Pelllets Oefektivt vissa månader?

Skriv svar
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Pelllets Oefektivt vissa månader?

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

Har undran ifall Pellets kan vara Oefektivt under vissa månader på året tex nu i oktober/novmber

Min annledning till undran är att jag fick fylla på pelletsförådet (300L) 1gång/V då det var svinkallt ute bortåt 20-30minus

Då var förhållandena 80grader med underhållsfyr, uraskning samt påfyllning 1gång/v tror att shunten stod på 4 eller 6:an minns ej riktigt

Under sommaren harjag fått fylla på efter mer än 1mån samma temp men ingen underhållsfyr.. shunten på noll

Men nu i Oktober/november så får jag fylla på 1gång i veckan igen och då står ändå shunten på 2 och ingen underhållsfyr.

Detta tycker jag är mycket konstigt då det borde gå åt mycket mindre pellets, värt att nämna är att jag idag slog på Underhållsfyr (ske se om det gör någon skillnad) och redan efter bara någon timme tycker jag att starterna har minskat dok drar ju underhållsfyren lite pellets.

Kan det vara så att det lönar sig att köra med underhållsfyr? eller är det bara så att Pellets är oefektivt under dessa månader? iallafall med en gammal ctc kombipanna från 75=P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Vad menar du med oeffektivt ?
Menar du oekonomiskt eller mycket skötsel ?

Om du menar oekonomisk så prova att köra elpatron tre dygn och pellets tre dygn så får du väldigt bra svar.
Jag tvekade på samma sätt som du min första eldningsäsong och fick mycket snabbt ett tydligt svar av elmätaren.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att pellets blir mindre effektiv när det enbart rör sig om VV är nog sant, en start med relativ kort gångtid + långt mellan starter, det blir de facto ineffektivt. Men jag är tveksam till att det blir så ineffektivt att en el-patron blir billigare.

Att du har shunten på noll betyder inte så himla mycket, hade du stängt av cirkulationspumpen också?

Underhållsfyret tar inte mycket extra, det är bara ett sätt att spara på el-värmen.

Jag kunde nog stänga ner en hel del på shunten men då jag har termostater i hela kåken ser jag ingen anledning till det, dock tog huset en hel del värme från pannan bara vid att jag slog på cirkulationen igen och pytsade ut på 2'an för att få lite värme i mitt kontor i källaren.

Så jag tror att du lurar dig själv med exakt hur mycket energi som egentligen går åt till huset, det är nog en del mer än du tror.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Med oeffektiv syftar jag på mindre effektiv vissa månader mot andra. (ursäckta dålig förklaring)

Sommrtid tyckte jag det gick billigt med pellets(äger ingen el-patron så ej provat)

Svinkalla vinter tycker jag också gick VÄLLDIGT billigt mot Oljan.

Men nu under oktober november tycker jag åtgången är för stor på pelletsen och ja huset slukar nog mer än vad jag tror..

men Jag syftar då på att det verkar gå lika mycket pellets nu som under de månader som var svinkalla förra året, enda skillnaden mot de kalla månaderna är ingen underhållsfyr samt lägre shunt.

Tycker att det borde gå mindre eftersom det inte är specielt kallt ute vart max -10
Mätningar som jag går efter är hur ofta jag fyller på förådet och det gör jag 1gång i veckan men det gjorde jag även när det var bortåt 20-30minus.

Nu har jag satt på underhållsfyren och det drar ju lite mer pellets att hålla igång den men jag uppfattar det som att starterna på brännaren blir en held del mindre/h också.

Funderar då på om det kan vara lönande att köra med underhållsfyr?


ursäckta om förklaringen är dålig igen men det handlade inget om hur billigt det var under sommaren mot el osv utan att det verkar gå lika mycket pellets nu när det är -10 som när det var -20 eller mer.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Re: Pelllets Oefektivt vissa månader?

Inlägg av pannlover »

fisketorp skrev:Godagens!

Har undran ifall Pellets kan vara Oefektivt under vissa månader på året tex nu i oktober/novmber

Min annledning till undran är att jag fick fylla på pelletsförådet (300L) 1gång/V då det var svinkallt ute bortåt 20-30minus

Då var förhållandena 80grader med underhållsfyr, uraskning samt påfyllning 1gång/v tror att shunten stod på 4 eller 6:an minns ej riktigt

Under sommaren harjag fått fylla på efter mer än 1mån samma temp men ingen underhållsfyr.. shunten på noll

Men nu i Oktober/november så får jag fylla på 1gång i veckan igen ochdå står ändå shunten på 2 och ingen underhållsfyr.

Detta tycker jag är mycket konstigt då det borde gå åt mycket mindre pellets, värt att nämna är att jag idag slog på Underhållsfyr (ske se om det gör någon skillnad) och redan efter bara någon timme tycker jag att starterna har minskat dok drar ju underhållsfyren lite pellets.

Kan det vara så att det lönar sig att köra med underhållsfyr? eller är det bara så att Pellets är oefektivt under dessa månader? iallafall med en gammal ctc kombipanna från 75=P
Tänk på att mulet och blåsigt väder påverkar förbrukningen.Kan motsvara många minusgrader. En kall men solig vinterdag värmer solen inne.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu har vi ju olika brännare och på min kan man bara köra med underhåll i en timme (ställbart via serviceprogram förvisso) men jag tycker att hinner denna tiden att "gå ut" är det definitivt inte läge att ha underhållsfyr inblandat.

Om det är 45 minuter eller mindre mellan ett bränningsavslut och nästa start kan man nog välja underhållsfyr, annars inte tycker jag.

Underhållsfyret är ju, rent miljömässigt, inget bra och värmeeffektivt är det inte imponerande heller. En start är förvisso inte heller helt "avgiftsfri" så det är en balansgång och vad som är bäst/mest ekonomisk varierar nog från anläggning till anläggning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Får säga att det verkar hyffsat med underhållsfyr. kikade igår d tod det nästan 90min innan brännaren startade.
innan jag satte på fyren så tog det knappt timme innan den ville starta igen.
underhållsfyren tillför iallafall 50grader mer i rökgastemp så det kanske kompenserar för det som sugs ut ur pannan?
har ju ingen Draglucka vilket kan vara värt att investera i.

återstår att se hur mycket det har dragit framtill söndag då har det gått 1v.

som ovannämnda sa så kan det ju bero på vädret soligt,blåsigt osv tänkte inte på det.
men vädret har inte varit alltför jävligt.. soligt på dagen och hyffsat lugnt på natten så jag tror inte det är det som spökar.

svårt att säga när man inte har gjort nogranna mätningar eller kylkyler med allt som ska tänkas på=)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

fisketorp skrev:
som ovannämnda sa så kan det ju bero på vädret soligt,blåsigt osv tänkte inte på det.
men vädret har inte varit alltför jävligt.. soligt på dagen och hyffsat lugnt på natten så jag tror inte det är det som spökar.
Framför allt på hur fuktigt det är ute då en blöt fasad kan jämföras med hur det käns att ha blöta kläder..

Va på en älgfest i helgen o alla klagade på att det gått mycket pellets/ved/el nu i okt o den enda förklaringen som kunde kommas på va att det har varit blåsigt o fuktigare än normalt, För det har inte varit så fruktansvärt kallt (ej över -15° iaf) mot i slutet på okt ifjol då det drog iväg neråt -20/25°

En som registrerat framledningstemp o ute/innetemp sa att det shuntats ut varmare vatten nu än tidigare vid samma ute temp.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Blåsten gör oerhört mycket med vårt hus. Vi har samma förbrukning nu som när det är 10-12 minus.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Som sagt, fukt och vind har stor inverkan. Det kräver en hel del att torka ut en fasad. Sen misstar man sig lätt på medeltemperaturen. Även om utetempen är -20C är den sällan det hela dygnet och ännu mera sällan flera veckor. Månadsmedelvärdet i mellansverige ligger inte under -10 under den kallaste månaden.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Är i enighet med ovanstående om att höstens regn, rusk och hårda vindar är nog så krävande för energiförbrukningen.

Men det är väl även lite så att med de långre gångtider man faktiskt får vid sträng kyla påverkar förbränningen possitivt och således ger en högre verkningsgrad och bättre utnyttjande av pelletsen är de lite mildare månaderna?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Det där går nog inte att generalisera eftersom det beror på så mycket, panna, brännare, inställning, huset, omgivningen, väder och vind. Jämföra med elpatron tycker jag verkar vettigt, då vet du ju hur det är i din fastighet. Annars kan underhållsfyr vara ett sattyg för verkningsgraden vissa årstider, andra årstider bra, men det hänger även ihop med vattenvolymen i pannorna tror jag. Det är så små volymer i dagens pannor för att dom skall komma upp snabbt i temperatur när det tänder vilket kan ta uppemot 6 min. innan brännaren är i full drift så att komforten kan bli lidande tex. när man duschar. (Det förstår jag inte, min hemmabyggda prototyp brinner med full effekt efter max 2.5 min tändfas med varmluftpistoltändning för 95 kr. från ÖB, sedan är det jämn bränslematning vilket ätr nyckeln till bra förbr.verkningsgr.) för stor vattenvolym med tex. acktank gör att det blir för stora värmeförluster fast komforten blir bättre, så det är inte lätt när man är i klorna på alla dessa återförsäljare!
Skriv svar