Problem med att ladda acktankar effektivt ....

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Problem med att ladda acktankar effektivt ....

Inlägg av Yboss »

Tja ,har problem med att få upp tankarna över 78 grader tycker inte att det spelar nån roll hur mycket jag eldar...har läst i en massa inlägg att normalt verkar vara 90-95 grader utom i botten då...känns som om man går miste om en massa värme, tio grader är ju inte lite...

Har en värmebaronen vedolux 30 med två tankar på 750 l vardera och en ackstyrning 3 å kör denna i läge tre på pumpen men pannans temp.mätare kommer aldrig över åttio grader ,är det så att man måste ladda tankarna till åttio grader ända ner å sen fortsätta elda för att pannan skall öka över åttio grader ?? Fattar inte hur alla kommer upp i sådana temperaturer

Undrar även om det är bäst att köra cirkulationspumpen på låg mellan eller högsta hastighet ... har visserligen en sådan som styr hastigheten själv efter behov men ändå :s


MVH Yboss
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Verkar vara en klen panna. Jag har en Atmos DC 35 SF, 35 mm Cu-rör till tankarna, kör Laddomat 21 på full fart och med 78°C patron i.
När pannan brinner som mest (björk och/eller bok) ligger temperaturen ut från pannan på 94°C och returvattnet på 74°C. Ibland stannar rökgasfläkten till, för att pannan går över max drifttemp, som jag har satt till ungefär 95°C.

Jag behöver alltså inte värma vattnet två gånger, så att säga, för att få upp temperaturen. Det är snarare så att jag har svårt för att köra igenom det två gånger, för när returvattnet närmar sig 70°C blir det tufft att hålla nere panntemperaturen. Det kyler för dåligt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här en rolig film att kika på,om laddomat :wink:

http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

För klen panna har du då inte!!
Men du kör laddpumpen för fort!!
Dra ner denna till första läget,blir pannan för het då samt vill nå 100c höj laddpumpen till 2.
Själv har jag en diom,kör laddomaten på 1:an,samtidigt som jag skickar ut 40c på radiatorer.laddar 1000l vatten med denna panna som är på 15 el 25kw vid vedeldning.Vedolux 30 skall galant klara att ladda denna volym utan problem.Har du turbulatorer i konvektionsdelen?
Har du kollat röggastempen vid pannans utgång?där (stosen går in i murstocken)?En rökgastemp säger ganska mycket!Hur ofta sotar du tubrören?

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Inlägg av Yboss »

Testade att vrida ner laddomaten till ettan igår å fick upp den till 88 grader iaf :) å tankarna till 86 84 84 men det är dags att sota nu så jag ska hem å sota å sen tokelda i eftermiddag ... jupp alla turbulatorer är i pannan och tempen på nysotad panna ligger på 180-200 grader ,sotningen sker med 1-1½ veckas mellanrum.
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

lennart wiklund skrev:För klen panna har du då inte!!
---
Själv har jag en diom,kör laddomaten på 1:an,samtidigt som jag skickar ut 40c på radiatorer.
Är det det som behövs är den klen.
Tycker jag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
User81
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 19:39

Inlägg av User81 »

Hittade en gammal tråd när jag sökte lite som verkar intressant..

Tar det inte en väldigt tid om man ska ladda tankarna med laddomaten på lägsta hastighet?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är tillförd kontra uttagen energi som avgör hur lång tid det tar att ladda en tank, Har ingen betydelse vilken hastighet pumpen körs på..

Läste på byggahus i en tråd att man vinner på att köra pumpen på högre hastighet för att pannan jobbar med lägre temp då vilket ökar verkningsgraden genom att pannan suger upp mer värme från rökgaserna då, Vilket borde stämma av vad jag sett iaf..
Rökgastempen sjunker istor lika många grader som vattentempen i pannan sänks..

Sen så är det ju bara forsätta elda då tanken är 80° så kommer tempen bli 90-95° då det går genom pannan andra varvet
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Inlägg av MrMerkel »

Har haft ett litet problem jag med men det var att jag tyckte att acc tankarna laddades för sakta och att pannan stannade för ofta , tog då och ändrade hastigheten på laddomaten till hastighet två iställett för ett som den stod på tidigare och det blev mycket bättre . En kompis har hastighet tre med samma panna.

Pannan en nibe vedex 3300. Medeleffekt 33kw
Senast redigerad av MrMerkel den tor 14 jan, 2010 20:07, redigerad totalt 2 gång.
Vedex 3300 1000liter borö med solslinga och 110vvb och 1000liter borö slavtank.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Börjar man komma mot 35 kW hinner inte en laddomat 21 evakuera värmen med pumpen på läge 1, Inte med 78° termostaten i iaf utan då måste man köra på läge 2..

Två kompisar där den ena har en ctc v35 o den andre en calmar v33 måste dom köra på 2:an annars stannar fläkten i pannan då o då..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Min Atmos DC 35 SF har tillräcklig effekt för att jag ska behöva köra på läge 3, med 78°C termostat i Laddomat 21. Pannan stannar fläkten ändå ibland (jag har satt drifttermostaten på 95°C, för att inte SYR-ventilen ska öppna i onödan.

Jag har 35 mm kopparrör, men pannrummet är långt, så totala rörlängden fram och tillbaka blir 12 meter. Det gör förstås att motståndet blir högre än om tanken står väldigt nära pannan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
User81
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 19:39

Inlägg av User81 »

Testade att dra ner laddomaten till läge 2, resultatet blev att pannan låg på 85-90 grader, ca 75 grader in och ca 85-90 ut på laddomat..

Nu var det iofs 70 grader uppe i tankarna när jag började elda men jag upplevde det som att det gick snabbare att ladda..

tankarna står på ca 90 grader efter en eldning..
hylsan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 jul, 2009 18:32

Inlägg av hylsan »

Hur gör ni på sommaren då om ni har en acktank med vvb tex? Slänger ni i mindre ved då för annars skulle väl tankarna laddas fortare och pannan skulle börja koka om ni nu på vintern tankar dom i 90-95 grader på ett ilägg? Eller höjer ni laddpumpen på sommaren?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har solvärme, så på sommaren eldar jag inte. Om jag eldar någon ynka gång värmer jag upp alltihop, och det går inte med ett inlägg, när slavtankarna är nere på 17°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar