Ta bort hårt sittande asklagring på väggarna

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!

Ta bort hårt sittande asklagring på väggarna

Inlägg av skalman65 »

Då jag har en dubbel panna så har jag inte lagt ner så mycket tid på ved delen.

Men har nu upptäckt att det är ganska tjocka lager av sot / tjära liknande som sitter på väggarna, :(

Då jag använder den delen mer frekvent nu, så har jag i mina försök att få bort detta använt stålborste vilket gav mycket litet resultat, bytte sedan till ett stämjärn vilket jag lyckades få bort ganska mycket, men för att få rent så återstår en hel del.

Funderar på vad man använder effektivast, vågar man ta någon form av stålbortse som man sätter på borrmaskinen eller finns det någon for av medel som man kan lägga på för att sedan "gå lös på det?

Vad kan ni tipsa om, vad har ni använt i liknande situationer.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Lägg inte för mycket tid på att få bort beläggningen. Beläggningen skyddar plåten i pannan från frätande ämnen som kan hjälpa till att få pannan att rosta. I de flesta pannors instruktionsböcker står det ofta att det inte är av någon betydelse fast det finns en del beläggningen. Alltså denna belägging skall finnas i vedutrymmet på under- och omvändförbänningspannor. Har man beläggning i själva förbränningsdelen då visar det på att det är något annat som är fel = rå ved, för lite luft osv
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Jag som trodde att detta hade en isolerande effekt.

Men det innebär att jag slipper ganska mycket arbete. :lol:

Så det räcker med att dra med dra med stålborsten, det som lossnar det lossnar, thats it?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Är det mot ytor som inte har vatten på andra sidan så har det ingen betydelse för effektiv eldning.Om det däremot är i tak upp mot vattenmagasinet så bör du hålla rent.Har du prövat med värmepistol?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Enklast är faktisk att ha bra förbränning, det får dessa kakor att "torka upp" och släppa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Taxen skrev:Är det mot ytor som inte har vatten på andra sidan så har det ingen betydelse för effektiv eldning.Om det däremot är i tak upp mot vattenmagasinet så bör du hålla rent.Har du prövat med värmepistol?
Taket är förhållandevis rent, värmepistol hade jag inte tänkt på det ska jag ta till och pröva när jag sotar

Enklast är faktisk att ha bra förbränning, det får dessa kakor att "torka upp" och släppa.
Mot i fjol så har jag nu en bättre förbränning, ny draglucka bättre justerade själl, men jag eldar endast pallar o annat skrot virke..
Så jag mistänker att en bra förbränning är svårt att uppnå.

Men ni låter ganska eniga om att någon större energi behöver man inte lägga på detta.

Se till att "taket" är hyffsat rent och ta bort vad som går på väggarna.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Under byggtiden och året efter det så eldade jag allt möjligt "skrot" så som lastpallar mm och det är nog hårt när omöjligt till att få en bra förbränning med sånt. Enda ggr som jag riktigt lyckats med det är när jag blandat upp skrotbräder med bra ved. Eller när man kastat in sånt mot slutet av eldningen när man redan har en fin och bra glödbädd.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag eldade några lastpallar i öppna spisen, och herrejävlar vad det luktade och rök. Det verkar som om dagens pallar, ivarje fall SJ/EUR pallar är impregnerade på något vis. Det är kanske detta som gav avlagringarna? Ren ved är nog att föredra även om det kan vara frestande att såga upp pallar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Ren ved är nog att föredra även om det kan vara frestande att såga upp pallar
Håller helt med dig, men i brist på bröd så får man äta limpa sa min farsa.

Använder detta som ett sätt att få pelletsen att räcka längre, arbetslös sedan en tid så man vänder och vrider på slantarna,
kan man då få pallar och annat emballage virke gratis, så värmer det bra.

Men visst vore det skönt att kunna lägga in torr och fin björk ved.

Alternativt bara låta pellets brännaren arbeta på :wink:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Elda på med pallarna du bara. det finns betydligt värre saker som sker i världen...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jomenvisst skall man ta med sig det man kan få gratis. Hoppas du får nytt jobb snart, Skalman65. Bild

Passa bara på att ha mera drag på "skitvirke" än på ren ved eftersom de där impregnerade grejerna behöver mer syre för att förbränna ordentligt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

bergatorparen skrev: Passa bara på att ha mera drag på "skitvirke" än på ren ved eftersom de där impregnerade grejerna behöver mer syre för att förbränna ordentligt.
Det tipset tackar jag för, har haft ganska snålt inställt.

Ska Testa detta i eftermiddag
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

En aning OT från min sida...
bergatorparen skrev:Det verkar som om dagens pallar, ivarje fall SJ/EUR pallar är impregnerade på något vis.
Om du menar såna här:
http://www.sis.se/upload/631751117202987500.pdf
.. så är det nog bättre ekonomi att försöka få dem returnerade; det är ju pant på godkänd EUR-pall.

Stämmer gott att det finns vissa som är behandlade. "Grönpallen" t.ex. är väl byggd i tryckimpregnerat? Rätta mig om jag har fel. Om jag har rätt så är den väl inte alls bra att elda... "Vanlig" EUR-pall däremot tror jag inte behöver vara behandlad, dock ställs det krav på virkeskvaliteten.

Engångspall (som finns i samma format, 800x1200) däremot går nog bättre att elda, såna har i vart fall jag aldrig hört talas om att man behandlar. De är ju just tänkta för engångsbruk och har inte alls samma krav på livslängd.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det verkar som även de vanliga trävita pallarna har behandlats med antingen klar Antiparasit eller liknande, därför att de inte skall bli hem åt, och bidraga till spridning av ohyra från land till land eller en landsände till en annan. Engångspallar gör man som regel av billigt, obehandlat virke :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Aha! Låter ju högst rimligt. :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar