Eektriska kalklösare - fungerar de?

Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Eektriska kalklösare - fungerar de?

Inlägg av Thomas_P »

Jag tänker på Aqua 2000 eller ExoRen. Jag har hårdhet på 15' i vattnet. Jag såg någonstans att en förändrig sker vid +64 grader vad det beträffar kalk, jag tolkade det som att de fäster lättare på exempelvis elpatroner vid den temperaturen och däröver. Inom kort ska jag kasta ut min gamla panna till fördel för en ny (pellets) och det hade kännts extra bra att i samband med pannbytet sätta in en kalklösare förutsatt att de fungerar.

Finns det någon som vet mer om dem? Är det mirakelmanicker eller inte?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

K-rauta har extrapris på Aqua 2000 (1595:-). Jag funderar åxå på en sådan för att få kalken mindre benägen att ställa till besvär i den tänkta pannans värmeväxlare. På villamässan i Älvsjö förespråkade KMP Aqua 2000.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Eektriska kalklösare - fungerar de?

Inlägg av snillet »

Thomas_P skrev:Jag tänker på Aqua 2000 eller ExoRen. Jag har hårdhet på 15' i vattnet. Jag såg någonstans att en förändrig sker vid +64 grader vad det beträffar kalk, jag tolkade det som att de fäster lättare på exempelvis elpatroner vid den temperaturen och däröver. Inom kort ska jag kasta ut min gamla panna till fördel för en ny (pellets) och det hade kännts extra bra att i samband med pannbytet sätta in en kalklösare förutsatt att de fungerar.

Finns det någon som vet mer om dem? Är det mirakelmanicker eller inte?
Jag jobbar ju inom vattenbehandling.

Har ännu inte fått någon redogörelse eller studie i min hand som talar om hur bra dessa manicker fungerar, personligen är jag svagt skeptisk än så länge :wink:

Verkar ha blivit lite Mcdonaldsfenomen över det, man ser det så mycket överallt så det måste ju stämma.

Därmed inte sagt att jag sågar dom, frågan är bara HUR effektiva dom är.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag ställde frågan på forumet "byggahus.se" för några år sedan till några som hade/skulle montera sådan utrustning. Men jag har inte sett att de har lämnat någon redogörelse om hur de fungerade.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Ja och Nej

Inlägg av Anders G »

Arbetar som kemist, tvätt- disk och rengöringsmedel (inte konsumentprodukter, nej).

Jag har stött på sådana där. Försäljarna är påstridiga, men dåligt kunniga om grundläggande fakta.

Jag har sett ett enda lyckat fall: en (stor) ångpanna matades med magnetiserat vatten, och problemen med pannsten minskade. Det var en jätteapparat, 3 meter lång på ett 2"-rör. Vattnet skulle värmas omedelbart dvs ingen lagring.

Jag har råkat ut för mängder av installationer där effekten uteblivit. Dels kvarstår kalkavlagringarna, dels kan denna metod INTE minska behovet av fosfater/komplexbildare (det är en helt annan mekanism).

De misslyckade installationerna tror jag beror på feldimensionering. Uppehållstiden i systemet spelar roll, och huruvida vätskeströmningarna virvlar fel mot det jordmagnetiska fältet, tappar energi.

Vad skulle vara den kemiska förklaringen bakom fenomenet?
Ca-jonernas yttersta elektronskal sägs ta upp energi ur apparatens fält och exciteras. Ca-jonens ytterdiameter blir större. Hård skorpa av kalkspat kan inte bildas, utan strukturen kallas Aragonit, ser ut som mjöl.
De energier som krävs är vetenskapligt kända, men magnetisörerna brukar inte ha koll på hur man räknar.

Sammanfattning: rent slumpmässigt kan det fungera med en apparat från byggmarknaden. Sannolikheten betraktar jag som låg.
Jag rekommenderar konventionella jonbytesfilter ("saltfilter") som byter ut Ca och Mg mot Na. 3-5tusen spänn. Mata varmvattenberedaren med max 3-4°dH.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ja och Nej

Inlägg av Stugsittaren »

Anders G skrev:Sammanfattning: rent slumpmässigt kan det fungera med en apparat från byggmarknaden. Sannolikheten betraktar jag som låg.
Jag rekommenderar konventionella jonbytesfilter ("saltfilter") som byter ut Ca och Mg mot Na. 3-5tusen spänn. Mata varmvattenberedaren med max 3-4°dH.


Har du något bra tips på filterleverantör i Sörmland? Jag har dH 11.4, Ca 62 mg/l, Mg 12 mg/l, Fe 0,41mg/l och Mn 0,32 mg/l. Dvs både risk för kalk i v-växlare och redan nu brun beläggning i handfat mm.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Ja och Nej

Inlägg av snillet »

Anders G skrev:
De misslyckade installationerna tror jag beror på feldimensionering. Uppehållstiden i systemet spelar roll, och huruvida vätskeströmningarna virvlar fel mot det jordmagnetiska fältet, tappar energi.
Feldimensionering av exhalterade säljare utan tillräcklig teknisk kompetens eller liknande är alldeles för vanlig i alla branscher och i synnerhet inom vatten och luftbehandling....dessvärre.

Råkar själv ut för fenomenet minst en gång per vecka med kunder som köpt utrustning för ....mycket pengar kan man sammanfatta det som, och har tagit ett av de lägre buden i ett offertförfarande.

Inte sällan är det som är sådär 20% billigare , mindre. 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Hej Stugsittar'n.
Jag har inte stött på något särskilt dåligt fabrikat av avhärdningsfilter, så jag vill varken rekommendera eller avråda från någon enskild firma.

Det verkar dock som att du även behöver ett järn/mangan-filter. Tala med din lokala rörkrökare, eller labet som gjorde vattenanalysen.

Googla lite på tex vattenbehandling, avhärdningsfilter, jonbytare, eller saltfilter. Det finns många leverantörer.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Är det någon som har erfarenheter av magneter på inkommande vattenledning? Själv fick jag en gång ett par ganska stora magneter (kostade egentligen 1100 kr!), för montering på inkommande vattenledning och på utgående varmvatten från pannan. Dessa skulle göra att kalken inte fällde ut i vattenledningarna eller fastnade i vattenkokare och duschstrilar. Efter sex månader skulle även äldre beläggningar i rören vara försvunna.
Kan inte säga att jag märkte någon skillnad! Får fortfarande rensa duschen från avlagringar då och då. Malmö har numera låg kalkhalt i vattnet.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Frågan har dryftast på byggahus nyligen, med länkar till engelska sidor som slaktar iden som humbugg.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Eektriska kalklösare - fungerar de?

Inlägg av Stugsittaren »

Thomas_P skrev:Jag tänker på Aqua 2000 eller ExoRen ....

Finns det någon som vet mer om dem? Är det mirakelmanicker eller inte?
Jag har installerat en Aqua 2000 för några månader sedan. Det är en tydlig skillnad. Det blir inte alls så mycket kalkbeläggningar i vaskerna. Antar att detta även gäller vv-växlaren i pannan.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Re: Ja och Nej

Inlägg av leifa.k »

[quote="Anders G"]Arbetar som kemist, tvätt- disk och rengöringsmedel (inte konsumentprodukter, nej).

Jag har sett ett enda lyckat fall: en (stor) ångpanna matades med magnetiserat vatten, och problemen med pannsten minskade. Det var en jätteapparat, 3 meter lång på ett 2"-rör. Vattnet skulle värmas omedelbart dvs ingen lagring.

Intressant. 3 meter lång på ett 2"-rör. Inte så värst stora grejor egentligen! Vill du se något större? 1panna 60bar 200ton ånga svartlut, 1panna 60bar 140ton ånga (upp till 110 ton bio resten olja, enbart olja 70-80 ton åmga) 1 panna 20bar 80 ton ånga enbart olja.
Vi tar in ytvatten från motala ström och renar det mekaniskt, kemiskt, och totalavsaltar, När det är så rent som möjligt (renare än destillerat vatten) vilket iofs. är skitigt vatten så "smutsar vi ner" vattnet med kemikalier så att det får önskvärda egenskaper i vatten, ånga och kondensatsystem. Ytvattnet från motala ström är väldigt skitigt beroende på årstid, särskilt på våren är det hög Kmno förbrukning, (syreförbrukande ämnen när allt smältvatten från bl.a. gärden rinner till).

Anders G, du bor ju i sörmland och jag i östergötland, det är ju inte så långt mellan oss. Jag inbjuder dig härmed till ett studiebesök på Billerud i Skärblacka så att du får se lite större grejjor och vidga dina vyer lite vad det gäller storlek och metoder. Helst en helg som jag jobbar, det är lite lugnare, jag bjuder dig på mat från någon av de 2 lokala grill/pizzeriorna!
Skriv svar