vatten droppar från expansionkärlets spilledning.

Skriv svar
sarakanna2001
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 maj, 2014 14:31

vatten droppar från expansionkärlets spilledning.

Inlägg av sarakanna2001 »

Jag har en Thermia biomatic 20+. Vatten droppar från spilledningen (expasionkärlets). Trycket ligger vid 1. Vatten rinner när man vrider reglaget som vanligt. kan nån hjälpa mig???? sarakanna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: vatten droppar från expansionkärlets spilledning.

Inlägg av Icecap »

Hjälpa med vad?

Om du undrar varför det droppar finns det ett par möjligheter men då du är mycket snål med informationen är det omöjligt att avgöra något vidare.

Vanligt är att luften i gummiblåsan i expansionskärlet har för lågt tryck, detta kan bero på att gummit är trasigt eller att kärlet inte är pumpat på ett tag.

Men det kan även vara övertrycksventilen som är smutsig.

Omöjligt att svara på når man inte vet om det droppar jämt eller bara ibland. Vanligen är "ibland" och orsakad av dålig funktion i expansionskärlet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: vatten droppar från expansionkärlets spilledning.

Inlägg av Stegatorparn »

Ligger trycket runt 1,0 bar så är det säkerhetsventilen som läcker.
Är trycket vid säkerhetsventilens öppningstryck 1,5 bar, så är det problem med expansionskärlet som Icecap skriver eller i sällsynta fall, överläckage från tappvattnet till pannvattnet i värmeväxlaren.
Droppar/rinner det kontinuerligt är det sannolikt värmeväxlaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Re: vatten droppar från expansionkärlets spilledning.

Inlägg av Gunnar A »

Jag råkade ut för dropp en gång som berodde på att påfyllningsventilen stod"lite på glänt", men då blev ju trycket över säkerhetsventilens öppningstryck.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Skriv svar