Då är beslutet fattat...

Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Då är beslutet fattat...

Inlägg av Thomas_P »

Nåja, så gott som i alla fall, det lutar åt att vedalternativet skippas av kostnadsskäl (+ 40 papp...). Jag har för avsikt att installera en pelletsanläggning. Siktet är mer eller mindre inställt på Värmebaronens Comet med brännare och veckoförråd. Just Comet ska ju vara en ypperlig panna och vad kan då passa bättre till den än VB's egen brännare? Jag sdom lekman tycker att det låter bra men vad säger erfarenheten?

Är det ett klokt köp och finns det något annat jag bör kolla upp?

Det finns ju en hel uppsjö med olika kombinationer och paket i folks ägo och de flesta tycks ha hittat en väg som just de är nöjda med. Jag vill vara med på det tåget och finner det speciellt viktigt då det handlar om uppvärmning, driftsäkerhet och sist men inte minst en ansenlig summa pengar.

Stort tack på förhand, jag ska betala tillbaka när jag har gjort mina egna erfarenheter... :D
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Då är beslutet fattat...

Inlägg av Mortel »

Thomas_P skrev:Nåja, så gott som i alla fall, det lutar åt att vedalternativet skippas av kostnadsskäl (+ 40 papp...). Jag har för avsikt att installera en pelletsanläggning. Siktet är mer eller mindre inställt på Värmebaronens Comet med brännare och veckoförråd. Just Comet ska ju vara en ypperlig panna och vad kan då passa bättre till den än VB's egen brännare? Jag sdom lekman tycker att det låter bra men vad säger erfarenheten?

Är det ett klokt köp och finns det något annat jag bör kolla upp?
:D
Om jag köpte panna idag skulle jag köpa något med möjlighet till spaksotning/automatsotning och med stor asklåda. Comet har inte det utan är en eller två generationer bakom.

Pannor som Combifire, Thermia Biomatic, Janfire Integral osv. är nog bättre val.
BlueFlame sedan -05
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Värmebaronens FD. oljapannor tar enbart framåtbrinnande brännare vilket är en nackdel den dan du bytar ut brännaren mot en med nyare teknik.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

HAde inte köpt värmebaronens "pelletspannor". Det är som tidigare nämnts fd oljepannor. Det finns så mycket bättre alternativ för samma pengar idag.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Varför inte titta runt på alla forum för olika fabrikat. Det som fällde avgörandet för mig var säkerheten (med sluss), bekvämligheten (rengöra mer sällan) och förbränningen (jämnare förbränning + mindre känslig för spån) hos en undermatad brännare. Tänk dig pannan i ett längre tidsperspektiv innan du bestämmer dig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Jag tycker verkligen inte att du skall haka upp dig på pannor med automatisk sotning...

Då du hade med vedalternativet, så kan jag tänka mig att du är redo för lite mer arbete. Ekonomisotning av pannan, tar ju inte mer än 10 min/ vecka, HÖGST. ;)

Ta en panna som passar just dig, som känns bra i magen lixom ;)

Själv tog jag en Econom, integrerad panna utan brännare, då jag slipper en sak extra som kan gå sönder....
Sen köpte jag denna panna, framför biomaticen, för att Ecotec använder bara standard-delar i sin panna (kan köpas överallt), känns väldigt robust.

Det är sådana saker som du skall väga in i ditt köp. Inte vad andra tycker är bra just för tillfället. ;)

Mvh

Bamyl
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Dessutom innehåller faktiskt Economen FÄRRE rörliga delar än en thermiabrännare :lol:

Säger en del om framtida slitagepotential.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om du nu ska investera i en ny utrustning så satsa på en panna med stort askutrymme. Då behöver du inte aska ur så ofta. Om du sedan tittar på brännare så har du ju ULMA 2000 som du kan raka ur askan med en spak, samt Viking B16 som har automatisk urblåsning med tryckluft. Båda brännarna ska vara miljögodkända så att du kan få bidraget godkänt. Dessutom så är dessa brännare prisvärda, båda är testade på ÄFAB. http://www.afabinfo.com läs mer där om du vill ha fakta.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Hmmm... Nu har ni satt min uppfattning i gungning. Jag trodde att Värmebaronen var långt framme och att exempelvis Comet var framtagen till just pellets. Tänk så fel man kan ha... Fast jag tycker att det är roligt att fixa lite så en helautomatisk panna skulle troligen tråka ut mig, men man blir ju inte yngre med åren...

Jag kanske borde nämnt att jag har mycket hårt vatten, det pratas om en hårdhet på 15. Därför så är växlarpannorna uteslutna. Dessutom har jag fått uppfattningen av att en vanlig beredare i pannan funkar bättre ihop med pellets.

Jag ska surfa runt lite och kolla upp era tips lite noggrannare, tidigare har jag mer eller mindre haft solglasögon från VB på mig... 8)
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det var attan vad massa negativa kommentarer du fick på dina tankar att köpa panna och brännare från Värmebaronen..

Jag är mycket nöjd med min Värmebaronen JOKER och VIKING Bio.

Vi installerade den i samband med att vi köpte vårt första egna hus för drygt två år sedan. Tyvärr råkade vi anlita en lokal installatör som visade sig inte kunna sina saker. Men Värmebaronen har ställt upp efter detta. Bland annat har deras distrikschef varit hemma hos oss och hjälpt mig. Så jag tycker att de jobbar seriöst. Hela vår investering har betalat av sig på tre säsonger i jämförelse med tidigare oljedrift.

Må så vara att pannan och brännaren kanske inte är precis det allra senaste snitt i utveckling, men samtidigt är grejorna väl beprövade. Askutrymmet i pannan är inget hinder tycker jag. Det räcker för flera veckors drift. Det är rengöringen av brännaren som styr intervallen. För mig tar rengöring av brännare, tömma askan ur pannan och dra tuberna mindre än 10 minuter per vecka (under högsäsong).

Jag tycker också brännaren är enkelt konstruerad, och att man som nybörjare har hjälp av den tydliga indikeringen med driftstillstånd/låga/felindikering. Vad jag vägde in högt var även säkerhetstänkandet, med ett antal olika integrerade skydd.

Jag tror inte att du kommer att bli besviken med en COMET och VIKING Bio. Se till att anlita en installatör som kan sin sak och kan lämna en referens.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Roligt att se att vi fick igång en diskussion. Givetvis skall du välja något som passar dig och ditt beteende. Lycka till och ställ gärna fler frågor. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
lasse34
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:58
Ort: Örebro

Comet

Inlägg av lasse34 »

Jag kör med comet ,viking bio och ett veckoförråd & tycker det fungerar bra, har aldrig haft ett enda driftstopp, med undantag när jag glömde fylla på pellets.

Askutrymmet är väl inte det bästa men man måste väl ändå göra rent tuberna emellanåt och då kan man ju lika gärna passa på att dammsuga ur askan oxå.
Comet + Viking
Bio
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Hej

Inlägg av Roger »

Har haft pelletseldning för 3:e säsongen nu. Kör med gamla prylar, se nedan.
I stort sett är jag ganska nöjd med prylarna förutom uraskning och sotning. Jag är måttligt/minimalt road/intresserad av att aska/sota ur pannan varje vecka. (Jag gör det iofs var 14-dag idagsläget) Skitigt och jobbigt.

Skall jag investera i en ny pelletsanläggning säger min erfarenhet STORT askytrymme samt automatsotning/spaksotning i pannan. Även ett stort pelletsförråd, minst 1 ton, som är lätt att fylla på utifrån. Typ att lastbil med kran lyfter storsäck och man sticker hål i säcken och pelletsen rinner ner i en slas till förrådet. Allternativt bulkförråd.

Pelletspanna skall köras mot ack-tank som har tillkopplad solslinga. Extern annan värmekälla, ex. luft-vatten VP skall kunna anslutas.

Livet är för kort för att slösas bort nere i ett pannrum :wink:

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Hej

Inlägg av snillet »

Roger skrev:Har haft pelletseldning för 3:e säsongen nu. Kör med gamla prylar, se nedan.
I stort sett är jag ganska nöjd med prylarna förutom uraskning och sotning. Jag är måttligt/minimalt road/intresserad av att aska/sota ur pannan varje vecka. (Jag gör det iofs var 14-dag idagsläget) Skitigt och jobbigt.

Skall jag investera i en ny pelletsanläggning säger min erfarenhet STORT askytrymme samt automatsotning/spaksotning i pannan. Även ett stort pelletsförråd, minst 1 ton, som är lätt att fylla på utifrån. Typ att lastbil med kran lyfter storsäck och man sticker hål i säcken och pelletsen rinner ner i en slas till förrådet. Allternativt bulkförråd.

Pelletspanna skall köras mot ack-tank som har tillkopplad solslinga. Extern annan värmekälla, ex. luft-vatten VP skall kunna anslutas.

Livet är för kort för att slösas bort nere i ett pannrum :wink:

/Roger
Finns en viss sanning i detta. Det är inte fel att ha det bra 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hej

Inlägg av GoForIt Pellets »

Roger skrev:..

Livet är för kort för att slösas bort nere i ett pannrum :wink:

/Roger
Och jag som stortrivs i mitt pannrum, med att lyssna på hur brännaren uppför sig.. 8)
Kanske är ett "sjukligt" beroende, och något man borde "söka" för.. :shock: :D :D
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar