Pellets eller VP för mig?

bizzaro
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 14:12

Pellets eller VP för mig?

Inlägg av bizzaro »

Jag läser diskussionerna här kring pelletspriser, säcklangning, problem med bulk-leveranser etc. Skall jag satsa på pellets? :?

Har idag en DIOM Vedunic 835, samt acktank på 1500 liter. Eftersom jag inte kommer att kunna bärga den vedmängd jag tidigare gjort måste jag ha ett nytt primär-alternativ för uppvärming. Beräknar uppvärmningsbehovet till ca 15-20000 Kwh.

Det står mellan en Luft/vatten-värmepump och/eller Pellets. L/V alternativet kostar från 45.000 och upp till 90.000 beroende på hur mycket jag gör själv, samt vilken lösning jag vill ha.

En pelletsbrännare med vecko-förråd kan jag få för under 10.000 på blocket. Dessutom skall min panna vara bra för konvertering (enligt ÄFAB). Pellets borde dessutom vara billigare än mina elpatroner som spetskomplettering till L/V-pumpen när det är kallt. :roll:

Vad skall jag göra?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Problemet är skillnaden i investering samt driften.

L/V kan fungera bra om du har lågtemperaturelement, annars måste den spetsa på med el vilket knappast är bra. När det blir som kallas behöver man som mest ger L/V som minst = spetsa med el.

Och sedan är det en fråga om hur lång tid du/ni har kvar i huset, löner det sig att investera i bergvärme?

En snabb och billig lösning är att peta i en pelletsbrännare, besparingen mot el är så pass stor att det kan vara vettigt fram till ni kanske hittar en bättre lösning.

Men L/V hade jag aldrig petat i just för att de ger minst när man behöver mest och då pelletsen har visat mig att man eldar upp 50% av ett års förbrukning på de 3 kallaste månader blir resultatet på ett ungefär att man eldar halva årets energibehov med el.

Knappast speciellt ekonomisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bizzaro
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 14:12

Inlägg av bizzaro »

Jag har vattenburen golvvärme i hela huset, så det behövs inga höga temperaturer. Eftersom jag bor i Göteborgs-trakten så är det ju ändå ett undantag att temperaturerna ligger under -10 (dock råkar det vara så just nu). Räknar med att en L/V åtminstone ger mig 50% lägre elförbrukning över hela året jämfört med patronerna.

Med dagens pelletspriser hamnar jag ju inte i paritet med detta, men den mindre investeringen lockar mig ändå... Jag kan ju elda pellets i många år innan jag bränt 50.000 kr mer... Och så får jag ju ett bättre komplement till en låg kostnad!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Helt moderna brännare har sålts på blocket för 7000 - 8000 nu senast.
Kan du stoppa in en sådan brännare själv har du den nästan betald redan i vinter. Bekosta installatör? Ja då blir det mer tveksamt.
Bulkföråd verkar orsaka många problem, veckoförråd är enkelt och helt problemfritt.

En kombination av en L-V pump som sköter värme och vatten under större delen av året och pellets som tar över lite när det blir kallt borde inte vara fel om brännarinstallationen blir billig. Tycker allmänt att L-V pumpar verkar bli onödigt dyra innan allt är färdiginstallerat.

Annars håller jag med Icecap, berg- eller jordvärme om man vill satsa ordentligt på ett värmesystem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du bor i Göteborg som inte har många dagar med kallare än -10° samt golvvärme, Valet är lätt du ska ju skaffa VP :D
Du kommer inte komma upp i mer än max 10000 kWh/år inkl hushållsel om du dimensionerar pumpen rätt o din uppskattning av förbrukning stämmer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bizzaro
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 14:12

Inlägg av bizzaro »

Berg eller markvärme är uteslutet pga markförhållanden. (Långt till berg och för liten tomt).

Tycker alternativet att skaffa en beg pelletsbrännare nu, installera själv, och sedan komplettera med en Luft/Vatten-VP under den varma delen av året känns rätt så bra. :D

Visst, jag kanske kommer ner i 10.000 Kwh med L/V-värmepump, men jag måste då investera kanske 60-70.000 kr mer. Det tar många år innan jag eldat upp det. Den dagen kanske VP-marknaden är mer mogen...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det va L/V VP jag tänkte på, Har du kollat pelletspriset??
Med en pelletsbrännare 70-80% verkningsgrad medans L/V i göteborg ger 300% verkningsgrad..

Om du har möjlighet o kylan håller i sej ännu så skulle du kunna kolla med elpatron vad huset kräver för effekt så blir ev val av pumpstorlek lättare..
Med beräknade förbrukningen så bör du inte ha ens 6 kW effektbehov nu då det är runt minus 10°..
En 8 kW nibe L/V ger 5,8 kW vid -7° då den gör 45° men till golvvärmen behövs lägre temp o då ger den nog närmare 6 kW vid -7°..

8 KW pumpen ger 4,1 kW vid -20° men det har ni aldrig i Göteborg men den klarar nog nästan ditt värmebehov även då men då har den bara 200% i verkningsgrad.. Så skuylle den inte klara hela behovet kallaste dagen så går det kanske 30-40 kWh extra det dygnet
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Om pannan och acktanken är användbara och du har möjlighet att ha ved för några veckors behov, då borde en L/V-pump kopplat till acktanken vara en smidig lösning. När kylan närmar sig (eller håller i sig några dagar) så eldar du några brasor per dag så du får upp tempen i tanken och klarar dig.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kopplar man in VP på returen innan shunten så kan man spetsa med vedeldad värme om inte pumpen klarar behovet..
Med växelventil så går det köra pumpen mot acktankens beredare för vv vilket då även gör att man kan göra en brasa lite då o då så slipper VP göra vv utan behöver bara göra lågtempererat vatten till golvvärmen via flytandekondensering..

Är acktanken bra isolerad bör 1500 l räcka minst en vecka för enbart vv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Håller med Andre,att du ska satsa på en L/V-pump om du bor i Göteborg. Du kommer att få c:a 7000kWh i uppvärmning om pumpen har ett cop 3,0 vilket är vanligt för en lv, och har du dessutom golvvärme så har du högst 30° i framledningtemp skulle jag tro. Tittar du vad det skulle kosta så så hamnar du på c:a 5,5-6ton till en kost 16500:- -18000:- i om man räknar med ett pris på 3000:-/ton för din uppvärmning + inköp av beg brännare för 8000:- -10000:- kontra 7000kWh * c:a 1,20kr/kWh= 8400:- med lv en skillnad på c:a 10000:- och då är inte sotarn medräknad .Köper du en brännare och för 10000:- och skriver av den på 5år så blir det 12000:- på 5år, se kan man räkna på 45000:--90000:-/12000:- i installation vilket blir 3,8 år eller 7,5 år innan den är intjärnad. Dessutom slipper du allt arbete med sotning och bära säckar.Kan Själv jämföra med värmepump kontra den pelletspanna som sitter i mors hus.Min pump bara tickar och går i källaren och klar sig ner till -17° innan eltillskottet går in,med pellets sotning varje vecka nu när det är kallt för att få så bra verkninggrad som möjligt +att bära in säckar fylla på. Sen tror jag pelletsbranchen tar död på sig själva med dom priser som nu är på pellets ,för det ska vara billigt om man ska hålla på med pellets kontra Lv-pump.

//Lövet (Nu stack jag väl ut hakan lite)
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
bizzaro
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 14:12

Inlägg av bizzaro »

André skrev:Kopplar man in VP på returen innan shunten så kan man spetsa med vedeldad värme om inte pumpen klarar behovet..
Med växelventil så går det köra pumpen mot acktankens beredare för vv vilket då även gör att man kan göra en brasa lite då o då så slipper VP göra vv utan behöver bara göra lågtempererat vatten till golvvärmen via flytandekondensering..

Är acktanken bra isolerad bör 1500 l räcka minst en vecka för enbart vv..
OK, du tänker en typ en CTC eller NIBE utedel med styrbox (Ecologic resp SMO28 eller vad dom heter) och växelventil? Ja, det lutar väl åt något sådant.

Jag kan konstatera att om jag på ett fantast-forum som detta får övervägande svar emot pellets, så lär det inte finnas särskilt många argument. Förutom miljön då, och det möjliga nöje man kan finna i att pyssla om en brännare i pannrummet... :) Det får nog bli en VP...
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Finns väl också en poäng i att hålla skorstensmuren varm, gamla hus är ju byggda för det.

Kanske kan bli fukt/ventiliationsproblem (om man inte åtgärdar det på annat sätt) om man tar bort den värmekällan.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

johano,

Det finns frånluftsfläktar för en tusenlapp eller två som fixar ventilationen.
Det är ett mycket litet problem att lösa detta.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

Miljöskäl

Inlägg av jode »

Håller i stort med de föregående. Har du vattenburen golvvärme så funkar L/V Vp utmärkt om du dimensionerar bra. Det enda giltiga skälet mot är egentliga det miljömässiga. Om man nu väljer att tro på växthuseffekten så är all elanvändning även i VP mycket sämre än alternativen. Då marginalel är häftigt koldioxidintensivt. Numera kommer väl en vettig Vp under oljeeldning men bara för några år sedan var det inte fallet.

Men ändå, inbiten pelletseldare som jag är skulle jag ur bekvämlighetssynvinkel rekommendera VP.
CTC Total 83 med PX21
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Måste lägga in en annan aspekt i det hela so inte direkt tagits upp. L/V vp är om den fungerar som den skall nästan underhållsfri om man jämför med pellets. Ingen uraskning eller stop i skruvar där inte. Bör sälv från pellets till L/V vp i somras pga av att jag ledsnat på uraskning och påfyllning av förråd osv. Har man 2 blöjbarn är det skönt att kunna strunta helt i pannrummet då och då. Vidare så kan det vara skönt att kunna dra utomlands om man vill i ett par veckor på vintern vilket kan vara svårt om inte askförrådet är stort nog. Jag känner mig iallafall betydligt tryggare nu än med pelletsen.

Tittade runt ordentligt i våras och somras efter vilket L/V pump som skulle passa mig bäst. Efter många många timmar på nätet och i konsultation kom jag fram till Daikin Altherma vilekn har bäst cop vid lägre framledningstemperatur än sina konkurrenter (dvs bäst för golvvärmesystem som du har).

Har inte fått elräkningen för de senaste 2 månaderna så hur effektiv den varit kontra pellets vet jag inte men slutsummeringen tar jag efter vintern.

Lycka till iallafall!
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Skriv svar