Igår när jag kom hem från jobbet och hade hämtat upp dottern hos mormor hände nått som jag vill kunna förhindra. Jag lovade dottern att hon skulle få bada i badkar när vi kom hem och hon såg verkligen fram emot det, hon älskar att bada.
Vi kom hem och gick till badrummet, jag skruvade på kranen men det kom bara kallvatten så hon kunde inte bada. Gråt och tandagnissla såklart och pappa förklarade att förmodligen har pelletsbrännaren lagt av (min dotter på 1 år och 9 månader hade lite svårt att förstå). Hon fick bada fötterna i 3cm kallt vatten istället och då blev det lite bättre.
När jag lagt dottern gick jag ner i pannrummet och brännaren stod still, "Överhettning". Detta är andra gången brännaren har stannat när jag inte var hemma (förra gången var det askskrapningen och det var bara tur att pappa gick in för att kolla att allt stod rätt till i huset).
Panntempraturen stod på 20 grader igår och 12 förra gången det hände.
För att detta inte ska upprepas och systemet ska frysa och bli till vattenskada så skulle jag vilja kunna hålla koll på panntempraturen när jag inte är hemma. Finns ju vissa leverantörer som erbjuder statistik till datorn som man skulle kunna utvidga till ett webbgränssnitt som man kan surfa in på. Tyvärr erbjuder ju inte Janfire det och det har ju sina orsaker som diskuterats tidigare i forumet, men ändå...
Men jag blir bara glad om det är någon som har en mindre avancerad lösning att dela med sig av.
Jag funderar t.ex. om man skulle kunna köpa en givare med comportsanslutning från exempelvis Temperatur.nu (http://www.temperatur.nu/logga_sjalv.php) som mäter mellan +85 och -50. Koppla den till en server som man får ha igång om man åker bort några dagar som loggar tempen och gör den tillgänglig via exempelvis en wapsida som man skapar själv. Då kan man wappa in och kolla panntempen lite nu och då. Eller om det går att via nån push-teknikstjänst på nätet få ett sms om panntempen går under ett visst gradtal.
Är det ingen annan som gärna skulle vilja ha en lösning i julklapp

Tacksam för tips och idéer.
God Jul alla pelletsvänner.