Brännaren har slutat gå på lågfart

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Brännaren har slutat gå på lågfart

Inlägg av AndersJ »

Någon som har en teori om vad som kan ha inträffat. Byglingen på kortet sitter som den ska men brännaren går på högfart under hela förloppet. Tidigare har den startat på högfart vid ca 70 grader, hoppat över till lågfart vid ca 75 och gått på lågfart till 80 grader.
Detta verkar ha inträffat efter det att sotaren var här senast. Den var även svårstartad efter sotarbesöket, fick göra flera japanska inits (ström av/på) innan den startade över huvud taget. Tålde den inte att vara utan ström?

Anders
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Min gissning är att antingen moderkortet har glapp eller att processorn börjat lämna in (såvida inte temperaturintervallen ändrats, då kan det ju vara klassikern med kass/glapp i tempgivaren).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Tittade på ritningen jag har och ser att de gjort en liten luring.
On/off och lågeffekt använder samma ingång men ändrar nivån på en spänningsdelare. Tyvärr går det inte att läsa ut resistansvärdena på faxkopian. (En teknik för att spara på ingångar.)

Det kan faktiskt innebära att båda sakerna, svår att starta och lågeffektproblemet hör ihop.
1. Sotarn vet inte vad ESD skydd är. Kåpan av och fingra på elektroniken. ESD skada.
2. Sotaren råkat "klämma på kretskortet så någon komponen spruckigt. Ytmonterade kort är mer känsliga för brytkrafter då komponenterna är hårdare fixerade.
3. Sot och damm ligger på mönsetrkortet och orsakar krypströmmar.
4. Något enklare än ovanstående som undertecknad som alltid krånlgar till allt förbisett :D

Jag skulle börja med att ta bort och sätta dit bygelryttaren några gånger. Skubba den lite fram och tillbaka.
Steg två vore att mäta med en digitalvoltmeter över stiften till bygelryttaren. Jag kan mäta på min om du vill gämföra.

Till sist skulle jag tvätta mönsterkortet. Inget konstigt bara man tänker på ESD risken. Själv har jag gjort det en gång efter allt puffande och fett sot liggande på allt.

Vågar du dig på det? gör så här. (för dig och alla andra uintresserade)
Lossa kablar och lossa mönsterkortet. Se till att alltid hålla en hand mot någon del av plåten så du leder bort statisk elektrisitet. (använd bommulskläder)
Släpp ned mönsterkortet i en balja med T-sprit och varmt vatten.
Skölj noga. använd en pensel och borsta. Låt kortet mesta tiden ligga under vätskan. Det kan ligga länge om du behöver lösa upp mycket skräp.
När du är klar, Montera tillbaka men OBS. låt kortet torka innan spänningen slås på. Inställningar blir inte ändrade men komponenter som potensiometrar tar lång tid på sig att bli torra så vänta LÄNGE.

Elektronik tål mer vatten än man tror. Allt är dock inte alltid tvättbart. Viktigt är att det får torka.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
hottuna
Prima virke

Inlägg av hottuna »

Har haft exakt samma symptom.
Sotaren varit där (Tror dock inte han orsakat felet), han hade svårt att starta brännaren. Per telefon instruerade jag honom att slå av och på brytaren. Trodde då (januari) att han fått brytaren i något mellanläge.
Lätt hänt eftersom gummiskyddet på brytaren dämpar känslan för av och på lägena.
Märkte under februari och mars att jag själv efter sotning fick slå från och till brytaren några gånger efter sotning för att få i gång "det gröna blinket" på brännaren.

I april märkte jag samma fel som för dig, brännaren gick inte ned på lågfart.
Provade då att kolla så att byglingen inte hade något glapp. Men hittade inget fel.
Brännaren fick gå några dagar med denna felbild.
Vid nästa sotning slutade on-off brytaren fungera helt.
Byglade nu on off brytaren och brännaren fungerade igen både på högfart och lågfart.

Provade igen att plocka bort on-off byglingen.
Efter ca 10st av och påslag började brännaren blinka igen men den funkade inte på lågfart.
Just nu kör jag med krokodilklämmor som byglar on -off brytaren och brännaren fungerar på lågfart igen.

Har inte kommit så långt som att ringa till KMP för en ny brytare.
Brännaren är ca 14mån gammal så det ska gå på garantin.

Hittar dock ingen logisk förklaring till detta

Kan vara som KVP säger med spänningsdelare.
Börjar då on-off brytaren få lite glapp som leder till högre resistans så kanske brännaren går från fulldrift och vill hoppa till lågfart. Vid denna sekvens kanske brytaren dämpar för mycket så att brännaren slås i från dvs hoppr direkt till efterblåsningsfasen

Tror stenhårt att du har en kass on-off knapp

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Håller med dig hottuna. Jag tycker dina prov kommit fram till rätt felkälla.
Helt logiskt om man sett kretskopplingen.
Om man aldrig rör strömbrytaren och sotaren slår av och på så räcker detta för att få dålig kontakt.

Den typ av brytare de valt är gjord för lite högre strömmar. Som sådan så blir dom inte riktigt rensade vid till och från slag. Hur kostigt det än låter så kan sådana brytare bli dåliga när de går som signalomkopplare.

Spänningsdelaren fungerar som så att när on off slår till ges en viss inspänning till processor. Lågfartsbrytare skapar en annan inspänningen.
Genom att processorn mäter nivån kan kombinationen av brytarna läsas fram. (ingen ström som varierar med körläge)
Precis på samma sätt styrs övriga analoga funktioner. Pot. fungerar som spänningsdelare där processorn läser av hur den står. Därefter tar processorn och beräknar fram lämplig tid. Just därför tar det så lång tid innan något händer. Det verkar som om programmet läser av dem en gång varje programcyckel som startar någon stans i tid när skruven går.

Därför att allt sköts av processorn blir den lite tokig när man startar en KV-sändare i närheten :-) Då läser den inte 0-genomgångar och den tror tiden står still....
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Tvätta kretskort med t-röd och vatten ..näää jag skulle inte göra det ..det finns ju billig elekronikrengörning på biltema som tvättar utmärkt och som är lätt avdunstande och oskadligt för elektronik
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ska man tvätta kretskort rena är det faktisk t-röd (eller bättre: isopropylalkohol a.k.a. isopropanol a.k.a. förgasarsprit) och nagelborsta som gäller, tandborsta kan vara bra den med.

Efter det sköljer man av i varmt vatten och torkar på element i några timmer, gärna ett dygn.

Finns det sockler och/eller otäta brytare eller annat som inte tål sprit/vatten i de ädlare delar på kretskortet maskar man av på lämpligt sätt.

Detta är den metod jag lärde mig i militäret under min utbildning till elektronikingenjör och den fungerar alldeles utmärkt.

Att "rengöra" med dessa lättavdunstande grejor på spray fungerar inte! Man kanske flyttar smutset/oxiden men man tar inte bort det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Ska testa era förslag

Inlägg av AndersJ »

Byglingen för lågfart har jag ersatt med en "sockerbit" så där är jag säker på att jag har bra kontakt. Ska testa bygla bort strömbrytaren på brännaren och se vad det ger. Ni behöver inte vara oroliga för ESD-skador från min sida. Är industrielektriker i botten, har allmän behörighet och är ESD-utbildad.
Sotaren kan ju, som någon föreslog, varit där med dammsugaren men kretskort brukar tåla ganska mycket så länge de är inkopplade. Det brukar vara värre när man bär runt på dem eller lägger dem på olämpliga underlag.
Återkommer när jag testat era förslag.

Anders
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Min detaljerade ESD förklaring hur man tvättar var för att alla som läser på forumet skall förstå. Det var riktat till alla läsare.

Att blanda T-röd och vatten gör man för att få upp värmen, själv använder jag t-röden direkt. Tyvärr ger den lite rester så isopropanol är bättre. Precis som Icecap säger så undvik all annan spray-kretskortstvätt om de dunstar snabbt så får man inte bort skräpet bara flyttar på dem. Ännu värre de som använder 5-56 eller liknande för det står "elektronik" på burken. Rena döden då de lämnar en fet hinna som drar åt sig dam. 5-56 o liknande skall inte ens användas till strömbrytare. Att rengöra gevärspipan eller lossa bult är ok.

Varför sprit. Problemet med elektronik är att man använder flussmedel som inte "behöver" tvättas för att förbilliga produktionen. Resterna drar åt sig fukt och till slut gör detta i dagens högomiga elektronik att funktionen dör.
Själv använder jag alltid vattenlösliga flussmede i tennet. Tvättar alltid direkt efteråt i vatten. max 24 timmar då dessa oftast är aggresivare. Resulterar i helt rena kort som har lång hållbarhet.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Hottuna har nog helt rätt.
Tror inte du behöver ge dig på och tvätta. fixa strömbrytaren. Det går ju ingen högspänning där så prova med vilken strömbrytare som helst.

En damsugare kan skada enormt mycket trotts att kortet är monterat. Sot och damm är laddade partiklar och när de rör sig i luften skapas enorma spänningar. Har varit med om att det inte gått att hålla i handtaget för så mycket smällar man fick.

Har använt damsugare som med en kabel inne i röret jordade munstycket. Dessa maskiner är betydligt snällare.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Ni verkar ha missförstått det jag skrev om kretskorttvätt med elekronikrengörning "isopropanol" ..man sprayar på rikligt och tar en borste eller pensel och gnor runt med den och därefter sprayar man mycket flödigt med elekronikrengörning "isopropanol" så att skiten rinner av ..därefter låt torka en tio minuter.
Detta med vatten på kretskort har jag sett förut vid ett par tillfällen ..jag har nu jobbat ett antal år med data hårdvara och sett hur en del har lyckats "tvätta" sönder sina PC´n med vatten.
Men hur som ..gör hur ni vill ..alltid någon som blir glad när dom får sälja nya komponenter.
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Okej Notti.
Jag har jobbat med kretskortsproduktion i 15år + ca 10 år tidigare som repararatör/konstruktör. Alltså mer än 25 år i branchen.
Dagligen tvättar vi 100 tals i bland 1000 tals kort i avsaltat vatten inget annat. Vissa komponenter tål inte, det skrev jag om tidigare.
Att tvätta med borste vid spolande av lättflyktiga vätskor förstår jag att det blir förstört. Man skall lösa eller spola bort skiten inte skubba.
Om man dränker korten blir de även ESD skyddade. Vilket de inte blir med borste och skubbande.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Som jag sa ..gör hur ni vill ..alltid någon som blir glad när dom får sälja nya komponenter
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Lågfartsproblemet löst

Inlägg av AndersJ »

Det var mycket riktigt brytaren som felade. Blev nyfiken på varför då dessa brukar vara mycket tillförlitliga. Plockade isär den. Det visade sig att den var full av sågspån. Blåste rent och putsade till kontaktytan, 0.8 ohm över anslutningskontakterna blev resultatet. Återmonterade och det funkar perfekt. Orsaken til spån i brytaren är att jag har ett litet läck mellan slang och rör som jag inte blir klok på, dessa finfraktioner faller rakt på panelen. Vred därför fallröret 45 grader så att ev läck nu faller ut på golvet istället. Tror att problemet därmed är ur värden för all framtid.

Tack för goda råd.

Anders
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Låter bra. Det var en viktig erfarenhet för oss som användare här.

Det visar att som konstruktör bör man inte använda den kretslösningen, skall ta detta med mig då jag funderat på liknande i andra tillfällen.

Som kurios kan jag nämna ett liknande erfarenhet , ( dock ej sågspån :D ).
Helt splitter nya relä av vissa typer fungerade inte när de var oanvända. Jag fick i en produktionstest fel som ej var fel. Det visade sig att man måste låta dem slå minst en gång och därefter mäta dem. Sedan var det aldrig några problem.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar