Pelletsdoserare
Pelletsdoserare
Halloj ,är det någon som har provat pelletsdoseraren för att få jämnare matning ,till en viking bio eller annan brännare ,jag har som många andra problem med ojämn matning från skruven.
Info om denna finns på http://www.energifirman.com/
Kan den vara lösningen på detta problem ????
Info om denna finns på http://www.energifirman.com/
Kan den vara lösningen på detta problem ????
// Yboss
Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
Jag har en doserare som utjämnare till en Iwabo.Jag såg genom slangen (genomskinlig) att lågan dämpas när dosen från skruven slängs ner i brännaren.Sedan jobbar lågan upp sig....och då slängs en ny dos på.Vansinne tänkte jag,och köpte en doserare.Så nu är lågan absolut jämn.Det betyder att förgasning och förbränning är jämn och optimal hela tiden.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Jag har köpt på www.energifirman.com Placeras direkt under skuvutmaningen.Sedan justerar man doserarens utmatningshastighet så att den matat ut dosen när nästa dos kommer från skruven.På så sätt matas pellets jämnt under hela brinntiden.Dessutom (behövs inte) har jag från brännarens vägguttag,där skruven ansluts,kopplat in ett frånslagsfördröjt tidrelä,så att doseraren stannar en stund efter det att brännaren gått färdigt.Annars går doseraren kontinuerligt,även vid stillestånd.Men den pallar bra för det också enligt energifirman.
var köper man en sädan dosera hovbyholm@gmail.com
Sixten skrev:Jag har köpt på www.energifirman.com Placeras direkt under skuvutmaningen.Sedan justerar man doserarens utmatningshastighet så att den matat ut dosen när nästa dos kommer från skruven.På så sätt matas pellets jämnt under hela brinntiden.Dessutom (behövs inte) har jag från brännarens vägguttag,där skruven ansluts,kopplat in ett frånslagsfördröjt tidrelä,så att doseraren stannar en stund efter det att brännaren gått färdigt.Annars går doseraren kontinuerligt,även vid stillestånd.Men den pallar bra för det också enligt energifirman.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Om man installerar en pelletsdoserare i fallschakt mellan skruv och brännare, så har man i principet konstruerat om den viktigaste säkerhetsfunktion som även skall fungera vid el-avbrott.
Det är möjligt att firman som gjorde pelletsdoserare har stoppat av ovanstående orsak. En doserare med ett lite melanförråd bygger fort 30-40cm i höjden och då blir det kort väg för branden upp i matningen.
Matene leverar pelletsdoserare till varje skruvanläggning men den är monterad som den första skruven i systemen. Då blir det ingen mellanförråd med nivåreglering som struler till och man behöver inte fixa till en ojämn matning. Den doserar jämnt från bulkförråd till brännare med 7 gram dos per skruvvarv ut från tex en takskruv.
Det är möjligt att firman som gjorde pelletsdoserare har stoppat av ovanstående orsak. En doserare med ett lite melanförråd bygger fort 30-40cm i höjden och då blir det kort väg för branden upp i matningen.
Matene leverar pelletsdoserare till varje skruvanläggning men den är monterad som den första skruven i systemen. Då blir det ingen mellanförråd med nivåreglering som struler till och man behöver inte fixa till en ojämn matning. Den doserar jämnt från bulkförråd till brännare med 7 gram dos per skruvvarv ut från tex en takskruv.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Jodå firman finns fortfarande, och de tillverkat doseraren när någon beställer...
citat ur det mail jag fick när jag gjorde en förfrågan, till Leif.palm-snabela-home.se
"Hej
Ja den finns och vi tillverkar/säljer en o annan nu och då, när den eftgerfrågas, ingen marknadsföring.
Kostar 2000 kr + frakt + postförskottsavgift + moms "
citat ur det mail jag fick när jag gjorde en förfrågan, till Leif.palm-snabela-home.se
"Hej
Ja den finns och vi tillverkar/säljer en o annan nu och då, när den eftgerfrågas, ingen marknadsföring.
Kostar 2000 kr + frakt + postförskottsavgift + moms "
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
samma brännare sedan 2007
Re: Pelletsdoserare
Är nyfiken på hur denna doserare fungerar rent tekniskt.
Den lär ju vara mycket exakt enligt vad som är skrivet här i forumet tidigare.
Den lär ju vara mycket exakt enligt vad som är skrivet här i forumet tidigare.
Re: Pelletsdoserare
I princip så här:
Under en tratt finns en rund skiva, lite större än pelletarnas rasvinkel. En excenter i mitten på skivan puttar ut pelletarna mot kanten då den roterar.
Under en tratt finns en rund skiva, lite större än pelletarnas rasvinkel. En excenter i mitten på skivan puttar ut pelletarna mot kanten då den roterar.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger