Hur ofta har ni drift-stopp?

elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av elbrink »

hej!

En liten undersökning...

hur ofta har ni rutinerade pelletseldare i genomsnitt drift-stopp? (alltså nån form av larm)

Vore kul att se lite hur det ser ut, och vad man kan begära av sin brännare. Ska man liksom räkna med nåt stopp då och då? Min brännare stanar kanske 1 gång varannan vecka, inte jättefarligt men vore ju skönt att slippa... samt veta om alla har det så?
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Icecap »

Jag hade ett stopp 2011. Då har jag tillåtit mig räkna bort när jag testar ny mjukvara som är under utveckling, ska jag räkna med dessa har det varit två stopp totalt.

Och du får ju skilja lite mellan stopp och stopp. Det är ju ett stopp/larm om man har glömt fylla ett förråd men det är knappast brännaren som krånglar då - men jag antar att du menar icke-självförvållade stopp/larm.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av elbrink »

okej! Ja precis det är ju självförvållat. Tänker på stopp som är orsakre av att nåt är "fel" med brännaren...
Kan ju som i mitt fall tycka att det är skumt att det funkar hur bra som helst i 2 veckor och sen får det bara för sig att inte starta 1 gång, sen går det 2-3 veckor till...

Tacksam för fler svar :)
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Volvoslav »

Som Icecap skriver så får man nog skilja på stopp och stopp.
Jag har haft 7st stopp orsakade av utrustningen sedan 2001. 3st orsakade av att tändelementet gått sönder, 1st när fläkten gick sönder, 1st när pelletsskruven från förråd till brännare gick av och 2st när växeln till skruven rasat.
Stopp orsakade av slarv ex. tomt veckoförråd eller glömt att aska ur har jag tappat räkningen på.
Tomt veckoförråd är ett problem som jag är glad att slippa nu när man har bulkförråd.
Jag har tydligen en larmfunktion för om pannan stannat. En röst (lik min fru) hörs i hela huset som ropar "det finns inget varmvatten"! Kanske är min fru föresten, får kolla upp det...
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Jakob »

Inget än.

Men jag har bara kört nya pannan sedan 7 nov förra året.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av micke_932 »

3 gånger på sex år, alla beror på att jag har lite för underdimensionerad dragbegränsare vilket gör att det inte alltid blir fyr på pellets vid uppstart om det är väldigt blåsigt ute.

Givetvis finns det några driftstopp till under åren men dessa beror helt och hållet på ren klantighet från användarens sida så jag räknar inte dom, typiskt exempel är att man ska sätta tillbaka slangen på brännaren efter sotning, annars blir det inte bra.... :oops:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av psau »

Hitintills inget stopp vare sig med PX brännaren eller B16.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av elbrink »

Verkar ju som ni att ni har VÄLIDGT mycket mer driftsäkra anläggningar än vad jag har... Nu har jag visserligen bara eldat sedan i november så ska väl trimmas in lite. Men man kan ju undra vad dessa sporadiska stopp beror på? För liten startdos? Då känns det som att det skulle inträffa oftare. Men "startar jag om" pannan så tänder den igen, utan att jag rensar eller tömmer eller rengör på nåt sätt....
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av psau »

Tror att driftsäkerheten kommer av en korrekt inställd kombination av brännare och panna.

Men misströsta inte ju mer du håller på desto bättre lär du känna din panna/brännare och desto bättre kommer det att funka.


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Vednisse »

2005-2008 2st Eurofire, inga stop..inte ens ett tändelement dog.
2007- 2st Bionordic Viking B16GL, ca:10st missade tändningar vintern 2010, orsak exremt svårtända pellets (flamskyddade?). Har gått drygt ett år nu med samma tändelement utan en enda misslyckad tändning. 4st stop pga. glapp, 2st tempgivarkontakten och 2st dålig kontakt vid en kabelansluntning i Plc'n.

Totalt 14st stop sedan hösten -05, alla med Bionordicbrännarna, på gränsen till för dåligt i min mening. De 10 misslyckade tändningarna beror iofs. delvis på otur med dålig pellets (dock klarade andra brännarfabrikat att tända dem). Även den glappande kabeln till Plc'n var mänskligt slarv vid monteringen. Uttaget till Tempgivaren är en svag punkt på Vikingarna.

Enligt min mening ska man inte behöva ha driftstörningar mer än när någon komponent går i sönder och det ska förhoppningsvis inte hända ofta.....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av johano »

Jag har haft en hel del driftstopp under åren (som värst i början en gång i veckan),
det har alltid skett under uppstartsfasen, har den väl "överlevt" till driftfasen så går
den stensäkert...

Problemet har alltid varit att fotocellvärdet är väldigt "svajigt", och ligger ibland
udner gränsvärdet för när elden anses ha slocknat, trots att jag vid dessa tillfällen
genom synglaset ser att det brinner för fullt(!)

När sedan driftfasen inleds (ich fläkten varvar upp) så sticker fotocellvärdet upp och
lägger sig stadigt på max.

Efter att ha laborerat med stor/liten startdos, mindre fläkt, ökat/minskat drag utan att
egentligen märkt någon förbättring så testade jag tillslut att istället öka på fläktvärdet
rätt mycket, och det gjorde stor skillnad!

Det verkade alltså som om fotocellen inte "ser" lågan om förbränningen är lite för fet
under starten...

Jag hade ju alltid tänkt att den kunde få gå lite fet istället för magert i starten just för att
säkerställa att den säkert skulle komma igång, men det var nog istället det som orsakade
problemet...

Efter fläktökningen så har den startat klockrent varje gång...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Checker »

Hade mkt driftstopp med på anläggningen i början. Speciellt när det inte var kallt ute. Har monterat draglucka samt justerat matningstiden på startsekvensen så har det funkat (bra inte ett stopp).

Känner förresten igen larmanodrnigen "-inget varmvatten". :D.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
ElNobbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 22:24

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av ElNobbo »

Brännaren stod i fredags när jag kom från jobbet och i lördags morse, sen stannade den ytterligare 3 ggr under lördagen. Söndagen ägnade jag åt att ta isär den i molekyler, göra rent allt med tandborste och trycklyft och sedan montera ihop mycket noggrant. Sedan dess (söndag eftermiddag) har den gått perfekt (peppar peppar & ta i trä...).

Dock har den aldrig strulat på detta sättet innan så tills det eventuellt händer igen arkiverar jag detta under "tillfällig formsvacka".

Edit: Alla dessa är i uppstarten, den matar fram startdosen men ser reagerar inte optovakten på att det brinner och matar följdaktligen inte fram nästa dos. Jag ser att det brinner men den ser det inte av någon anledning. Startar jag då om den fungerar allt som det ska igen, men det verkade ändå dags för en översyn & rengöring. Lustiga är att varken optovakten eller öppningen den tittar genom blev renare av rengöringen, eftersom jag rengör just den detaljen ofta ändå.

Nåja .. vill man inte ha utmaningar ska man väl ha fjärrvärme antar jag ;).

Om du fyller i din profil med de uppgifter som beskrivs under "forumregler" så blir det lättare för oss andra att värdera dina "fel och problem" när det framgår vad du har för utrustning. / Roli moderator
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Torsten »

2 gånger hittills sedan 2005. Det har då varit tändelementet som slutat fungera.

Har aldrig varit någon utmaning. Installera brännaren efter anvisningarna och sedan elda.

Självförvållade fel får man dras med när man är glömsk. Glömt stoppa in kontakten till skruven efter utförd effektmätning, glömt fylla på pellets. Ganska många gånger. :oops:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Doc »

Förr: Economen 05-10. Jag tappade räkningen. I början loggade jag på deras medskickade protokoll, gjorde en tilläggsida och gav sedan f... i att skriva upp det.
Nu: Brännare/panna inga stopp. Vakuummatningen har haft några stopp. Filtret på sugenheten sätts igen, vid dåliga pellets efter 500 kg med de senaste fina inte alls efter 3 ton..., så det gäller att har lite koll. Två gånger har en pellets blockerat vippluckan i sugburken, just ena gången ca. tre dagar in i en vintersemestervecka :x ... Tur man har elpatron.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar