pellets värmer inte, el värmer..

Skriv svar
mjacobson
Frö

pellets värmer inte, el värmer..

Inlägg av mjacobson »

Jag har ett riktigt knivigt problem..

Först utrustningen;
Pannan är en Euronom Keramex Kombi (el / pellets)
Pelletsbrännaren är en Ecotec Bioline 20

Följande händer ; När jag enbart kör på pellets värms vattnet i varmvattenberedaren (dvs. dusch etc) upp till önskad temperatur, men INTE vattnet som går till radiatorerna. Det sitter en termometer på elpannan som visar 34-39 grader vid enbart pelletsdrift. (Oavsett om det är -10 eller -26 ute).
Det blir varmt och gott inne om jag lägger till elpatronen (termostat på elpannan, och då följer naturlitvis termometerns värde den på termostaten till elpatronen)

Vi har radiatorer i cirka 120 m2 av huset, inkluderat tvättrum, garage, torkrum i källaren samt 5 rok i första våningen.

Cirkulationspumparna går; shunten står på 10 (allt vatten flödar tillbaka till elpannan), och enligt teckningen från Euronom ska vattnet flöda till pelletsen via en cirkulationspump, som också fungerar.

Kan det tänkas att cirkulationspumpen som ska pumpa "kallt" vatten in till pelletsbrännaren "stjäl" en hel del varmt vatten som egentligen ska in i elpannan? Enligt teckningen från Euronom är det nämligen en ledning som delas, den ena änden slutar i elpannan (i teorin varmt vatten), och den andra flödar tillbaka till pelletspannan via ovannämn cirkulationspump.

VAD SKA JAG GÖRA FÖR ATT SLIPPA DYR ELRÄKNING????

Hjälp önskas! =)

PS. är nybörjare i pelletsvärlden.... DS.
Senast redigerad av mjacobson den lör 25 dec, 2010 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Förmodligen har du ställt brännaren på för låg effekt..
Vad har du den ställd på idag??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mjacobson
Frö

Inlägg av mjacobson »

Ecotecen går på 70%. Men kommer inte rökgastemperaturen att stiga om jag ökar effekten till 80%?
För det andra har jag inte hittat den menyn i "den gröna boxen" som styr ecotecen. Läste mig till, och pratade med förra ägare, att den går på 70%. Tyvärr har installatör gått konkurs, och förra mannen i huset har dött..... Så har ingen att fråga direkt heller! =)
Senast redigerad av mjacobson den lör 25 dec, 2010 11:55, redigerad totalt 2 gång.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja ökar man effekten så ska rökgastempen öka..

Hmm är det en Ctc bio el ecotec brännare du har??

Visst har du även ökat fläkt då du ställt upp matning??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mjacobson
Frö

Inlägg av mjacobson »

Brännaren är en ecotec.

Har tyvärr inte hittat inställningen för fläkt, och har därmed inte ökar matningen heller...

Inatt har shunten stått på 1 då tempen inne var 16.5, och då var det fasen 60 grader i elpannan istället för de sedvanliga 40. Öppnade shunten manuellt till halvvägs och då sjönk tempen i elpannan tillbaka till 40, temperaturen inne gick upp till 17.2 ungefär.. =)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du shuntstyrning el ändrar du shunten manuellt??

Hittar inget heller i manualen men nån här kanske vet var man ändrar fläkten?
http://www.wv.fi/folder/Bioline_20manual713.pdf
Men de måste ju finnas under nånb effekt meny för som sagt behöver du mer effekt, 100% matning o 100% fläkt = 20 kW då ska du klara dej tycker jag så sök i menyerna el kolla under ecotec tråden :wink:
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det låter som att shunten står fel eller reglerar fel om den är elektrisk.
mjacobson
Frö

Inlägg av mjacobson »

Problemet är nu löst.. Jag, MITT NÖT, hade inte kollat cirkulationspumpen till pelletsbrännaren ordentligt..
Axeln hade gått av, och därmed snurrar ju axeln, men den pumpar inget vatten. Hittade faktiskt en på blocket.se och köpte in idag. (kollade naturligtvis på grundfos.se att den ska vara godkänd som ersättningspump för min gamla)

Monterade den, och VOOSH så började allt funka igen.. =)

Tack alla ni för hjälpen ändå! =)

Nästa inköp blir rökgastemperaturmätare.... För att så ev. våga justera upp effekten när det blir -25 i gnällbältet igen...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Hittar inget heller i manualen men nån här kanske vet var man ändrar fläkten?
http://www.wv.fi/folder/Bioline_20manual713.pdf
I den manualen finns inga uppgifter på hur man ändrar brännarens effekt/fläkt/matning.

Får att kunna göra detta behövs ÅF-manualen. Där finns dessa uppgifter men ändringar här påverkar brännarens funktion/renhet vid förbränning mm mm. Så anteckna de nuvarande värden innan ändring utförs så att det lätt går att återställa om det blir fel/inte bra.......

För den intresserade så kan jag översända pdf-kopia på manual enligt ovan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar