Lite råd om panna föe både pellets och ved

Skriv svar
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Lite råd om panna föe både pellets och ved

Inlägg av inkognito »

Hej alla pellets/vedvänner

Vi ska sälja vårat nuvarande hus med pelletsvärme=(, vi har tänkt flytta norrut och har mest hittat hus med direktverkande el. Eftersom elen bara blir dyrare och dyrare, vill man komma bort så mycket som möjligt från elberoendet. Därför hade jag eventuellt tänkt mig att dra helt nytt vattenburet system till huset, eller så installera en stor och bra täljstenskamin, så man kan hålla nere energikostnaderna på det viset.

Om det skulle bli aktuellt med nytt vattenburet system och ny panna, vad kan ni rekommendera så att jag kan köra pellets(för det mesta), men även köra ved om jag känner för det?`

Brännare vill jag gärna hålla mig vid ecotec, eftersom jag har det nu och inte har annat än bra erfarenheter av det märket. vet dock ej hur A4 är i driftsäkerhet, men A3 har varit helt otroligt driftsäker.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

ingen som har något tips?
zetor
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 13:42
Ort: Åland

Inlägg av zetor »

Hej, Clean Burn Trading säljer en modell som ska kunna ta både pellets och ved, tror den heter PelLing 27.
Jag kör sedan några månader tillbaka en Ling 25 pellets/havrepanna som jag efter denna korta tid är helt nöjd med. Clean Burn har varit väldigt tillmötesgående och visat bra service när jag haft några frågor samt när det i ett fall blev störning efter en programuppdatering av styrprogrammet.http://www.cleanburn.nu
Havreeldare på Åland med en LING-25 utrustad med cyklontransportör. Kör mot BORÖ 500 lit ackumulatortank.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Calmar v33 el Tellus DP25 med pelletsbrännarlucka i sidan med en ecotec a4.. Om du vill ha en a3 så finns det många begagnade ute på blocket.. Acktank på 2-2500 liter till detta o om du gör detta nu så får du konverteringsbidrag på 30000:- även om du köper en beg brännare som jag förståt de.. Klimp vid nybygge får man även fast det är beg grejer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

ja jag vet ju inte hur a4:an av ecotec funkar, men av a3, har jag bara bra erfarenheter. tack för övrigt för tipsen, sitter och kollar runt på nätet, men det är ju en djungel av pannor, svårt att välja. Hur är det med gjutjärnspannor, är de inte skörare än plåt/stålpannor, om man typ glömmer sig och kastar in ved, eller annars också för rörelser, sprickningar vid skiftande varmt/kallt?

/Stefan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

inkognito skrev:
det är ju en djungel av pannor, svårt att välja. Hur är det med gjutjärnspannor, är de inte skörare än plåt/stålpannor, om man typ glömmer sig och kastar in ved, eller annars också för rörelser, sprickningar vid skiftande varmt/kallt?

/Stefan
Gjutjärnspannorna är hållbarare än plåt pannor (minst dubbel livslängd ca 50 år) o det är då inga problem om du råkar köra upp den i 120-130 grader förutom att det kokar.. :lol:
Det är med keramikpannorna man ska ta det lungt vid påfyllning annars kan det gå som för en kompis som spräckte sin keramik vid 3:e påfyllningen då han gjorde som han va van vid i gjutjärnspannan hemifrån.. :( :wink:

Gjutjärnspannorna är inte miljögodkända vid vedeldning men med pellets är det inga problem då pannan bara är värmeupptagare o brännaren står för förbränningen.. Verkningsgraden ligger på runt 70-75% med ved o 88-92% med pellets om du har max 50-60% av pannans märkeffekt på pelletsbrännaren.. T.ex panna 40 kW brännare 20 kW..

Kan även berätta om en annan kompis där dom lagt i fullt i gjutjärnskökspannan o stängt shunten.. När dom kom in i köket så va plåtarna på pannan röda o muren svart, Då shunten öppnades så brände den fast o tempmätaren sjönk 2,5 varv så pannan hade varit uppe på ett par hundra grader.. :shock:
Vedbänken bredvid pannan hade kolat o det pyrde i tidningarna som va i bänken men pannan gjorde de inget.. Detta va för 16 år sedan o dom eldar ännu i den trots att den råkade ut för detta o den är från -62..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Måste ha varit synnerligen nära att brandkåren fick ett ärende till den dagen!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Måste ha varit synnerligen nära att brandkåren fick ett ärende till den dagen!
Jodå men den kåken är ej brännbar tror jag.. :lol:

Vid byte av exp.kärlet på vinden så va sågspånet svart/förkolnat 30 cm runt skorsten.. En annan gång så va elektrikern o skulle koppla något bakom elcentralen på vinden o där låg ett skelet från en råtta o även där hade det varit nära brand då det va ordentligt bränt i timmerväggen.. :shock:
Nått år tidigare hade dom tyckt att det lucktade brandrök uppe på hallen men då dom inte hittade nå så trodde dom röklukten kom utifrån..

Men det bästa hade nog varit om kåken brunnit då de är stora renoveringar som väntar som bl.a fönster, 3 st wc som troligen är vattenskadade men inte går på vattenskadeförsäkringen då dom är ca 30 år..
I sommras började taket ta in vatten o de visade sej att fåglarna tagit tätningsbanden mellan nockplåten o plåtarna..:(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar