Vulkansten som slagg
-
- Energiprofet!
Vulkansten som slagg
Hej Alla!
Jag har eldat en hel del pellets under åren som gått men aldrig fått en sådan slagg som jag får nu. Den ser ut som vulkansten sådan man köper och lägger i akvarium. Kommer snabbt några dagar och blir flera cm tjock. Den stänger av lufthållen i rosten och så får man en sotande förbränning. Har ni varit med om detta? Jag använder Laxå bulk och pannan är rätt inställd. Går det att påverka med syreöverskott eller syreunderskott?
Jag har eldat en hel del pellets under åren som gått men aldrig fått en sådan slagg som jag får nu. Den ser ut som vulkansten sådan man köper och lägger i akvarium. Kommer snabbt några dagar och blir flera cm tjock. Den stänger av lufthållen i rosten och så får man en sotande förbränning. Har ni varit med om detta? Jag använder Laxå bulk och pannan är rätt inställd. Går det att påverka med syreöverskott eller syreunderskott?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Baltpellets?
Edit: Såg nu att det stod Laxå bulk..
Edit: Såg nu att det stod Laxå bulk..
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
-
- Energiprofet!
Jaså är det så det blir med balltpellets....Denna slagg är verkligen besvärande...Jag har ett ton kvar så det blir väl att göra rent rosterplåten i ett kör. Jag försökte med ett litet syreöverskott men det gjorde det bara värre då blev det så varmt att slaggen smälte och glasade på rosterplåten. Nästan omöjlig att skrapa bort hårt som stål....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Usch då!
Har just blåst in 4 ton Laxå-pellets i mitt förråd.
Tidigare eldade jag Neova-pellets men priset gick upp och kvaliten ner
därför skall jag prova Laxå.
Förstår att jag får hålla ett öga på brännaren ett tag.

Har just blåst in 4 ton Laxå-pellets i mitt förråd.
Tidigare eldade jag Neova-pellets men priset gick upp och kvaliten ner
därför skall jag prova Laxå.
Förstår att jag får hålla ett öga på brännaren ett tag.

Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
-
- Energiprofet!
Hej Alla!
Någon som har läst någon "forskningsrapport" om vad som påverkar slaggens bildande? Vore bra att kunna minimera förloppet även på bekostnad av verkningsgraden. Så tråkigt då man står med en nysotad panna och alla parametrarna perfekta och så vet man att slaggkakan har slagit ut alla inställningar en dag senare, då lufthållen blir igensatta. Jag har köpt Laxå ett antal gånger då jag tycker om deras korta längd vilket gör att skruvarna jobbar tyst och lugnt. Det är först vid denna leverans som slaggen har bildats och vållat problem. Vore trevligt att höra era erfarenheter....
Någon som har läst någon "forskningsrapport" om vad som påverkar slaggens bildande? Vore bra att kunna minimera förloppet även på bekostnad av verkningsgraden. Så tråkigt då man står med en nysotad panna och alla parametrarna perfekta och så vet man att slaggkakan har slagit ut alla inställningar en dag senare, då lufthållen blir igensatta. Jag har köpt Laxå ett antal gånger då jag tycker om deras korta längd vilket gör att skruvarna jobbar tyst och lugnt. Det är först vid denna leverans som slaggen har bildats och vållat problem. Vore trevligt att höra era erfarenheter....
Nja, tror ni missförstod mig ang. Laxå.
Första gången jag läste inlägget missade jag att det stod Laxåpellets,
och då jag haft exakt samma problem med baltpellets och inte med
några andra sorter undrade jag om det kunde vara så i detta fall oxå.
Om Laxå säljer Baltpellets har jag ingen aning om.
Dock, så har jag fått höra att pellets gjort av trä som vuxit i
sandig jord kan skapa såna sandkakor vid förbränningen.
När det gäller Baltpellets misstänker jag att de pressar pellets av
lite allt möjligt som de sopar upp från garagegolvet blandat med lite
rotvältor och annat bös....
/johan
Första gången jag läste inlägget missade jag att det stod Laxåpellets,
och då jag haft exakt samma problem med baltpellets och inte med
några andra sorter undrade jag om det kunde vara så i detta fall oxå.
Om Laxå säljer Baltpellets har jag ingen aning om.
Dock, så har jag fått höra att pellets gjort av trä som vuxit i
sandig jord kan skapa såna sandkakor vid förbränningen.
När det gäller Baltpellets misstänker jag att de pressar pellets av
lite allt möjligt som de sopar upp från garagegolvet blandat med lite
rotvältor och annat bös....
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Att det blivit problem beror nog på att det kommeit sand med i spånen som pellets tillverkas av. Andra fabrikanter har också råkat ut för det här och tagit tillbaka den dåliga pelletsen.
Det man kan göra för att minska problemen har du redan gjort, minimerat luftöverskottet så att förbränningstemperaturen hålls ned.
Har också sett de här vulkanstenarna när jag kört dålig baltpellets med bra inställd brännare. Tryckluftsuraskningen lyfte ut slaggstenarna i pannan så rostret hölls alldeles rent. Med större luftöverskott hade det nog blivit sintring på rostret.
Kan du inte få byta ut pelletsen?
Det man kan göra för att minska problemen har du redan gjort, minimerat luftöverskottet så att förbränningstemperaturen hålls ned.
Har också sett de här vulkanstenarna när jag kört dålig baltpellets med bra inställd brännare. Tryckluftsuraskningen lyfte ut slaggstenarna i pannan så rostret hölls alldeles rent. Med större luftöverskott hade det nog blivit sintring på rostret.
Kan du inte få byta ut pelletsen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Energiprofet!
Häller med dig Torsten det måste vara något som har kommit med i processen och sand kan vara mycket troligt och skulle också förklara den glashårda beläggningen som blev då jag körde med ett svagt luftöverskott. Det var kanterna av svampslaggen som smälte och bildade glaset. För mig krävs det ett nyslipat stämjärn och all kraft som går att lägga på stämjärnet för att få bort beläggningen....slår gnistor så hårt den är...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Solett gör oxå all pellets men ändå köptes det in o blandades med deras egen o stora problem uppstod så dom va tvungna ta tillbaka pelletsen.
Även så blev det problem då dom köpt in grot o annat bråte från öst
Även så blev det problem då dom köpt in grot o annat bråte från öst
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej alla
Info i ämnet sintring...
Jag har lång erfarenhet ifrån spån och fliseldning...
Jag trodde själv att det handlade om föroreningar som kom med i själva ved hanteringen eventuelt sand grus jord som kom med vid hanteringen..
Problemet var inte som jag trodde då.
Det handlar mer om grundämnen som följer med fukten och lagras i träd som växer..alltså är det vad för grundämnen som marken innehåller där täden växer som ger problem.
Men jag kom fram till att det handlar ett värme, fukt, kemi relaterat problem. detta startar en kemisk reaktion som får ämnen att sintra samman som sand som kan smälta till glasmassa riktigt hård...
-------------------------
En lösningen är att sänka förbrännings temperaturen det minskar
problemet, hur mycket problemet minskar beror lite vad det är för grundämnen som finns med i virket och fukt.
Temperaturen minskar med minskat luftflöde till förbränningen
men inte så mycket att det blir ett syreunderskott
Info i ämnet sintring...
Jag har lång erfarenhet ifrån spån och fliseldning...
Jag trodde själv att det handlade om föroreningar som kom med i själva ved hanteringen eventuelt sand grus jord som kom med vid hanteringen..
Problemet var inte som jag trodde då.
Det handlar mer om grundämnen som följer med fukten och lagras i träd som växer..alltså är det vad för grundämnen som marken innehåller där täden växer som ger problem.
Men jag kom fram till att det handlar ett värme, fukt, kemi relaterat problem. detta startar en kemisk reaktion som får ämnen att sintra samman som sand som kan smälta till glasmassa riktigt hård...
-------------------------
En lösningen är att sänka förbrännings temperaturen det minskar
problemet, hur mycket problemet minskar beror lite vad det är för grundämnen som finns med i virket och fukt.
Temperaturen minskar med minskat luftflöde till förbränningen
men inte så mycket att det blir ett syreunderskott
Tillverkar rökgasutrustning
Jomänvisst. Men de svenska pelletstillverkarna jobbar med tall och gran, det är från de materialen som kutterspånen finns. Tror inte att Hultsfredshus av klibbal eller Eksjöhus av asp skulle vara säljbara.
Baltpellets och polsk pellets tillverkas däremot ofta av lövträ.
I tall och gran finns mycket lite salter som kan bilda sintring.
Påverkas inte av var träden växt någonstans
I lövträ finns mer salter. I pellets gjorda av enhjärtbladiga växter som halm och bambu finns ändå mer material som sintrar.
Det har hänt både Neova, Agrol och nu senast kanske också Laxå att man fått med lite sand i lastskopan när man flyttat spånen som pelletsen görs av.
Brukar gå att få dålig pellets utbytt
Baltpellets och polsk pellets tillverkas däremot ofta av lövträ.
I tall och gran finns mycket lite salter som kan bilda sintring.
Påverkas inte av var träden växt någonstans
I lövträ finns mer salter. I pellets gjorda av enhjärtbladiga växter som halm och bambu finns ändå mer material som sintrar.
Det har hänt både Neova, Agrol och nu senast kanske också Laxå att man fått med lite sand i lastskopan när man flyttat spånen som pelletsen görs av.
Brukar gå att få dålig pellets utbytt
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Någon sa att det är betydligt högre tjärhalt i barrträd än i lövträd så borde det då inte varit bättre att göra pelletsen från lövträd då? Om man kan kontrollera så det inte finns alltför mycket sand i träet då...?
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Det enda trämaterial det finns sand i är teak och det är fridlyst.
Vill du absolut böka med lövträpellets så importera från Polen. Då ska du ha brännare som klarar av sintring från de salter som finns i lövträ och är det ekspån bör du dessutom ha insatsrör i skorstenen.
Har du tur finns det nog lövträ i den skitpellets som säljs på Bauhaus också.
Vill du absolut böka med lövträpellets så importera från Polen. Då ska du ha brännare som klarar av sintring från de salter som finns i lövträ och är det ekspån bör du dessutom ha insatsrör i skorstenen.
Har du tur finns det nog lövträ i den skitpellets som säljs på Bauhaus också.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.