Tankeexperiment....Den optimala Pelletsbrännaren

Theladon
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 21:23

Tankeexperiment....Den optimala Pelletsbrännaren

Inlägg av Theladon »

Hur skulle den se ut, krav, specifikationer?

Tänker mig en brännare som enkelt går att anpassa till de flesta pannor.
Underhållsfri, gärna med detaljer som automatisk uraskning.

Tänkte jag för nöjes skull skulle försöka rita ihop den optimala brännaren, så kom med förslag.
Detaljer ni har saknat, detaljer som absolut inte skall vara med.
Mätpunkter, styrning.....

Marknaden är ju ganska ung och outvecklad än. Kunde vara kul och se om vi, åtminstone på pappret, kunde få ihop något som slår allt på marknaden idag....

Gnugga geniknölarna nu och skriv nåt kul.

//Andreas
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Den skall givetvis ha en dynamiskt ställbar brännkopp så att den steglöst kan justera effekten efter behov, ha ett matningsystem som matar med en pellets åt gången där den mäter längden på varje pellet (eller väger den) så att det blir garanterat jämn matning. inbyggd rökgasanalysator och rökgastempmätare och ett säkerhetssystem som garanterar att det aldrig kan inträffa gengas "puffar" eller brand i anläggningen..... kostanden för brännaren bör inte överstiga 3000:- :wink:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Theladon
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 21:23

Inlägg av Theladon »

Hehe..jo tack... :D

Men rökgasanalysator är väl inte omöjligt...lambdasonder sitter ju kå varenda bil...och har man syrehalten borde det ju gå att få den självjusterande

Rökgastempmätare är väl heller inte så komplicerat.

Och vad jag förstår så anser du att brännaren inte skall vara fallmatad utan mer som en ecotec...

Själv har jag bara erfarenhet av fallmatade brännare...(pellx)...kanske finns det nån som har erfarenhet av bägge systemen och kan jämföra?
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Det slår mig när jag läser micke_932 att det inträffar en del tillbud, när det blir strömavbrott. En inbyggd batteribackup skulle kunna släcka brännaren under ordnade former, vid strömavbrott. Ja, egenligen bara hålla igång fläkten, till "brasan" brunnit ut.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Den optimala Pelletsbrännaren

Inlägg av Håkan S »

Den erfarenhet jag har från min sysselsättning inom prossesindustrin är att enkla robusta mekaniska system är driftsäkrast.Den databaserade styrenheten därimot krånglar sällan, bara den är åskskyddad och har batteribackupp.Men som sagt inte för många rörliga delar i brännaren.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:Den skall givetvis ha en dynamiskt ställbar brännkopp så att den steglöst kan justera effekten efter behov
Även tuberna bör ha variabel storlek om man ser till hur olika diskutioner sett ut... :?

Så har jag förståt de av de resultat ja fick då jag körde brännaren på lågeffekt.. Värmen räckte knappt till att värma rökgaserna o inte tillräckligt för vattnet i pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:Den skall givetvis ha en dynamiskt ställbar brännkopp så att den steglöst kan justera effekten efter behov
Även tuberna bör ha variabel storlek om man ser till hur olika diskutioner sett ut... :?

Så har jag förståt de av de resultat ja fick då jag körde brännaren på lågeffekt.. Värmen räckte knappt till att värma rökgaserna o inte tillräckligt för vattnet i pannan.. Kanske stänga några tuber vi låg effekt.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Theladon
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 21:23

Inlägg av Theladon »

Med tuberna antar jag att du menar rökgastuberna i pannan?

Det faller ju i så fall utanför själva brännaren.
Visst hade idealet varit en helt specialdesignad panna, men min ide var åtminstone en brännare som skulle kunna anpassas till i stort sett alla på marknaden förekommande pannor...
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

Askutmatning kanske..inspektionsfönster där man kan se lågan...tysta motorer och skruvar..möjlighet till internetupploppling är vad jag spontant önskar, har en A4:a och har utvecklat styrprogramet till en framåtbrinnande enklare brännare och har väl också haft tanken på den ultimata brännaren.
Ecotec A4, CTC1100 Miljö med 7 turbolatorer, Draglucka, 200-litersföråd, säckpellets från SBF, 200 kvm hus från 1959
Theladon
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 05 mar, 2006 21:23

Inlägg av Theladon »

Askutmatning håller jag med om...
Vete f*n hur man ska lösa det om man ska ha det integrerat i brännaren, men...

Och fler mätpunkter..så man ser vad som händer ...nu blir det mycket gissningar och försök till att bedömma färgen på lågan för att ställa in...
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Askurmatning ur själva brännaren finns väl redan. Har inte KMP Uno urmatning med tryckluft? Eller var det med en tryckluftsdriven "kolv", som för ut askan ur brännarröret? Minns inte riktigt.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Skulle vilja se en brännare liknande A3/A4 som klarar pellets,spannmål,flis och spån.

Vill också gärna se att man gör en rejäl värmeväxlare på rökgasen så att man inte släpper ifrån sig nån värme alls i onödan.
Lite värme måste det ju bli, men det borde gå att bygga en "tjär och förorenings-ficka" som är lätt åtkomlig i pannrummet och en rökgaskanal med en liten fläkt i som drar ut den avkylda rökgasen.


:D
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

Tillverkarna till Biona, håller även på med att ta fram en panna som inte skall kräva någon Skorsten, dvs den släpper i väg kall rök...
det kan ju bli intressant
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

the_donk skrev:Tillverkarna till Biona, håller även på med att ta fram en panna som inte skall kräva någon Skorsten, dvs den släpper i väg kall rök...
det kan ju bli intressant
Om den pannan har det varit tyst en längre tid, så frågan är om inte projektet är nedlagt...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

jo jag pratade med någon där på Mbio, för ett par dagar sedan (han skall maila mig men har inte gjort det än, hint hint Stefan), skall du sälja en Biona till mig).
Han brättade att projektet fortfarande håller på. men att pannan är för långt borta för att jag skall vänta på den.
Skriv svar