Oljetanksdemontering

Skriv svar
Ulf
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 04 apr, 2005 21:24
Ort: Värmland, Nykroppa

Oljetanksdemontering

Inlägg av Ulf »

Hej!
Tänkte bara visa en bild på mitt roliga nyårs projekt. Kastar äntligen ut min gamla oljetank, har köpt ett nytt pelletsföråd MAFA midi. Jag visar bilder på det när det är klart. Jag har kört med pellets sedan 20041201,och det har funkat klockrent. Min Thermia är säkerheten själv.

http://www.123minsida.se/picture.aspx?tid=33092549
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Sågade itu min för snart två år sedan och det var ett djävla liv med resonansen som blir vid sågningen :wink:
Hoppas du har hörselskydd och inte är bakfull idag 8)

Det gäller att planera hur man sågar,så att det inte nyper fast i sågen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Har en oljetank som ska demonteras i sommarhuset..

Hur gör man rent praktiskt?
Måste man tvätta ur tanken så man får bort all olja och den blir kliniskt ren? (brandrisk?)
Såga med sticksåg, är det det som gäller?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Finns trådar om detta men OK:
Tigersåg! Hitachi sågblad.

1: Se till att tanken är så tom man kan få den, en del lutar den och låter oljebrännaren göra jobbet till den dör. Är det mycket kvar kan man få sugit upp det men via manluckan kan man tömma till dunk och ge till bättre behövande.
2: Såg upp hanterbara bitar, jag sågade upp uppifrån och ner i storleker som jag kunde bära ut enkelt och ha i skuffen på bilen.
3: Då jag sågade ner min hade jag en skopa till att skrapa upp skiten på botten (rost + slam), hade en stor hink att lägga det i (en kasserat grovis faktisk)
4: Hamsterströ/kattsand! Finns en papirvariant i form av små pellets, suger grymt bra och är billigt. Sprid ut över botten och låt verka medan du skär ner ovanifrån.
5: Samla ihop ströet i slaskhinken, såga upp botten.
6: Ta med slaskhinken till återvinningsstationen, farligt avfall. Plåtbitarna till metallcontainern.

Klart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jag anlitade en firma som kom och sågade (nibblade) isär tanken bar ut den och tog hand om allt avfall. Metall, slam rost etc. Det var klart på drygt en timma gissar jag. Det kostade mig 2000kr men det tycker jag att det var värt för att slippa problemet. Det är nog englare med en nibbler än med tigersåg och det är ju ganska tjock plåt i en tank. Sedan slipper man ju bekymra sig om eventuellt hantering av avfallet.

Det är säkert inga problem för den som är normalhändig och beredd att jobba en del för att spara en slant. :D
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Min får stå kvar tils jag finner ett bättre användningsområde för den. Oljan kan ju bli bllig...... Eller kanske acc tank.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ulf
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 04 apr, 2005 21:24
Ort: Värmland, Nykroppa

Inlägg av Ulf »

Med facit i hand så måste jag tillstå att 2000kr verkar väldigt överkomligt. Jag använde oljesaneringsdukar till botten i tanken, tigersåg samt en pump till borrmaskinen som jag köpte på biltema. Jag gjorde en ordentlig öppning så att jag kunde komma in och sanera ordentligt. Sedan såga bitar upp ifrån.Mycke sörja på botten måste jag säga att det var.
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Miljökontoret

Inlägg av Gotte »

I vissa kommuner skall det meddelas till miljökontoret att oljetank (cistern) demonterats. Använd godkänd firma till demonteringen så får man ett intyg av dom, att kopiera och skicka in till miljökontoret.
Annars så åligger det dej att intyga att restprodukter omhändertagits miljömässigt rätt.

Meddelas det ej till miljökontor att tank demonterats kvarstår bisiktningskrav, min kommun vartannat år. (villa på vattentäckt)

Besiktningen är inte gratis, så det kostar att ha tanken kvar..
Men men, men, från kommun till kommun, kolla vad som gäller för Er kommun.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om tanken är tom och påfyllningen är borttagit räknas den inte som oljetank och ska därför inte besiktas.

Vissa kommuner kräver godkänd firma, andra bara ett meddelanden om att man har skrotat skiten (blanketter finns då) och andra igen skiter i det. min kommun har aldrig fått veta att jag skrotade tanken, jag har aldrig fått den besiktat heller och ingen har kommit för att besikta den heller.

Och miljömässigt rätt ÄR att lämna olja/slam-resterna på återvinningen och det "rengjorda" metall i återvinningscontainern på samma ställe. Tycker man att 2000:- är ett bra pris är det bara att ta det, själv betalade jag 600:- för såg och bladen och kattströet, grovisen fick jag på soptippen där en kille precis skulle kasta den och resten var en fråga om att ta sig förbi soptippen ("Återvinningsstationen") när jag ändå körde barnen till skolan (ganska nära då).

Tigersågen har jag kvar så ett visst avslag på det pris borde ju räknas in.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Har för mig att mina föräldrar betalade typ 500kr för att få den demonterad i samband med nyinstallation av fjärrvärme..



Men men...

Även om det är oljerester kvar i tanken, är det inte farligt att gå loss med sticksåg då? (gnistbildning?)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Öppna mannluckan först, då luktar dieseln bara. Skär uppifrån så att du kan komma in till innehållet, skopa upp vad som finns i lös vikt.

Säga upp än mer, jag tog av hela överdelen och framsidan ner till knähöjd, då kommer man åt resten och kan kasta i kattströ.

Diesel är ju inte speciellt explosionsfarligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Jag har oljetanken kvar i källaren men är på gång att göra mig av med den, så därför kollade jag för ett tag sedan med brandchefen på orten. Han sa att tigersåg och nibbler var ok att använda men han avrådde från att använda tigersåg då det har förekommit att det blivit gnistor som lett till brand.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Ulf
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 04 apr, 2005 21:24
Ort: Värmland, Nykroppa

Inlägg av Ulf »

Jag kylde bladet med såpvatten hela tiden och nu är tanken ute. Det gick bra, men man ska nog se till att använda vassa blad hela tiden. Väntar nu med spänning på mitt nya förråd.God fortsättning förresten.
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Tänk på att plåten oftast är rejält hårdare längs med svetsarna... det är avsevärd skillnad på bladåtgång om du såhar precis längs med en svets jämfört med 5 cm ifrån den

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar