Hej!
Har ni som jag ledsnat på Mbios priser på reservdelar, då kan jag tipsa om ENGEBE AB i Stockholm där man kan få bra pris på flexiskruv (säg till att du handlar som privatperson). Tändelementet kan köpas från OEM Electronics AB i Tranås den som kontaktade mig därifrån nås på mail adress: jonas.liljedahl@oemelectronics.se. Priset oktober -09 var 450kr inkl moms och frakt.
Tilläggas kan att min brännare, 1-2 ackumulatortankar samt pellets panna Biona T15 (40 liters vatten volym = snabb laddning till ack.) kommer att bli till salu under våren. Finns även ett par pelletskruvar (Biona) i varierande längd som ska säljas. Hör av er!
Reservdelar, alternativa leverantörer.
Reservdelar, alternativa leverantörer.
Numera bergvärme, Thermia Diplomat Optimum G2 istället för: Biona 2000 (nr046, konverterad till active, maj -08 ),Biona T15, Pellistore bulkförråd. 3x500 liter acktank varav en med vv beredare.
bra tips.. mer sånt..=)
Själv så försöker jag hitta någon som säljer packningsmaterial till denna brännare. Tycker att dä dyrt att ge 450 för packning till rostret och primärluften inklusive frakt.
Packningsgarn till rostret har jag hittat men det verkar som att de säljs på större rullar.
Själv så försöker jag hitta någon som säljer packningsmaterial till denna brännare. Tycker att dä dyrt att ge 450 för packning till rostret och primärluften inklusive frakt.
Packningsgarn till rostret har jag hittat men det verkar som att de säljs på större rullar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Frågan är om inte garnet kan köpas hos ngn kaminhandlare. borde inte vara ngn större skillnad på detta och det som används till att täta luckor och skorstenspipor/anslutningar. De kan kanske ha annat packnings och isolermaterial också. Mbio tycks ju inte ha ngt intresse längre att hålla service tilll gamla kunder på en någorlunda god nivå, så ju mer man kan hitta hos andra desto bättre. Själv så lämnar jag snart pelletsvärlden till förmån för en bergVP. 8 år som entusiast med en brännare som aldrig gått en hel vinter utan problem får räcka. 

Numera bergvärme, Thermia Diplomat Optimum G2 istället för: Biona 2000 (nr046, konverterad till active, maj -08 ),Biona T15, Pellistore bulkförråd. 3x500 liter acktank varav en med vv beredare.
Finns på Biltema till överkomligt pris.
Art nr. 87-470 till 87-473 beroende på tjocklek.
Kanske inte rätt för era brännarkoppar men det kan vara ett alternativ.
Art nr. 87-470 till 87-473 beroende på tjocklek.
Kanske inte rätt för era brännarkoppar men det kan vara ett alternativ.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Bra att du nämnde biltema.
Deras packning har jag provat och de är nog inte av riktigt samma kvalite. Vad jag kan läsa så har de en temperaturtålighet på 550°.
Den som sitter i biona har en temp-tålighet på 1300°.
Den biltema fläta jag hade torkade upp och krympte och blev väldigt skör. Att tänka på är ju att biltemas tätningsfläta inte har någon kärna.
Profilen på bionas orginal-packning är fyrkantig med dimensionen 9x9mm.
Så ska man ta en rund fläta så bör man nog ha en dimesion Ø10mm.
Örnie.
Kan hålla med om att man saknar den direkta kontakten med biona.
Om man behöver hjälp med något man inte klara av. Men för övrigt kan man inte klaga. De är otroligt snabba på att skicka de saker man beställt.
Men det klart dä är ju sådant som generera pengar..Å dä vill de väll ha

Deras packning har jag provat och de är nog inte av riktigt samma kvalite. Vad jag kan läsa så har de en temperaturtålighet på 550°.
Den som sitter i biona har en temp-tålighet på 1300°.
Den biltema fläta jag hade torkade upp och krympte och blev väldigt skör. Att tänka på är ju att biltemas tätningsfläta inte har någon kärna.
Profilen på bionas orginal-packning är fyrkantig med dimensionen 9x9mm.
Så ska man ta en rund fläta så bör man nog ha en dimesion Ø10mm.
Örnie.
Kan hålla med om att man saknar den direkta kontakten med biona.
Om man behöver hjälp med något man inte klara av. Men för övrigt kan man inte klaga. De är otroligt snabba på att skicka de saker man beställt.
Men det klart dä är ju sådant som generera pengar..Å dä vill de väll ha

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
I finland är supporten av världsklass. En privat småföretagare som svarar snabbt i telefon och sänder iväg grejerna snabbt som attan
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic