Ja men locket sitter liksom bara fasttryckt ingen skruv eller annat som håller fast den så det känns som en servicelösning men installatören nämnde inte att man skulle tömma av den så därför blir man ju tveksam till att det verkligen är så...
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
wertok skrev:Ja men locket sitter liksom bara fasttryckt ingen skruv eller annat som håller fast den så det känns som en servicelösning men installatören nämnde inte att man skulle tömma av den så därför blir man ju tveksam till att det verkligen är så...
Iofs är det bra att locket sitter löst så att trycket kan släppa utan att något kärvar ihop helt. Du hade ju full funktionalitet trots detta.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Hej,
det ser ut som det min installatör varnade för kunde hända om inte skruvröret låsts på andra sidan. Han menade att eftersom skruven matar upp pellets kommer den söka gräva ned sej och tillslut titta fram precis som i första inläggets bilder.
För att inte det ska ske ska en krampa (heter det så ?) monteras på skruvrörets utgående sida mot muffen där röret går in i den blå delen så att lasten tas upp där och förhindrar att skruven gräver ned sej.
Kan det vara en ledtråd ?
Har en bild av mitt förråd där krampan syns men vet inte hur jag får in den i forumet.
Denna typ av skruv, med intagsstos har inte samma "intresse" att gräva sig ner som de skruvar med öppen botten, men det kan bli något ökad beslastninge neråt.
Jag tror att det är skruvens egen vikt som har tryckt ner den genom bottenhålet.
Sitter motorn fast i taket ? Kolla då så att montagebandet, eller vad den nu hänger i inte lutar mot förrådet. Jag sätter skruvar med dessa förråd, så att de hänger i taket med infästningen längre fram än skruven. Då "dras" skruven lite framåt och trycket minskar.
Svårt att beskriva..
En sådan krampa skulle förstås också fungera, eller två plåtskruvar genom plasten kanske ?
Eller varför inte utnyttja läget? Borra ett antal hål i botten och/eller röret och samla upp det spån som avskiljs på detta sätt? Då slippar man att manuellt rensa ut spånet som till slut måste störa funktionen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag försöker få tag i min installatör men det är lättare sagt än gjort tyvärr. Jag vet inte med säkerhet men jag inbillar mig att allting är som innan alltså tror jag inte att skruven flyttat sig utan locket har helt enkelt blivit fyllt med sågspån och ploppat ut pga. detta och därefter har lite pellets åkt ut på golvet. Den har antagligen varit så ett par dagar.
Jag vet inte om denna krampa som nämns ska kolla detta med installatören. Hur som helst är det ju inget jobb att ta av detta lock och tömma det på sågspån regelbundet om det nu krävs.
Som det känns nu går jag nog på Stugsittarens linje, men vill gärna få bekräftat att allt är ok.
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Tycker det ser helt normalt ut. Jag tar loss bottenlocket och dammsuger rent i samband med att jag har borta skruven för rengöring och dammsugning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
GoForIt Pellets skrev:Tycker det ser helt normalt ut. Jag tar loss bottenlocket och dammsuger rent i samband med att jag har borta skruven för rengöring och dammsugning.
Har du likadan skruv?
Sitter ditt lock fast mer än att man för in den i röret och de bägge gummilisterna klämmer åt?
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947