Drifträknare som fungerar

Skriv svar
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Drifträknare som fungerar

Inlägg av gurra »

Jag har haft problem med att få till en räknare som funkar på min anläggning, Viking Bio. Vissa här har använt sig av en cykeldator men det har inte funkat alls. Skruven går för sällan för att den ska registrera det som ett varv. Har även testat en energimätare med det vara samma sak där, skruven går för korta intervall så räknaren hann inte reagera.

Jag köpte en stegräknare för 59 kr på Willys och upptäckte att den fungerar med hjälp av en kontakt som sluts med hjälp av en magnet. Denna räknare går aldrig ner i sleep-mode så det problemet finns inte heller. Stannar magneten precis över brytaren rusar den heller inte iväg.
Denna räknare räknar allstå väldigt precist. Den missar inga varv.

Jag monterade en magnet på skruvens axel och placerade stegräknaren så nära magneten jag kunde. Det var allt.

(Jag öppnade iofs stegräknaren och tog bort den lilla vipparmen, men det behövs nog inte egentligen.)

Läs mer här:

Drifträknare för pelletsskruv (Viking BIO)
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Inlägg av Kruse »

Klockrent!

Hittade en stegräknare tidigare i veckan som jag fått på McDonalds och hade samma tanke. Den går inte ner i sleep mode heller men jag kommer nog monterar en brytare mot axeln som jag kopplar in på räknaren. Enkelt jobb när man väl gör det och nu fick jag inspiration att göra det. Tack gurra.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Clas Ohlsson driftid mätare för 230 V kopplad på skruven funkar bra 1h = ca 14 kg illafall på Viking bio.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Inlägg av Kruse »

En driftstidsräknare har en upplösning på 0,01 timme. D.v.s. 0,14 kg.
Jämför med gurras varvräknare som har 0,0312 kg/varv.
Så för de som är noga med statistiken finns det bara ett val. :wink:
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Kruse! Vad föreställer din Avatar egentligen? Kan inte begripa vad det är för något!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Allan skrev:Kruse! Vad föreställer din Avatar egentligen? Kan inte begripa vad det är för något!
Ser ut som toppen på en biltändspole?
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Kruse skrev:En driftstidsräknare har en upplösning på 0,01 timme. D.v.s. 0,14 kg.
Jämför med gurras varvräknare som har 0,0312 kg/varv.
Så för de som är noga med statistiken finns det bara ett val. :wink:
Ja men vad har du för nytta av den upplösningen. Kan du ge ett par driftsexempel?
gurra
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 jan, 2006 01:28
Ort: Falun

Inlägg av gurra »

Jag var inte ute efter stor nogranhet. Bara en fungerande mätare, som inte missade eller la till extra varv. Har som sagt testat två olika sätt men inget fungerade för mig.

Jag la ut detta för att andra ska slippa göra samma misstag :)

(PS. Mätte upp skruven igår. Blev 0,0263 kg/varv. Har uppdaterat sidan.)

@Moderator: Kanske ett nytt forum med endast tips och lösningar vore nåt? Skulle bli lättare att hitta allt.
Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Inlägg av Kruse »

Allan skrev:Kruse! Vad föreställer din Avatar egentligen? Kan inte begripa vad det är för något!
Ett uppbrännt lock till en Grovis.

MP skrev:
Kruse skrev:En driftstidsräknare har en upplösning på 0,01 timme. D.v.s. 0,14 kg.
Jämför med gurras varvräknare som har 0,0312 kg/varv.
Så för de som är noga med statistiken finns det bara ett val. :wink:
Ja men vad har du för nytta av den upplösningen. Kan du ge ett par driftsexempel?
140 grams upplösning duger gott och jag har inga vettiga driftsexempel på nyttan med högre upplösning. När man dessutom tänker på att pelletsen i sig varierar ganska mycket i volymvikt i så små mängder så inser man att det enda som ger ett exakt värde är vägning.
Men gurras tips, tillsammans med cykeldatortipsarna, visar att en enkel och billig lösning duger gott och dessutom hade högre upplösning. Sen så "måste" man ju ha elbehörighet för att koppla in en drifttidsräknare om man ska vara riktigt noga.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Thermia 15D har det inbyggt :-)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

gurra skrev:Jag var inte ute efter stor nogranhet. Bara en fungerande mätare, som inte missade eller la till extra varv. Har som sagt testat två olika sätt men inget fungerade för mig.

Jag la ut detta för att andra ska slippa göra samma misstag :)

(PS. Mätte upp skruven igår. Blev 0,0263 kg/varv. Har uppdaterat sidan.)
Se upp när det gäller stegräknare. En del modeller kräver minst sex steg innan de börjar räkna upp i displayen (de sex startstegen är dock med).
Detta är en funktion för att de inte skall räkna en ensam skakning av stegräknaren som steg. Dessutom så måste indikeringarna komma reletivt tätt, annars räknar inte räknaren upp.

Jag har en från Silva och den kräver detta. Så har man en skruv som endast går några långsamma varv så får man se upp vid valet av stegräknare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar