Askuttag i botten på värmepannan

Roger
Fröträd

Askuttag i botten på värmepannan

Inlägg av Roger »

Hej

Ingen här på forumet som har gjort någon slags lucka i botten på pannan för att på ett enkelt vis tömma askan i en tätslutande, löstagbar behållare. Eller svetsat på ett större askytrymme under pannan.

Det innebär att pannan måste stå högre än golvnivån eller att man har ett hål i golvet under pannan där man kan ha en tätslutande askbehållare mot pannan.

Naturligtvis blir det en massa arbete med detta.
*Borttagning av panna
*modifiering av panna
*Håltagning i golv eller höjning av panna + nytt hål i skorsten för rökrör
*osv.

Om man, tex, köper en beg. CTC 1100 som har begränsat med askutrymme och gör en sådan modifiering innan den kopplas in då borde det bli mindre med jobb för en sådan lösning.

Kanske det finns en marknad för detta?

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har en sådan panna.

Dock inte gjort det själv utan den var anpassad från tillverkaren med en asklåda under själva pannan.

Om man skall modifiera en gammal beg. panna så tror jag mer på lösningen att höjs upp pannan än på att göra "hål" under pannan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

helt klart finns det en marknad för detta.. det tror jag i allfall..

Borde kanske gå att lösa på ett annat sätt? något sätt att transportera askan från pannan till en behållare brevid kanske..? en skruv? en damsugare med en Cyklon i mellan?..
En timer på detta att den suger typ 15 min 2 ggr i veckan borde räcka..

skruv, damsugare gör ju att hålet blir mycket mindre i pannan,
Samt att ask behållaren kan göras välldigt stor.
Och du har större möjligheter att plasera asklådan..
Och du behöver inte göra om en massa rör dragningar.

Problemet är nog att det inte får bli en massa drag genom hålet.. Så askbehållaren måste vara 100% tät lika så slangen/röret tillbehållaren..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ecotec skall ha askutmatning som tillbehör både till A3:an och A4:an.

Har dock ej sett eller hört från någon som har en sådan i drift.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PeterBlomberg
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterBlomberg »

Går i liknande tankar.
Har en gammal diom med brännaren i sotluckan ovanför hålet där oljebrännaren satt tidigare så jag funderar på att mata ut askan med en skruv genom hålet för oljebrännaren.
Någon som har någon bra ide på vad jag skulle kunna använda för sorts skruv?

/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

PeterBlomberg skrev:Någon som har någon bra ide på vad jag skulle kunna använda för sorts skruv?

/Peter
Isborr i ett rör drivet av vindrutetorkarmotor??
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

På novators forum hade ("stintan" tror jag) ngn modifierat en combifire genom att göra en asklåda till pannan, tagit ett extra hål i luckan och monterat ett rör med en kulkikventil, och anslutit till en altberg cyklon.
Haken med att ha ask sug på "vanliga" pannor är väl sotningen av tuber inte sker så enkelt som i combifire med spak.

Fast det är nog ett jätte plus att kunna sätta pannan under undertryck vid sotning.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Erik skrev:...ett rör med en kulkikventil...
Är det en vanlig kulventil eller? Sitter den i hela tiden kanske det finns plastdetaljer i den som kan få problem med värme från brännaren?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Tog namnet direkt ur huvudet, som jag minns inlägget, men jag tror att en kulventil egentligen heter kulkikventil. Eller så heter den kulkilventil.
Ungefär som att alla andra kranar heter ngt helt annat än vad de kallas.

Vad gäller materialet så får man väl välja "rätt" modell. Vissa kulventiler har nylontätning kring kulan.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:Jag har en sådan panna.

Dock inte gjort det själv utan den var anpassad från tillverkaren med en asklåda under själva pannan.
De va som f-n.. Hmmm ingen asklåda på min panna inte.. :? :(
Hur mycket rymmer asklådan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:
Roli skrev:Jag har en sådan panna.

De va som f-n.. Hmmm ingen asklåda på min panna inte.. :? :(
Hur mycket rymmer asklådan??
Ja det är ju inte som en del av dagens pannor men det får plats ungefär 7,5 liter aska.

Tömmer man den en gång per vecka så är det lugnt.
Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev: Ja det är ju inte som en del av dagens pannor men det får plats ungefär 7,5 liter aska.

Tömmer man den en gång per vecka så är det lugnt.
Drar du ut lådan i framsidan på pannan o går de utan att du tar lös brännaren??

7,5 liter de verkar va i de utrymmet som undre keramiken ligger i min panna.. Nu kör jag utan keramik för dessa 7,5 liter extra askytrymme.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tack vare att jag har pannan monterad på två stycken uppgjutna betongklackar på golvet så går det att dra ut lådan utan att ta bort brännaren. Klackarna tillkom pga att muraren gjorde hålet för rökröret på fel höjd..... Ibland har man tur med att någon gör fel.

Asklådan sitter under själva pannbotten, dvs det är gjort ett rektangulärt hål i pannbotten och under det är det monterat en utdragbar låda, typ tät byrålåda. Detta är alltså under det utrymme där keramiken skall ligga.
Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Asklådan sitter under själva pannbotten, dvs det är gjort ett rektangulärt hål i pannbotten och under det är det monterat en utdragbar låda, typ tät byrålåda. Detta är alltså under det utrymme där keramiken skall ligga.
Ok så ju högre upp pannan ståt ju större låda skulle du få dit om du gjorde en egen låda då??

Min panna gjorde jag ett stativ till för att komma i rätt höjd med rökröret så den är 40 cm från golvet.. Skulle haft stående tuber i pannan o gjort en låda till de utrymmet då hade man fått en låda på ca 50 liter..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André:

Fixar en kopia på pannans tvärsektion och mejlar dig imorgon så kan du se hur det ser ut.

Har ej ännu skaffat någon egen sida så att jag kan lägg upp bilder men det kommer så fort som jag för bredbandet inkopplat..... 56-modem är ingen hit....
Moderator
Skriv svar